Gå själv till skolskjutsen?

MM

Trådstartare
Ni som har barn som får skolskjuts, går dom till hållplatsen själva eller går ni med dom?

Min tös på 6 år börjar förskolan nu om några veckor och är berättigad skolskjuts för att vägen till skolan är för trafikerad för att hon skulle kunna gå själv. Bla gå över järnvägen själv.
Vi bor i ett litet samhälle så inte mycket trafik egentligen, men det är huvudgatan genom samhället till skolan så mest trafik går där.

Men så måste hon ändå gå ca 0,7 km till hållplatsen när hon ska till skolan, och hem får hon hela vägen hem?

Blir inte klok på det. Inte vågar jag släppa iväg henne själv.
Men när jag var i den åldern fick jag vackert gå till förskolan själv. Så jag kanske är nojjig?
Hon behöver inte korsa järnvägen till hållplatsen på morgonen.

Går era själva eller kör ni?

Funderar på att köra henne på morgonen och så får hon ta bussen när hon ska hem eftersom den stannar precis utanför.
 
För att på morgonen så börjar hon samtidigt som sonen som går på en annan skola och får skolskjuts och jag kan inte vara på två ställen samtidigt.
Hon kommer försent varenda morgon om jag ska köra henne.
 
Tillägger att sonen kan inte vänta hemma på sin egen skjuts då han är funktionshindrad. Han behöver ledsagare.
 
Du kan prova med att överklaga beslutet, relativt ofta så ändrar de då. Särskilt om du påtalar riskerna och att du inte kan följa med pga annat barns behov.
 
Kan hon lämnas på skolan tidigare?

Nej, det sabbar hela morgonen.
Sonen åker allt mellan 07.30-07.50. Taxin kommer aldrig vid samma tid. Det beror ju på om andra han hämtar innan är sena osv.
Så då måste jag lämna henne 07.15 för jag måste ju vara hemma med sonen till halv igen.
Kommer bara orsaka kaos i mitt huvud varje morgon.
Jag själv är funktionshindrad vilket gör att jag måste ha ordentliga rutiner och jag fixar inte minsta lilla stress.

Men jag ska ringa och höra med dom :)
 
I och med att både du och ett av dina barn har funktionshinder så borde det gå lättare att få till ändring för eran del. Jag drog igång världens bråk förra året när kommunen ansåg att mina barn skulle stå vid en 100 väg och vänta på skolbussen... Efter att jag hade gått till lokaltidningen så fick de till en ändring och barnen blev som alla år tidigare hämtade vid tomtgränsen. ;)
Nästa år så måste äldsta ut till stora vägen men då är hon 13 år och borde kunna hantera det. Värre blir det hem när hon måste passera över, det är dumt byggt med vajerräcken och är det minsta dimmigt så är det väldigt svårt att se om det kommer någon bil eller inte. Enligt kommunen anses vägen för farlig för henne att passera och deras lösning är att hon ska åka förbi våran hållplats bort till en större busshållsplats och där byta buss till en som går tillbaka mot stan och sedan hoppa av på våran busshållsplats på rätt sida av vägen... Något säger mig att hon inte kommer att göra det ändå.. Speciellt inte när de inte ens kan garantera att bussarna väntar in varandra så hon kan bli stående 5 km bort, mitt ute i ingenstans och vänta på nästa buss som kommer om en timme...
 
Min mamma vände upp halva världen när jag var liten, eftersom kommunen bröt mot sina egna regler (inga barn ska behöva korsa motorväg på väg till bussen, typ). Åkte taxi första året/åren (gick ändå förbi en bil med en handikappad tjej) och sen turades mamma och en grannes mamma om att följa oss till vägen.
Jag fick inte gå själv förrän i trean-fyran, kanske?
 
Nu har jag ju inga barn själv, men en reflektion.
Jag förstår ju din oro, 700m kan vara långt när man är 6 år. Samtidigt så är det ju bra om barnen lär sig klara sig själva.

Vet du om det är flera barn som ska gå på vid samma busshållplats? Isåfall kanske det finns andra föräldrar som följer till bussen som hon kan gå med? Och om det är äldre ordningsamma barn så kanske de kan hjälpa din tjej?
 
Usch vad krångligt det var att skicka tösen med bussen. Är nog lättare att köra själv så får hon komma på minuten till skolan.

I måndags körde svärmor henne till bussen, men hon ville inte åka så svärmor körde henne till skolan. Tur det var ingen hade meddelat att föräldrarna skulle närvara i en timma på förmiddagen på första dagen så det fick svärmor göra :p
Jag hämtade henne sen på eftermiddagen.

Igår och idag fick svärmor köra henne då hon vägrade åka den på morgonen.
Igår så skulle hon åka med den hem och jag väntar vid hållplatsen och hon kom aldrig. Då hade dom glömt sätta henne på bussen så svärmor fick hämta.
Å idag sätter dom henne på bussen fastän jag skulle hämta en timma senare, så en jag känner ringer mig och frågar om tösen skulle med men det skulle hon ju inte. Men en fröken visste inte om hon gjort rätt eller fel så hon hade faktiskt kört efter bussen hem till oss och fick plocka med sig henne till fritids igen, för jag var ju inte hemma.

Det här ger mig magsår :crazy:

Imorgon kör svärmor henne på morgonen tror jag, och så hoppas jag hon kommer hem med bussen..
 
Min dotter åtta år får inte gå själv till bussen. Dels för att hon blir hämtat vid trafikerad väg där folk kör som galningar, dels för att jag vill vara säker på att hon kommer till skolan som hon ska. Skulle något hända om hon går själv kan det ju i värsta fall dröja till eftermiddagen innan jag vet det om skolans personal inte hör av sig och det vill jag inte vara med om! Hem får hon dock gå själv, då vet jag ju när hon bör vara hemma. Vi har ca. 300 meter till hållplatsen.
 
Jag är nog ganska "onojig". Min son är nu 9, men har ett tag förflyttat sig till/från skolan och kompisar själv. Han har ca 3 km att ta sig till skolan och kompisarna. Han brukar gå,cykla eller åka sparkcykel. Vissa villkor förstås, han måste t.ex tala om när han åker och när han kommer fram. Jag hade nog, om bara trafikmiljön och förutsättningarna tillät det, kunnat tänka mig att låta min 6-åring gå 700m. Hur/om det fungerar beror nog en del på barnets personlighet och mognad också. Men jag är som sagt inte så nojig av mig. Jag ger nog mina barn ganska mycket frihet under ansvar, så jag hade nog kunnat överväga det, under rätt förutsättningar. Du skulle ju kunna börja köra på morgonen som du föreslår, och hon får åka buss hem, då får ju dottern lite bussvana, och då blir det kanske lättare att börja åka även på morgonen, när ni alla blivit lite varma i kläderna. Dottern kommer säkert "växa" massor de här första månaderna i skolan :)
 
Nej, min son hade inte fått gå själv när han var 6 år och gick i förskolan. Jag körde honom och och gick in med honom när han var i den åldern.
 
Usch vad krångligt det var att skicka tösen med bussen. Är nog lättare att köra själv så får hon komma på minuten till skolan.

I måndags körde svärmor henne till bussen, men hon ville inte åka så svärmor körde henne till skolan. Tur det var ingen hade meddelat att föräldrarna skulle närvara i en timma på förmiddagen på första dagen så det fick svärmor göra :p
Jag hämtade henne sen på eftermiddagen.

Igår och idag fick svärmor köra henne då hon vägrade åka den på morgonen.
Igår så skulle hon åka med den hem och jag väntar vid hållplatsen och hon kom aldrig. Då hade dom glömt sätta henne på bussen så svärmor fick hämta.
Å idag sätter dom henne på bussen fastän jag skulle hämta en timma senare, så en jag känner ringer mig och frågar om tösen skulle med men det skulle hon ju inte. Men en fröken visste inte om hon gjort rätt eller fel så hon hade faktiskt kört efter bussen hem till oss och fick plocka med sig henne till fritids igen, för jag var ju inte hemma.

Det här ger mig magsår :crazy:

Imorgon kör svärmor henne på morgonen tror jag, och så hoppas jag hon kommer hem med bussen..

Ojdå. Kan ni öva med henne att fixa det där med bussen själv? Och sen gå igenom med henne på morgonen, så att hon vet om hon ska vara kvar på fritids, och du kommer och hämtar, eller om hon ska ta bussen.

Jag gick själv till lekis när jag var 6 år, c:a 1,5 km. Trafikerad väg hela vägen, men ingen hård trafik (genom villaområde). Jag minns inte att det var någon stor sak, så länge nån såg till att jag kom iväg i lagom tid hemifrån. När förskolan var slut gick jag hem, går man samma väg varje dag så blir ju den väldigt hemtam till slut.

Det verkar inte så bra, tycker jag, om det blir skolans ansvar att hålla koll på när hon ska ta bussen, och se till att sätta henne på rätt buss, det är nog stor risk att det blir fel (även om personalen låter väldigt engagerad).

Klarar hon inte ansvaret (vägrar kliva på bussen, glömmer att gå till bussen när hon ska hem), så är hon kanske helt enkelt för liten, går det att lösa med skjuts tills hon hinner mogna lite?
 
Ojdå.
Det verkar inte så bra, tycker jag, om det blir skolans ansvar att hålla koll på när hon ska ta bussen, och se till att sätta henne på rätt buss, det är nog stor risk att det blir fel (även om personalen låter väldigt engagerad).

Klarar hon inte ansvaret (vägrar kliva på bussen, glömmer att gå till bussen när hon ska hem), så är hon kanske helt enkelt för liten, går det att lösa med skjuts tills hon hinner mogna lite?
Det är skolans ansvar att se till att barnen som ska åka skolskjuts kommer på rätt buss... Det är inte heller något större problem för personalen om de har ett utarbetat system. Mina barn går på en mindre skola så där är det en lärare som har ansvar för bussen varje dag, på större skolor är det antagligen fler lärare som delar upp ansvaret.

På mina barns skola så är det 1-2 elever som kan ta sig hem på egen hand, övriga åker buss eller blir hämtade med bil.
 
@Snurrfian det där minns jag med från egen skolgång. Det var en lärare med koll på alla barnen som hjälpte alla att komma rätt. Även chaffisarna hade koll då de körde samma slinga i regel. Var aldrig några problem som jag kan minnas.
 
@Matmissbrukaren iom att du själv har det där funktionshindret tänker jag att det är ganska sällan du gör saker på impuls? Därför skulle kanske en fungerande lösning vara att ge fröken ett schema vilka dagar som ska gå till på vilket sätt? Man kan ju förstå problemet med att ha koll på massa barn och att då hålla ordning på vem som ska vart efter skolan kan man ju förstå blir problem.
 
@Snurrfian det där minns jag med från egen skolgång. Det var en lärare med koll på alla barnen som hjälpte alla att komma rätt. Även chaffisarna hade koll då de körde samma slinga i regel. Var aldrig några problem som jag kan minnas.
Nej de få gånger det har blivit strul med barnens buss eller inte så har det varit ändringar i sista minuten, har det varit frågetecken så har någon ur personalen ringt för att kolla och en vända så skulle ett barn hem enligt schemat, men när de kom till hens hus så såg det väldigt tomt ut, busschauffören ringde in, ingen svarade så barnet fick följa med bussen runt och när de till slut fick tag på föräldern så visade det sig att denne hade hamnat mitt i en bilolycka och blivit väldigt sen hem och var väldigt tacksam att chauffören hade sett till att barnet istället fick med bussen tillbaka till fritids!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 434
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Vi har tittat på ett nytt bostadsområde mitt ute i ingenstans. Skolskjuts-tills-barnen-gått-ut-gymnasiet-långt från samhället. Mina barn...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 298
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 101
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp