Bukefalos 28 år!

Galoppfattning forts...

lizzie

Trådstartare
Testade igår att göra galoppfattningarna från skritt och inte låta pållan springa in i galoppen.

Tre gånger försökte hon rusa in i galoppen och jag tog tillbaka henne varje gång. Eftersom jag har haft ett diskbråck så funkar inte mitt hö ben som det ska. Har problem med kraftnedsättning så jag kan inte banka på heller. Det ska ju inte heller behövas, men hur som helst. Jag lånade kompisens spö och bara duttade till pyttelite på hö bak i själva fattningen.

Det funkade :bump: Pållan gjorde kanonfina fattningar, hon satte under sig och verkligen startade i "uppförsbacke"! Så bra galoppfattning har hon aldrig gjort tidigare :angel: . Jag provade flera gånger och hon fattade vad det hela handlade om :D Den resterande galoppen blev också mycket bättre än vad den har varit tidigare... :D

När jag bytte till vänster galopp, så försökte hon bara rusa en gång, tog tillbaka henne till skritt och började om från början, sedan behövde jag bara dutta till med spöt i fattning och sedan kunde jag lägga undan det.

Ska träna på att fatta galoppen ifrån skritt tills jag känner att de verkligen sitter ordentligt innan jag börjar i trav. Det handlar ju om att jag inte är i tillräcklig balans i traven... :angel:

Tack för tipsen jag fick!

/Lizzie
 
Hej!

vet inte om du fått detta tipset innan men iallafall.
I fattningsögonblicket kan du titta utöver yttersidans axel.
Detta gör att höften kommer fram och hästen får lättare att sätta under sig med inner bakben och får direkt en rundare galopp!

mvh
sax
 
Åh, det ska jag prova! :bow: Har oxå problem m galoppfattningar och att hon vill rusa in i galoppen!

//Alice
 
Tack, det är så skönt att det äntligen lossnar. Har haft jätteproblem med rusningarna. Eftersom det är en unghäst så hade jag fått för mig att man pajjar bjudningen, om man stoppar upp och börjar om från början. Pållan är dock nu 6 år, så någon måtta fick det vara... ;)
 
Din utförliga beskrivning på galopphjälpen var till stor hjälp :bow: . Memorerade den och satt hemma på en stol och tränade innan :angel: . Var tvungen att få in det rent mentalt innan jag provade på pållan. Var lite osäker på om galopphjälpen faktiskt VAR befäst. Kanonskönt att det funkade :D Känns som om vi är på G nu ordentligt med träningen. Pållan var skadad nästan hela förra året, så det är extra kul att ridningen äntligen börjar falla på plats! :bump:
 
Japp! Man vandrar runt på små rosa moln ungefär... :D Man lär nog snabbt hamna tillbaka i verkligheten i kväll... Jag har ju ett sto och jag tror aldrig att det har inträffat att hon gått kanon 2 dgr på raken... :angel:
 
Jo, men det är ju de där små korta stunderna av glädje då "allt" funkar man rider för. :rofl:
Skriv sen och tala om hur det har gått. *nyfiken!!*
 
Tränade galoppfattningar i går kväll igen. Denna gång i hoppsadel eftersom vi också skulle trava bommar. Damen var samarbetsvillig denna gången också :bump: Hon provade att dra iväg 2 ggr, tog tillbaka henne och började om från början varje gång. Sedan försökte hon inte mer, utan tog hjälperna direkt, UTAN att jag behövde hjälpa till med spöt :D

Så nu är det bara att träna på, tills sist kommer det ju också att funka från traven :bump:

Det är så SKÖNT när vissa grejjer lossnar så där helt plötsligt. Det är helt otroligt egentligen vad lite det är som kan störa, felet låg ju hos mig. Jag lät henne springa på och lutade mig bara framåt... och så blev det som det blev... :crazy:

Så nu har det blivit ändring på den fronten :angel: men gissa om jag har träningsvärk i dag, magen, ryggen, låren... :p nåja, man ska ju känna att man lever :D

/Lizzie
 
Ha ha.. jo lite krossad får man räkna med att bli stundtals. Men är en skööön träningsvärk när det beror på att man gjort nått kul/bra. =) :rofl:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 903
Senast: Freazer
·
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 298
Senast: ylvalill
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 773
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp