Gå ut med innekatt i sele

Celija

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, vad är era åsikter/tankar kring att gå ut med innekatt i sele?

Jag hade planer på att ta ut vår katt i sele, helst flera gånger om dagen, men hör sen av folk att det är 'elakt' att ta ut en innekatt i sele, och att dom kommer 'få smak' för att gå ut och inte trivas inne längre så nu tvekar jag. :confused:
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

En del katter kan bli lite skrikiga vid dörren, det är väl det som är nackdelen. Den enda nackdelen kan jag tycka, promenader är ju en kanonbra grej i sig.
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

om katten trivs med det, varför inte?
Våra innekatter är ute i selar o löplinor. De har varit rena innekatter tidigare, o har inte blivit besvärliga av det. De trivs att sitta ute på altan o spana, men de tjatar inte.
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

Vi går ut med vår ena innekatt på promenader med jämna mellanrum och släpper honom även lös på ställen där det inte finns andra katter då han följer oss som en hund. Han är även tillsammans med vår andra katt en ren utekatt om somrarna på landstället. Fördelarna med våra promenader är att han blir otroligt stimulerad och får bättre fysik och muskler, framför allt runt knäna då han har patellaluxation. Nackdelen är att han kan bli gnällig och tigga t.o.m. våra gäster om promenader men på vintern tystnar han, då är det ruggigt att bara var ute på balkongen. :p
Tycker helt klart man ska ta sina innekatter på koppelpromenader om de gillar det. Vår andra katt tycker mest det är otäckt och föredrar att ligga och spana på balkongen men nattetid om det inte är massa folk ute är det ganska okej att ta med även han. :p
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

Ja, som rubriken säger, vad är era åsikter/tankar kring att gå ut med innekatt i sele?

Jag hade planer på att ta ut vår katt i sele, helst flera gånger om dagen, men hör sen av folk att det är 'elakt' att ta ut en innekatt i sele, och att dom kommer 'få smak' för att gå ut och inte trivas inne längre så nu tvekar jag. :confused:

Jag lärde min katt att gå ut i sele när hon var liten. Tycker att det är bra stimulans. Du märker ju hur katten trivs med det.

Min katt tycker att det är jätte roligt att gå ut. Hon står vid dörren ibland när jag ska gå ut, men jag har lärt henne att hon bara får gå ut när hon har selen på sig. När hon hör att jag tar ner selen så skyndar hon sig till mig och låter ivrigt, men annars brukar hon inte göra det.
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

Min egen erfarenhet är att det inte brukar vara något problem för de flesta katter. För en del kan det naturligtvis vara det dock men jag har aldrig haft en sådan katt (och jag har haft ganska många). Huvudsaken är att man vänjer in dem på ett schysst sätt.

Att gå ut och gå med en katt är inte som att gå med en hund. Man kan inte dra i kopplet för att styra dem och man kan inte riktigt bestämma hur de ska gå (man kan ju själv stanna så att linan inte räcker när de promt skall in i det snårigaste buskaget but you get my point).

Att börja dra i kopplet på en katt är ett utmärkt sätt att få den att avsky selen. Så i början tycker jag att det är extra viktigt att bara följa med dit katten väljer att gå. Jag brukar även ha på selarna inne kortare stunder så att de får vänja sig vid den först några ggr. Men efter allt det kan man börja locka för att styra dem åt "rätt håll". Mina lyssnar på höger, vänster, hit, kom, stopp, skynda på och "spring inte så jävla fort!" samt "Fan vad brottom du har jämt!" ;)

En del kissar är lite mer revirbundna än andra. Just nu har jag en hona som inte gärna går allt för långt från hemmet, medan hanen gärna bara drar iväg på timlånga rundor. Honom har jag faktiskt även vandrat i fjällen med. Många kan dock bli lite flåsiga om de i övrigt bara är innekatter för de har som ingen kondis.

Är det varmt och soligt ute kan det också bli lite jobbigt för dem, för utekissar brukar ju lägga sig under något skuggigt och svalka sig. Jag tycker inte att de selkatter jag haft har haft den tekniken.
Annars säger jag kör på! Och lycka till =)

edit: Just det, ta med en påse om kisse skiter också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ut med innekatt i sele

jag har lärt henne att hon bara får gå ut när hon har selen på sig. När hon hör att jag tar ner selen så skyndar hon sig till mig och låter ivrigt, men annars brukar hon inte göra det.

Såhär har jag också gjort, det fungerar bra tycker jag. Det är nog lite som arbetsselar för hundar.
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

kl

Nu kan jag nada om katter, men syrrans Abbessinier löpte (eller vad det nu är katter gör) konstant. Hon skrek om nätterna och var helt psycho. Då de slutade med utepromenaderna blev hon helt normal. Nuförtiden går de inte ut så ofta som tidigare, och katten är normal igen.
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

Katter som inte används i avel (alltså den övervägande majoriteten) brukar väl oftast kastreras, borde iaf? Men det var kanske en avelshona :)
 
Sv: Gå ut med innekatt i sele

KL

Idag har min store katt fått gå ut i sele för första gången. Visserligen bara i trapphusen men oj vad spännande det var tyckte han!! :D
Testade selen på båda herrarna i går för första gången. Den äldre brydde sig inte så mycket men den yngre tycker att det är lite underligt så det får ta tid innan han kommer ut så att han vänjer sig ordentligt.

Är så stolt även dem bägge två :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
657
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 568
Senast: super
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 784
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp