Gällande lånelöfte (Köp av bostadsrätt)

Zinfernia

Trådstartare
Jag ska snart ansöka om lånelöfte för att kunna köpa en bostadsrätt men jag har en fundering. När banken tar kreditupplysningen på mig i samband med lånet, ser banken vilken inkomst jag har på grundlönen eller syns det bara vilken totalinkomst jag har taxerat för? Anledningen till att jag undrar är för att min grundlön är relativt låg men jag har en hel del förmåner i jobbet som varje månad ger ytterligare inkomster på ca 5000:- (netto) så att bara ansöka på grundinkomsten blir ganska fel eftersom jag i praktiken får ut så mycket mer.
 
Jag skulle rekommendera att du skriver till den infon
Jag hade också högre inkomst än vad jag hade haft tidigare år. Då bifogade jag anställningsavtal och kopia på lönespecifikationer.
 
Jo men frågan är ju fortfarande vad banken ser och inte ser. Om de "bara" ser min taxerade inkomst så är ju den betydligt högre än vad enbart grundlönen hade genererat och i så fall kan jag förmodligen ansöka på ett högre lån än vad som annars hade godkänts.
 
Vid kreditprövningen ser de din taxerade inkomst. De kan sen begära kopia på tex lönespec för att bekräfta att den lön man uppgett stämmer.

Jag fick tex maila in en bekräftelse, det gick bra med lönespec eller vad jag nu hade tillgängligt. Jag har ökat i lön ganska mycket senaste åren och då var det ett ganska stort hopp från min senaste taxerade inkomst till den jag uppgett vid låneansökan. Men det var ju som sagt inte värre än att jag fick skicka in ngt som bekräftade :)
 
På en kreditupplysning står din taxerade inkomst de senaste tre åren, eventuella skulder och tillgångar samt om du har betalningsanmärkningar. Det syns inte hur stor del som är grundlön, övertid etc.
 
Jag ska snart ansöka om lånelöfte för att kunna köpa en bostadsrätt men jag har en fundering. När banken tar kreditupplysningen på mig i samband med lånet, ser banken vilken inkomst jag har på grundlönen eller syns det bara vilken totalinkomst jag har taxerat för? Anledningen till att jag undrar är för att min grundlön är relativt låg men jag har en hel del förmåner i jobbet som varje månad ger ytterligare inkomster på ca 5000:- (netto) så att bara ansöka på grundinkomsten blir ganska fel eftersom jag i praktiken får ut så mycket mer.
På kreditupplysningar syns som sagt din deklarerade inkomst. Hur mycket du får låna avgör banken med info om din nuvarande lön och dina levnadskostnader och har inte så mycket med kreditupplysningen att göra, det är mer att kolla att du är kreditvärdig öht och om du har mycket krediter och förfrågningar på dig kan banken ana att du inte riktigt har koll på pengar/lever över dina tillgångar och därmed är ett osäkert kort att låna ut till. Huruvida de går på din grundlön eller din totala inkomst vet jag inte, det beror väl på om sjuklön osv baseras på grundlönen eller den totala. Och vad som avgör att du får tillgång till förmånerna, de vill att du ska ha råd att betala även om du har en "dålig" månad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 597
Senast: avslutat medlemskap
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 385
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp