Galopp nerför?

Monkie

Trådstartare
Vad säger ni om rubriken? Hiss, diss? Funderar på om det är uppbyggande eller sliter på hästen. Handlar inte om jättebackar eller jättelångt, lite till vardags sådär. Jag har alltid fått lära mig att man SKA skritta nedför, men hittar ingen riktig förklaring annat än att det sliter på frambringa ( vilket jag förstår om det upprepas i timmar dag efter dag). Vad säger ni? ☺
 
Jag skulle vilja säga att det beror på hur backen ser ut. Vi har galopperat här i nedförsbackar, som inte är så branta utan mer som små kullar. Tittar man ut i de kuperade hagarna hästarna går i, ser det ut som de galopperar utmärkt både uppför som nerför.

Jag tror inte att någon gång då och då skadar hästen, men händer det ofta ja då ökar nog risken för slitnings-skador är min gissning. :)
 
Jag tycker det är lite obehagligt att galoppera i nedförslut (inte direkt BACKAR, men när det lutar neråt iallafall) men eftersom vi gör det på terrängträningar så blir det ju då och då. Tror inte det är någon fara så länge det inte handlar om att galoppera ner för riktiga backar i fullt ös flera gånger i veckan.
 
Tror ni att det kan stärka? Tänk själva, att springa nerför kontrollerat gör ju att man får spänna till lite andra muskler? Jag tror inte att då och då är farligt, funderade lite eftersom det typ är "lag" på att sakta av när det lutar
 
Jag brukar göra det, om hästen är har en stadig och balanserad galopp. Det gäller att sätta dom lite mer på rumpan och ta det lugnare nedför. Antar att man lär ut att det är skritt nedför för att förhindra olyckor hos mindre vana ryttare.
 
Dessutom, springer du (människa) nerför så tar dina knän stryk. Märkbart mer än på plan mark/uppför. Jag antar att det är samma sak hos hästar.

En lugn sansad galopp med hästen balanserad är ok, men att bara 'drulla på' utför kan nog skada bra mycket mer än det skulle stärka något.
 
Galopperar i nedförsbacke ibland men det är typ få bara för att inte behöva bryta av var 20e meter för att vägen går upp och ner hela tiden :) inga svåra backar dock och räcker att man rätar upp sig lite. Annars är det enklare att trava eller skritta. Ju brantare nedåt desto långsammare tempo :), och om hästen får bestämma så är det desto brantare backe desto högre tempo ^_^. Korta halvbranta backar med mjukt underlag galopperar vi i för träning, dvs träna på kontroll och lydnad och att jag bestämma tempo och väg :). Är dock sällan jag gör det då det kräver att åkern är slagen och att det inte är blött där vilket den tyvärr ofta är.
 
Vad säger ni om rubriken? Hiss, diss? Funderar på om det är uppbyggande eller sliter på hästen. Handlar inte om jättebackar eller jättelångt, lite till vardags sådär. Jag har alltid fått lära mig att man SKA skritta nedför, men hittar ingen riktig förklaring annat än att det sliter på frambringa ( vilket jag förstår om det upprepas i timmar dag efter dag). Vad säger ni? ☺
Slitage helt i onödan, som jag ser det.
 
Vad säger ni om rubriken? Hiss, diss? Funderar på om det är uppbyggande eller sliter på hästen. Handlar inte om jättebackar eller jättelångt, lite till vardags sådär. Jag har alltid fått lära mig att man SKA skritta nedför, men hittar ingen riktig förklaring annat än att det sliter på frambringa ( vilket jag förstår om det upprepas i timmar dag efter dag). Vad säger ni? ☺

Jag kan göra det om backen är kort och "i vägen" när jag rider, men bara om hästen inte är det minsta trött. Jag tror att det är bra om hästen kan ta sig nedför en backe även i galopp, det är en säkerhetsgrej. Men mer än så är enbart onödigt, det är ju i grund och botten bara slitage att rida nedför.
 
Att galoppera nedför ser jag som slitage, vi har galopperat i svaga nedförslut (inga backar). Vår häst galopperade nedför backar med tidigare ägare, men jag tycker det är väldigt onödigt och känns otrevligt/läskigt.
 
Håller med att det kan kännas olustig o galoppera nedför.Undviker gärna det men kan inte låta bli o tänka på att när jag själv löptränar går jag väldans träningsvärk av nedförträningen och ju mer jag löper kuperat ju mer stärkt blir jag.Jag springer inte fort i nedförsbacke i börjanav en rundan men ju varmare jag blir och sen ju fler träningspass jag gjort desst bättre springer jag både uppför o nedför.De musklerna hjälper o stärker mig tror det till viss del är så för hästarna
 
Håller med att det kan kännas olustig o galoppera nedför.Undviker gärna det men kan inte låta bli o tänka på att när jag själv löptränar går jag väldans träningsvärk av nedförträningen och ju mer jag löper kuperat ju mer stärkt blir jag.Jag springer inte fort i nedförsbacke i börjanav en runda
Ja, så tänkte jag med. Man får ju spänna till och sakta av när man själv löper nerförs. Älgar man på i samma fart är det självklart slitsamt.
 
Tror det kan vara en bra idé att galoppera även i nedförsbackar, precis som du säger så lär det bygga lite andra muskler än om man bara arbetar i galopp platt alternativt uppför. Dessa muskler lär hästen sen använda i vanligt arbete vilket troligtvis kommer leda till förbättrad hållning och schvung.
Men, som det framkommit i tråden här så är det en hel del faktorer att ta i beaktning för att träning i backe inte ska bli slitsamt på hästen (vi vill ju att det ska vara uppbyggande).

Mycket har redan nämnts, men gör en sammanfattning av det jag tycker verkar rimligt och tänka på:
Värma upp ordentligt.
Hästen får inte vara trött.
Hästen får inte vara överviktig.
Anpassa backens längd och lutning efter hästens styrka, kapacitet, utbildning, säkerhet på foten.
Ta hänsyn till underlaget, vad det gäller tbåde säkerhet och slitage.
Låt hästen återhämta sig och bygga muskler, mellan träningstillfällena.
Gör inte något som du själv tycker känns farligt eller otäckt.
 
Tror det kan vara en bra idé att galoppera även i nedförsbackar, precis som du säger så lär det bygga lite andra muskler än om man bara arbetar i galopp platt alternativt uppför. Dessa muskler lär hästen sen använda i vanligt arbete vilket troligtvis kommer leda till förbättrad hållning och schvung.
Men, som det framkommit i tråden här så är det en hel del faktorer att ta i beaktning för att träning i backe inte ska bli slitsamt på hästen (vi vill ju att det ska vara uppbyggande).

Mycket har redan nämnts, men gör en sammanfattning av det jag tycker verkar rimligt och tänka på:
Värma upp ordentligt.
Hästen får inte vara trött.
Hästen får inte vara överviktig.
Anpassa backens längd och lutning efter hästens styrka, kapacitet, utbildning, säkerhet på foten.
Ta hänsyn till underlaget, vad det gäller tbåde säkerhet och slitage.
Låt hästen återhämta sig och bygga muskler, mellan träningstillfällena.
Gör inte något som du själv tycker känns farligt eller otäckt.
håller med :) är skillnad på vad folk anser vara en backe också :) min "terrängbacke" är en vall, ca 10m lång och 3-4m hög, kan vara högre men det är en kort och inte skitbrant backe, sansad samlad galopp och sen lite upp och ner i serpentiner brukade hästen tycka var roligt ^_^. mycket arbete för rumpan och korta/ länga steget beroende på om man går upp eller ner. att galoppera nerför en lång och hyffsat brant backe är nog mer slitsamt och inget jag fått för mig att gör än så länge.. för rädd för att hästen ska snubbla eller gasa på för mycket.
 
håller med :) är skillnad på vad folk anser vara en backe också :) min "terrängbacke" är en vall, ca 10m lång och 3-4m hög,

:D
I så fall har vi nog galopperat i nedförsbacke (svaga nedförslutningar). Jag tänkte mig rejäla branta backar, för mig är backar något vi klättrar i så att det känns i rumpa/ben. :laugh:
 
:D
I så fall har vi nog galopperat i nedförsbacke (svaga nedförslutningar). Jag tänkte mig rejäla branta backar, för mig är backar något vi klättrar i så att det känns i rumpa/ben. :laugh:
som platt skåning så är allt som går uppåt en backe :p, sånt man får kämpa för att komma upp för är berg ^_^.
 
som platt skåning så är allt som går uppåt en backe :p, sånt man får kämpa för att komma upp för är berg ^_^.

Ja, det brantaste berget jag har ridit på var när vi provred vår ena häst för massa år sedan, sedan var det bara att vänja sig för hästen älskar branta backar :p
 
Här omkring är det :devil: i mig backar överallt hela tiden. Rullstensåsarnas förlovade land. Man får vara glad om man hittar sträckor att galoppera på som är längre än 100 m. :arghh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 492
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp