Thathorse

Trådstartare
Hej! Någon sen vet vad tids rekordet inom galopp för C ponny är? Själv slog jag mitt egna på 27 km/tim! Så skulle jätte gärna vilja veta rekordet :)
 
Det mäts inga rekord för ponnyer i Sverige, varken för distans eller i form av hastighet. Men om du tittar på resultat från ponnygalopptävlingar så kan du räkna ut hur fort ponnyerna har sprungit över en viss distans. Hur snabbt det går varierar förstås berende på distans, banförhållanden, hur bra starten varit, motstånd, ryttarens vikt, hur bra ryttaren rider och planerar sin ridning under loppet. Hittade ett lopp där C-ponnyn som vann hållit c:a 50 km/tim över 1000 meter, men med orutinerad ryttare och klent motstånd. Så drygt 50 får du nog räkna med på medeldistans. Svenska resultat hittar du på svensk galopps hemsida under ponnygalopp. I England är sporten större så där är hastigheterna sannolikt högre.
 
Mätte med snap när jag fick 27 km. Sen mätte min kompis med sin fyrhjuling hur snappat vi galopperade och vi kom upp i 50 km! Och då hade hon vart riden i 3 Tim innan det! :o
 
Hej! Någon sen vet vad tids rekordet inom galopp för C ponny är? Själv slog jag mitt egna på 27 km/tim! Så skulle jätte gärna vilja veta rekordet :)

Ponnyn är 4 år, du vill kvala till SM men rider ändå 3 timmar i ridhus och sen galopprace, snacka om att förstöra en häst! :(
 
Ponnyn är 4 år, du vill kvala till SM men rider ändå 3 timmar i ridhus och sen galopprace, snacka om att förstöra en häst! :(

Tror hon har fler c-ponnier. En vuxen också.

Men oavsett känns det som att be om skada om man pressar dem max efter att ha ridit 3 h. Nu vet jag inte hur de ridit och vilken kondis hästen har.
Men generellt känns det inte så lämpligt..
 
Senast ändrad:
Ponnyn är 4 år, du vill kvala till SM men rider ändå 3 timmar i ridhus och sen galopprace, snacka om att förstöra en häst! :(

Hon har en 3åring som nyss är inriden (den som hon vill ska gå sm nästa år som 4åring)
Och sen en äldre ponny som inte vill hoppa på tävling
 
Hon har en 3åring som nyss är inriden (den som hon vill ska gå sm nästa år som 4åring)
Och sen en äldre ponny som inte vill hoppa på tävling

Jag förstår! Den äldre har väl förmodligen förslitningar som heter duga om den blir riden så, då hade inte jag heller velat hoppa, kan ju bara gissa mig till hur många språng och omöjliga kombinationer hon kör med.

OBS, vill inte döma en ung tjej men ändå, man ska vara rädd om sina djur och behandla dom hållbart och vänligt.
 
Jag har valt att skriva till @Thathorse s mamma efter inläggen i denna tråd. Har inte fått svar men sett att hon läst det. Det är en ung tjej och hon verkar lite osäker och då kändes det bättre att göra så. För diskussioner här kan bli hur fel som helst.
Känner du familjen? Är mamman hästvan?
 
Jag har valt att skriva till @Thathorse s mamma efter inläggen i denna tråd. Har inte fått svar men sett att hon läst det. Det är en ung tjej och hon verkar lite osäker och då kändes det bättre att göra så. För diskussioner här kan bli hur fel som helst.
Har hon svarat??
 
Asså VA? Visste inte att man förstörde hästen genom att låta den vila? Hon är inte hoppad på hur länge som helst och jag slutade hoppa direkt symptomen visade sig. Btw hur fick du tag på mitt namn för trodde man fick va anonym här
 
Enda gångerna jag hopptränade var för B tränare så blir lite svårt att förstöra hästen då dessutom
 
Jag förstår! Den äldre har väl förmodligen förslitningar som heter duga om den blir riden så, då hade inte jag heller velat hoppa, kan ju bara gissa mig till hur många språng och omöjliga kombinationer hon kör med.

OBS, vill inte döma en ung tjej men ändå, man ska vara rädd om sina djur och behandla dom hållbart och vänligt.
Vi skrittade uteritt i ca 2 timmar och 40 min på en jätterolig uteritt och under uteritten fick hon galoppera av sig på en åker utan att jag ens drev då hon älskar fart. Bara lät henne springa och då min kompis körde fyrhjulingen brevid kollade hon på mätaren där det stod 50. Hon fick lite frihet och sträcka ut sig. Ingen sadel och bettlöst hade vi. Hon va knappt svett efteråt och fick ta igen sig ett par dagar + såklart smörjde jag in benen och bogar med liniment och lindor under natten. Enda gången någonsin jag ridit så hårt och är alltid jätte nogrann med hur jag rider. Ridit i 7 år vart skötare på 2 hästar innan jag fick min första ponny för att jag skulle va redo. Slitningar är något som jag är extremt viktig med och rider alltid fram länge och noggrant. Vill absolut inte höra att jag inte tar hand om mina djur då jag grejar med dem varje dag och rider i halsring för att ge frihet rider ofta barbacka då sadlar inte är naturligt från första början och går ut och går med dem utan grimma. Dem följer efter och skulle aldrig gå ifrån mig. Att jag inte tar hand om mina hästar vill jag INTE höra igen tack!
 
Vi skrittade uteritt i ca 2 timmar och 40 min på en jätterolig uteritt och under uteritten fick hon galoppera av sig på en åker utan att jag ens drev då hon älskar fart. Bara lät henne springa och då min kompis körde fyrhjulingen brevid kollade hon på mätaren där det stod 50. Hon fick lite frihet och sträcka ut sig. Ingen sadel och bettlöst hade vi. Hon va knappt svett efteråt och fick ta igen sig ett par dagar + såklart smörjde jag in benen och bogar med liniment och lindor under natten. Enda gången någonsin jag ridit så hårt och är alltid jätte nogrann med hur jag rider. Ridit i 7 år vart skötare på 2 hästar innan jag fick min första ponny för att jag skulle va redo. Slitningar är något som jag är extremt viktig med och rider alltid fram länge och noggrant.

Som sagt, toppen att @sweep kontaktade din Mamma, det är oerhört tydligt efter den här texten att du är väldigt ung och då har dina föräldrar ansvaret och vi behöver inte skriva några förmaningar :)
 
Värst va de va hemskt att man va ung då

Nej det är inte hemskt att vara ung men det kan ta hårt på en när folk skriver elaka saker.
Och jag vill inte att du ska vara ledsen eller bli arg. Utan ha kul med dina ponnysar utan att behöva få kritik för saker som kanske blir fel i text.
Jag hittade dig genom Sofia då hon var taggad i ett inlägg med din ponny på Facebook. Och du la även ut en film från youtube där ditt namn står så därför visste jag att det var samma person.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 107
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp