Bukefalos 28 år!

gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

S

strösslet

hejsan kära bukar! är väl mest för att skriva av mig lite, om tråden ligger fel så ber ja om ursäkt så får moderator flytta den.



i måndags kväll åkte jag akut in till akuten pga av ja stod inte ut med smärtorna längre, (har haft så nån gång tidigare) smärta mellan brösten och ut mot höger (underbröstet) jag är väldigt smärt tålig, men nu fick ja panik och blev jätte rädd, karln ringde 112 och de skicka ambulans, innan de hann komma så började de avta men åkte in iaf, togs lite blod prover men visa inget, läkaren klämde på mig men de gjorde inge ont, åkte hem igen med 3 voltaren suppar som ja skulle ta om jag börja känna av det inte (med tanke på att de kommer pang tjong och går över på 30-1timme så gör inte voltarenen speciellt mycket)
hem och sov och dagen efter va allt som vanligt, lite trött kanske. karln min tog alla nattpass med lillen så ja fick sova, han är så underbar :)
kvällen efter så blev de samma igen fast värre, låg och hyperventilera i sängen ont som :devil: och helt maniks gnussande över magen, karln ringde 112 igen och ambulans kom direkt, denna gång släppte de inte, jag vägra låta ambulanskillarna bära mig eftersom ja ligger över 100 på vågen, tog mig stapplande ut till hissen och ned yr och svetten rann! ush!
kommer in på akuten, då va de mer fart på dem, blodprover igen, fick voltaren spruta men funka inte iaf, sen fick ja nå annan spruta och de släppte lite, sen kom de tillbaka. enligt min karl så svimma ja av till o från :O

doktorn sa att de kan vara gallstens anfall :O ush och fy.
doktorn sa till mig att ja ska få remiss till ultraljud av gallan om 2 veckor, så ringer morsan dit o frågar i dag, 4veckor ?!?!?!?!? så ja ska leva på en tallrik fil om dagen (för att ja inte törs äta något annat) i 4veckor ?!?!?!? ojj ojj ojj.. bra bantningskur iaf :P

tydligen så kan man få detta när man är med barn eller fått barn (?) när man är överviktig och kvinna.. (?)

så till min fråga, nån som har haft samma problem? vad har ni gjort för att lindra smärtan? vad har ni kunnat äta/inte äta ?

som sagt fil och flingor funkar för mig, och voltaren supp är vad jag har mot smärtlindring....

varje "anfall" så blir ja så rädd, jag har juh min lilla plutt att tänka på, jag vill inte dö från honom (nog för att ja inte kommer göra de men de känns så)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Sommaren 2001 fick jag 16 kraftiga gallstensanfall på 8 veckor. Det sägs att smärtorna är i paritet med att föda barn, så jag födde väl 16 barn under två månader haha. Det värsta jag varit med om, men jag tyckte voltaren (sup) funkade ganska bra. Men det var mycket jag helt plötsligt inte klarade av att äta, fick ta det försiktigt. Efter de 16 anfallen lyckades jag tjata mig till en operation, egentligen var det ganska lång kö. Men inget tydde på att anfallen skulle lägga sig. Många får ju bara ett eller några få, sen händer inte mycket mer och man kan invänta operation x veckor senare.

Det är högst individuellt vad man klarar av att äta, eller inte. Somliga reagerar på ägg och vinbärssaft, andra något helt annat. Du får testa dig fram. Men undvik framför allt fet och skarp mat! Och du kan säkert googla dig fram till mer info.

Lycka till, hoppas du slipper fler anfall.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Min mor får sånna anfall, då får brorsan koka vatten som hon dricker då släpper det med en gång.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Sommaren 2001 fick jag 16 kraftiga gallstensanfall på 8 veckor. Det sägs att smärtorna är i paritet med att föda barn, så jag födde väl 16 barn under två månader haha. Det värsta jag varit med om, men jag tyckte voltaren (sup) funkade ganska bra. Men det var mycket jag helt plötsligt inte klarade av att äta, fick ta det försiktigt. Efter de 16 anfallen lyckades jag tjata mig till en operation, egentligen var det ganska lång kö. Men inget tydde på att anfallen skulle lägga sig. Många får ju bara ett eller några få, sen händer inte mycket mer och man kan invänta operation x veckor senare.

Det är högst individuellt vad man klarar av att äta, eller inte. Somliga reagerar på ägg och vinbärssaft, andra något helt annat. Du får testa dig fram. Men undvik framför allt fet och skarp mat! Och du kan säkert googla dig fram till mer info.

Lycka till, hoppas du slipper fler anfall.

jag äter bara fil flingor och en skvätt hallonsylt just nu, jag törs inte äta annat, tanken på smärtan får mig att må väldigt dåligt av bara de.
har träningsverk som fn i diafragman just nu, antagligen för ja hyperventilerade som en tok sista anfallet, hoppas verkligen att ja slipper få fler nu, och att de går undan från och med ultraljudet tills ja ligger på OP bordet.

jag är så glad att ja har min karl, han fixar och donar allt runt om medans ja ligger i sängen och ropar efter en de ena en de andra...:love:
tur jag har honom annars skulle ja inte orka med allt med lillen ( han tar inte bröstet så vi koppar och fingersond matar just nu)
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Dessa räddade mitt förstånd när jag hade problem med gallan:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19470313000024&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Vad man kan äta när man har problem med gallan är ganska individuellt, men saker man ska undvika är sånt med mycket fibrer i (där ryker väldigt mycket grönsaker, du ska inte ens titta åt en paprika eller ett äpple) och väldigt fet mat. Koka eller ugnsstek all mat. För mig funkar pasta och ris bättre än potatis men även det är individuellt.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Jag fick konstaterat idag efter UL att jag har gallsten..
Har väl haft ca 14 attacker på 2 månader, åkt in och ut till akuten..

Konstigt att du inte fått Spasmofen suppar (kramplösande)?? Det tycker jag att du ska fråga efter och när du känner det minsta lilla så ska du ta en voltaren och spasmofen supp så försvinner det oftast men mitt har blivit värre och värre så det hjälper lite men måste ändå till akuten för att få en voltaren spruta..

Äta kan du göra, men om du googlar lite på gallsten så hittar du massa tips på mat och varför gallsten kommer..
Fet mat ska du absolut undvika och att äta äpplen, fast det är iofs individuellt..
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

min mamma har precis opererat bort gallblåsan, hon hade en 3cm stor sten som fastnat i gallgången:o hon kunde inte äta lite fetare mat och framför allt inte ägg o äpplen. de är ca 2 mån sen op och hon får fortfarande anfall dock av lättare slag när hon äter olämpligt..
hon har fått diklofenak mot sina smärtor o de hjälper jättebra.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Jag fick konstaterat idag efter UL att jag har gallsten..
Har väl haft ca 14 attacker på 2 månader, åkt in och ut till akuten..

Konstigt att du inte fått Spasmofen suppar (kramplösande)?? Det tycker jag att du ska fråga efter och när du känner det minsta lilla så ska du ta en voltaren och spasmofen supp så försvinner det oftast men mitt har blivit värre och värre så det hjälper lite men måste ändå till akuten för att få en voltaren spruta..

Äta kan du göra, men om du googlar lite på gallsten så hittar du massa tips på mat och varför gallsten kommer..
Fet mat ska du absolut undvika och att äta äpplen, fast det är iofs individuellt..

jag fick spasmofen på akuten i spruta, och hon sa att hon skulle skriva ett recept på dem, men min karl åkte till apoteket så fanns inge recept :/
doktorn "glömde" väl...

ja fick voltarenspruta först som ja inte tyckte hjälpa alls, sen fick ja en spasmofen spruta (tror ja, va rätt borta) och då släppte de efter 10 min.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Hade din karl en fullmakt för att få hämta ut medicin åt dig? Mig veterligen måste man ha det för att ens få veta vilka recept någon annan har fått.
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

han åkte dit, med mitt leg, de kunde bara se att jag haft voltaren recept men att jag tagit ut de redan så de, så om de inte hade gått hade de nog inte ens talat om det för honom, så ingen fullmakt behövdes då iaf, sen om hon i kassan var snäll och begick ett fel, eller om de räcker det vet ja inte, men de va snällt av henne iaf eftersom ja inte tar mig så långt just nu pga bebis,smärta och slut på ork kram
 
Sv: gallsten(?) slö och trött.. lillen och gubben då?

Då begick apotekspersonalen ett fel, helt klart!

Försök nå en läkare och få Spasmofen utskrivet och se till att fixa en fullmakt. Troligtvis - eller åtminstone förhoppningsvis - var det bara just den personen din karl fick hjälp av som frångår Apotekets regler.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 601
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 726
Senast: tott
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 235
Senast: Treo
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 902
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp