Bukefalos 28 år!

"Gå om i skolan"

Ela

Trådstartare
Min son går i första klass och har lite problem med att klara av skolan och de "krav" som ställs på honom därför har nu frågan om att låta honom gå om ettan kommit upp.

Jag skulle vilja ha era erfarenheter av att låta barnen gå om en klass i skolan och även erfarneheter från er som valt att låta barnent gå kvar i klassen trots vissa problem.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Går han i vanlig klass nu och hänger i med? Varför får han inte mera hjälp i klassen som tex en extra resurs? Har ni inte andra klasser på skolan som skulle passa han bättre? Tycker det vore hemskt om han fick gå om en klass bara för att det inte finns extra resurser att ta hand om grabben i tid.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Det handlar inte alltid om att det inte finns tillräckligt med resurser, en del barn behöver helt enkelt ett extra år på sig för att "växa i kostymen".

Till TS:
Det är svårt att råda utifrån det du beskriver. Jag tycker att du ska be klasslärare och specialpedagog motivera VARFÖR de vill att din son ska gå om ett år. Vad är det som gör att de tycker det är det bästa.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Jag har alltid varit medveten om att han är lite "omogen" för sin ålder, busig och okoncentrerad. Pratade med lärarna om detta redan i förskolan och de sa att de hade koll och att allt var bra, vet att jag funderade då på om han kanske skulle behöva gå om förskolan men så var inte fallet. Däremot fick en annan kille stanna kvar i förskolan men min son flyttades vidare till första klass.

Första klass har varit lite jobbig i perioder och han har legat lite efter men vi har jobbat på hemma och jag har inte fått några vibbar om att det är några större problem utan det har mer varit så att jjag har jagat fröken i klassen för att höra hur det gått och om vi behöver träna något speciellt. Men inget mer än att han ligger ngt efter en dela andra barn men inget speciellt.

Stötte på henne i skolan idag och frågade hur det gick och fick då till svar att han ligger efter och är lite spralig och okoncentrerad. Frågade om det var värre än de andra barnen och det var det inte direkt men hon trodde sprallig heten kunde bero på att han vill hävda sig inför kompisarna efter som han inte riktigt hänger med i skolan.

Frågade henne då om hon trodde han behövde gå om ettan och hon så då att det kanske var en bra ide. Känndes som hon funderart på detta själv..... Det konstiga är att jag inte alls fått något upplysning om att det är såpass illa han har heller inte fått ngn extra hjälp eller särskild utredning.

Jag vill bara att han ska få en så bra skolstart som möjligt och tycka att skolan är kul och få bra självförtroende vilket kan bli svårt om han inte känner att han klarar uppgifterna i skolan.

Han går nu i en 1-2 med 13 elever på en lärare.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Stötte på henne i skolan idag och frågade hur det gick och fick då till svar att han ligger efter och är lite spralig och okoncentrerad. Frågade om det var värre än de andra barnen och det var det inte direkt men hon trodde sprallig heten kunde bero på att han vill hävda sig inför kompisarna efter som han inte riktigt hänger med i skolan.

Frågade henne då om hon trodde han behövde gå om ettan och hon så då att det kanske var en bra ide. Känndes som hon funderart på detta själv..... Det konstiga är att jag inte alls fått något upplysning om att det är såpass illa han har heller inte fått ngn extra hjälp eller särskild utredning.

Jag vill bara att han ska få en så bra skolstart som möjligt och tycka att skolan är kul och få bra självförtroende vilket kan bli svårt om han inte känner att han klarar uppgifterna i skolan.

Han går nu i en 1-2 med 13 elever på en lärare.
Låter som om det är en stor brist i skolan någonstans när inte ens infon går fram till föräldrarna tycker jag. Ligger barnet efter eller har svårt för sig så måste föräldrarna infomeras. Vi blev informerade redan efter 3 veckor i skolan. Tyvärr så måste man "slå" sig fram idag innan skolan lyssnar..
 
Sv: "Gå om i skolan"

Man behöver inte utreda barn bara för att de är lite omogna;) Har din sons skola tillgång till specialpedagog/speciallärare dagligen? Det finns väl inom rektorsområdet, men det verkar som din son går på en liten skola? Att ha 13 elever på en lärare är ju en drömsits, i Sthlm kan man ju ha upp emot 30 elever som lärare...

Min egen son hade myror i brallan både i 6-års och ettan, inte kunde han läsa och skriva förrän ganska långt in i ettan heller. Hans barnslighet har nu gått över och han hänger med bra i skolan. Ibland ska man helt enkelt inte stressa...
 
Sv: "Gå om i skolan"

Min äldste son var lugnt och snäll (för lugn) i förskola och skola, han syntes inte, han tog ingen plats.
Jag kände redan i sexårs att han skulle behöva stanna kvar ett extra år men blev övertalad att skicka honom till skolan.
Han har gjort sina 9 år i skolan men det har varit en strid ...tänk om jag litat på mig själv och låtit honom växa på sig.
Han har hela sin skoltid varit medveten om att han inte har varit bra i skolan trots att han troget läst och jobbat med sina läxor.
Hans första tre skolår ville jag varje år att han skulle få gå kvar men det gick inte han skulle upp en klass till trots att han inte klarat den klass han gått.
Får din son gå kvar ett år är det ingen nackdel utan en stor fördel, kanske växer han på sig så att han får briljera ibland om han går om ettan.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Man behöver inte utreda barn bara för att de är lite omogna;) Har din sons skola tillgång till specialpedagog/speciallärare dagligen? Det finns väl inom rektorsområdet, men det verkar som din son går på en liten skola? Att ha 13 elever på en lärare är ju en drömsits, i Sthlm kan man ju ha upp emot 30 elever som lärare...

Min egen son hade myror i brallan både i 6-års och ettan, inte kunde han läsa och skriva förrän ganska långt in i ettan heller. Hans barnslighet har nu gått över och han hänger med bra i skolan. Ibland ska man helt enkelt inte stressa...

Tyvärr så är det många som stressar nu när AD/HD och sådant är på tapeten.
 
Sv: "Gå om i skolan"

Jag vet ju inte mycket om detta specifika fallet, men jag har arbetat med flera barn som fått gå om ett år/stanna kvar där de är. Och i de fallen så har det faktiskt fungerat bra. :) Som om de behövt en extra mognadsperiod. Men det är ju helt olika, beroende på problematik.

Går han nu i en 1-2 alltså? Och det är samma nästa år? För det innebär ju i så fall att han kommer gå kvar med kompisarna, fast inte i samma årskurs? Och då förstår jag inte riktigt meningen med det hela. Är man ensam pedagog där är det ju svårt med åldersriktad undervisning ändå så det kan ju inte bli någon större skillnad?

Jag hoppas det löser sig till det bästa för er i alla fall. :)
 
Sv: "Gå om i skolan"

Jag tycker att du ska prata med läraren och fråga varför h*n tycker att din son ska gå om första klass. Specifika orsaker som t.ex han läser dåligt, förstår inte uppgifter osv. Sen om han går i en 1-2 så gör det ju inte så stor skillnad för honom eftersom kompisarna är kvar ändå. Det enda ni ska tänka på där är att inte ge honom samma böcker som han har nu för då kan han slå bakut och tycka att han redan har gjort det där.

Jag kämpade också för att min dotter skulle få gå om första klass men fick veta att det var väl inga stora problem med henne, hon var ju bara omogen. I åtta år kämpade hon hela tiden, vi gick på utredningar som inte gav varken bu eller bä. Till slut så fick vi en specialpedagog som gjorde ett test på henne och remitterade henne vidare. I åk 8 fick hon diagnosen ADHD efter 6 års kämpande från våran sida för att få en diagnos. Idag går hon på gymnasiet, med specialstöd och hon har både VG och MVG på alla prov, till och med hästens anatomi på engelska :). Hon var faktiskt den enda i klassen som hade alla rätt.

Begär hjälp det finns så mycket man kan göra nu medan han är så pass liten.
Lycka till.
 
Sv: "Gå om i skolan"

tack så mycket för era svar. Jag ska bestämma en tid för ett ordentligt möte med hans lärare så vi kan gå igenom allt mer ordentligt.
 
Sv: "Gå om i skolan"

När mina barn gick i småskolan var jag med ibland och var väldigt förundrad över hur läraren "lät" några barnen kräla runt utan att säga till - så jag var tvungen att fråga (läraren är för övrigt en mycket rutinerad räv) hon svarade att det var ingen idé att tvinga barnen att sitta som små ljus - då gick all koncentration åt till att sitta still och de lär sig ingenting, men om de får röra på myr-kroppen så tar de in saker hela tiden ändå. Jag var helt fascinerad - och det stämde nog också för de barnen hade inga problem att lära sig läsa/skriva/räkna och allt sånt.

En annan klassiker är min egen dotter som fullkomligt vägrade matte. Särskilt i tredje klass med att lära sig tabellerna. Vi diskuterade om hon skulle gå om bara för det - men den kloka lärarinnan (samma som ovan) sa att "alla kan inte bli matteproffessorer" och "din dotter kan tänket, men har litet svårt att acceptera varför, så fort hon förstår vad hon skall ha matte till kommer hon att inte ha några problem" och hon hade så rätt ! Dottern gick 9-an med MVG och även i matte A & B på gymnasiet (C är inte klart ännu). Hon var alltså nästan ett hopplöst fall...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 374
Senast: Tassa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 652
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 118
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp