Galopp i Norrland?

korfstroganof

Trådstartare
Hej! Jag är intresserad av att börja med galopp, ponnygalopp typ (är 14)
Men problemet är att jag bor i Norrland, och här finns det ju inga galoppbanor! Det finns travbanor, men där går det väll inte att galoppträna? Väldigt synd, för det vore jättekul att hålla på med galopp här uppe.
Tips på hur man kan göra? Har ingen egen häst men rider på ridskola, kan man prata med dom?
 
Det är stor skillnad på travbanor och galoppbanor. Det går inte att galoppera på en travbana eller vice versa.

TS - Tyvärr vet jag ingen möjlighet att träna norr om "Täby" (de träningsbanor/tränare som hör dit). Konditionsträna ponnyn kan man förstås göra om man har bra ordnade ridvägar, ibland går det att galoppera korta sträckor lite fort på ängar. Men var noga med att kontrollera underlaget först, det ska inte vara lagom hårt och det får inte finnas sorkhål etc. Är gräset långt eller vått måste du brodda. Men för att du själv ska få träning i hur man tränar, rider etc behöver du en tränare. Kanske kan det finnas någon (fd) jockey som kan hjälpa dig? En annan möjlighet är att åka på läger. Anordnas av Ung galopp (då behöver du egen häst) och finns även på ridskolor som du kan hitta via Ung galopp.
 
Travbanor finns det rätt gott om i Norrland. Kolla runt lite om det finns möjlighet att rida travhäst för Monté. Det är en bra väg då det inte är olikt. Många travtränare galopptränar idag sina travhästa rpå mjukare underlag med. då lär du dig rida hästar som "pullar". Det lär du dig inte på ridskolor. Ledsamt för dig att man lagt ner all galopputbildning på Strömsholm. Det var bra kurser med bra hästar och instruktörer. Men det finns en möjlighet att söka till Brittish Racing Scool i England. Prata med Lotta Malmborg på Galoppförbundet så kan hon hjälpa dig och även berätta mer om galopputbildningen där.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
1 745
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp