miamiSwing

Trådstartare
har ett hbl sto som vägrar ta vänster galopp om man rider i paddock eller ute o skogen. har du ett litet hinder o fattar över inge problem alls! höger inga problem alls! Nån som har nå tips på vad ja kan prova med! Hon tar vänster om ja longerar eller tömkör men de e bara när man rider! hon har inte ont nån stans för de är upp kollat!
 
Sv: galopp

Tre tips du kan testa (finns många jättebra trådar också):
1. Fortsätt att använda litet hinder. Rid i en 8:a - byt sedan till bom och ta till sist bort bommen.
2. Kolla din galoppfattning så att den verkligen "sitter" i båda varven. Jätteofta är även vi lite "snedmusklade" med en svagare sida.
3. Fatta galoppen från riktigt långsam trav med hästen ställd "överdrivet" utåt.
 
Sv: galopp

Det fungerar ofta "omvänt" - om din högersida är "svagare" kan vänstergaloppen påverkas eftersom höger bak kommer först sas. Du kan testa genom överdriva fattningen lite och sitta bak "aningens" till höger (alltå LITE mer vikt på höger sittben i fattningen).
Annars är det i första hand "tips 1" ovan som är rek.
 
Sv: galopp

Om hästen har lika lätt för galopperna när du longerar och tömkör så ligger felet förmodligen hos dig. Jag hade tipsat om att besöka en osteopat, kotknackare eller liknande, du kanske är sned?
 
Sv: galopp

Kolla upp dig själv först, om du gör lika i båda varv.
OM du är det, så är det hästen som helt enkelt inte vill. (Om du kollat så den inte är sned och den har lätt för båda galopper vid tex. longering osv.)
Daska till den med spöt på vänsterbogen, dalta inte för länge.
 
Sv: galopp

OJ, nå tips på va ja ska göra då? de är ett sto som vet vad hon vill och har nog fått gjort de hon har velat!
 
Sv: galopp

Sätt ifrån direkt, förstärk med spöt på bogen om hon inte fattar galoppen.
Hon får inte fatta galoppen genom att springa in i den.
Ju längre du daltar desto värre blir det.
Och när hon gör rätt. Massor med beröm!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp