Galoppfattning

AliceZeta

Trådstartare
Förra sommaren ramlade jag av min nyköpta häst, jag slog mig rejält. Har nu i ett år jobbat med att få bort ridrädslan. Vi har tagit det lugnt och ridit mycket i skritt, övergångar, sidoförflyttningar, start och stopp och trav. Jag tycker det har gott bra, hästen är lugn avslappnad och arbetsvillig.

Nu känner jag mig tillräckligt trygg på hästryggen för att galoppera. Problemet är att han inte tar galoppfattningen. Vi har försökt några gånger, jag lyckades att få honom i galopp en gång.

Kan det vara så att han har glömt galoppfattning, hur han ska göra?
När jag lägger fram inneskänkeln, så spänner han sig, lyfter huvudet och travar med stora höga steg. Efter några försök går han på två spår, han böjer hela kroppen som en banan är irriterad och sparkar inåt.

Jag ska försöka hitta en tränare som kan hjälpa mig, men ville först höra här om någon känner igen situationen.
Dom hästar jag har ridit tidigare har aldrig haft problem med galoppfattning, så detta är nytt för mig.
 
Jag är verkligen ingen expert men hade själv bekymmer med galoppfattningarna ett tag och hästen jag rider hamnade i slängtrav, jag lätt framåtlutad och hejkomochhjälpmig typ. Läste ett tips om att lägga fram galoppbommar och tjoho, det tyckte hon var kul och då vart det mkt lättare. När jag sedan musklat på henne rätt och jag fick en bättre sist så blev det stor skillnad. Kan det vara så att han tappat "galoppmusklerna"?
 
Jag är verkligen ingen expert men hade själv bekymmer med galoppfattningarna ett tag och hästen jag rider hamnade i slängtrav, jag lätt framåtlutad och hejkomochhjälpmig typ. Läste ett tips om att lägga fram galoppbommar och tjoho, det tyckte hon var kul och då vart det mkt lättare. När jag sedan musklat på henne rätt och jag fick en bättre sist så blev det stor skillnad. Kan det vara så att han tappat "galoppmusklerna"?

Just det ja, det var när bommarna var upphöjda i ena änden som det var roligast :)
 
Jag är verkligen ingen expert men hade själv bekymmer med galoppfattningarna ett tag och hästen jag rider hamnade i slängtrav, jag lätt framåtlutad och hejkomochhjälpmig typ. Läste ett tips om att lägga fram galoppbommar och tjoho, det tyckte hon var kul och då vart det mkt lättare. När jag sedan musklat på henne rätt och jag fick en bättre sist så blev det stor skillnad. Kan det vara så att han tappat "galoppmusklerna"?
Jo, jag provade med en bom igår, han travade fram, tog ett galoppskutt över och travade efter...kanske ska jag försöka med flera bommar idag och höja i ena änden. Bra tips :)

Det är lätt hänt att man lutar sig framåt och driver på, när man inte får någon respons.
Det slutar med rena High Chaparal.
Sambon sitter på läktaren och säger... Det där ser inte bra ut...
 
Om han går och böjer sig, blir irriterad och sparkar hade jag i första hand tolkat det som obehag, som att något gör ont typ sadel eller nåt annat problem. Börja med att kolla upp hästen och är inget fel där så är det bara att hitta en tränare som kan hjälpa er, kanske någon som kan rida hästen ett par dagar i veckan som inte är nervös utan kan rida igenom den så blir det lugnare för dig :)

Men som sagt stirra dig inte blind på dig själv utan det hästen gör är för mig tecken på att hästen har ont/spänd/öm så kolla upp det innan du gör något annat. Kan ju vara så att sadeln inte ligger bra längre efter er längre viloperiod t.ex!
 
Om han går och böjer sig, blir irriterad och sparkar hade jag i första hand tolkat det som obehag, som att något gör ont typ sadel eller nåt annat problem. Börja med att kolla upp hästen och är inget fel där så är det bara att hitta en tränare som kan hjälpa er, kanske någon som kan rida hästen ett par dagar i veckan som inte är nervös utan kan rida igenom den så blir det lugnare för dig :)

Men som sagt stirra dig inte blind på dig själv utan det hästen gör är för mig tecken på att hästen har ont/spänd/öm så kolla upp det innan du gör något annat. Kan ju vara så att sadeln inte ligger bra längre efter er längre viloperiod t.ex!
Ja, jag tänkte samma sak om han har ont eller är obekväm.
Men jag tycker inte det stämmer heller, han går jättefint och avslappnad, lugn och fin i trav och skritt, inga protester alls. Skulle det inte märkas om han har ont i traven också?
Det är bara när jag tar galoppfattningen han spänner sig.
Han galopperar gärna och ofta i hagen. Där är galoppen inga problem.

När jag precis hade köpt honom, märkte hovslagaren att han något inte stämde. Jag ringde vetrinär/ kiropraktor hen så att han hade en låsning i ryggen och va sned. Kiropraktorn rättade till låsningen. Hovslagaren har inte märkt något konstigt därefter.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mest det låter som att det nog är du som gör "fel" vid galoppfattningen och att hästen låser sig utifrån det.
Sitter du och tjuvbromsar och håller fast den i tygeln för mycket tex?
Tänk på att en galoppfattning görs främst med höften, så blir det lättare att fatta och att du inte blir så tryckig eller yvig med själva galoppskänkeln, den behövs nästan inte om du fattar för höften/sittbenen.
 
Om han går och böjer sig, blir irriterad och sparkar hade jag i första hand tolkat det som obehag, som att något gör ont typ sadel eller nåt annat problem. Börja med att kolla upp hästen och är inget fel där så är det bara att hitta en tränare som kan hjälpa er, kanske någon som kan rida hästen ett par dagar i veckan som inte är nervös utan kan rida igenom den så blir det lugnare för dig :)

Men som sagt stirra dig inte blind på dig själv utan det hästen gör är för mig tecken på att hästen har ont/spänd/öm så kolla upp det innan du gör något annat. Kan ju vara så att sadeln inte ligger bra längre efter er längre viloperiod t.ex!

Håller absolut med om ovanstående men i mitt fall så var det hästen som tyckte det var onödigt och jobbigt att galoppera på ridbanan (hon var under igångsättning efter flera års vila) medan det inte var några som helst problem i skogen. Hon kollas regelbundet av eq och med hjälp av vår tränare så kom jag ner i sadeln, hon fick jobba på rätt sätt och muskla på sig och då kom belöningen sakta men säkert. Kan absolut vara något som inte stämmer men man ska inte ropa skada för snabbt heller. Är man otränad så gör man inte ett träningspass helt obehindrat utan behöver lite tid på sig :).

Som jämförelse kan jag lägga till att hästen jag rider, rätt var det var en dag betedde sig väldigt flängigt i galoppen på en uteritt, sparkade bakut och höll på en massa. Det kan hon göra när hon är laddad men det här var inte på det viset. Tog ut eq och visade sig att hon antagligen sprungit omkull i hagen och fått flera låsningar. Efter behandling och en veckas vila och sen koll igen så var hon jättefin igen.
 
Jag tycker mest det låter som att det nog är du som gör "fel" vid galoppfattningen och att hästen låser sig utifrån det.
Sitter du och tjuvbromsar och håller fast den i tygeln för mycket tex?
Tänk på att en galoppfattning görs främst med höften, så blir det lättare att fatta och att du inte blir så tryckig eller yvig med själva galoppskänkeln, den behövs nästan inte om du fattar för höften/sittbenen.
När jag tar galoppfattningen, så ser jag till att tyglarna hänger löst, innertygeln är längst. Han kör upp huvudet och lyfter hovarna högt i traven, det känns som om han försöker, men inte kan.

Om jag ska fatta med höften, för jag fram höften på innersidan?

Hur gör jag?

Ska jag smacka på eller hålla mig lugn?

Hur länge ska jag göra galoppfattning innan jag bryter av och gör ett nytt försök?

(Jag känner också att jag gör fel, det börjar med att jag för fram foten lite lätt säger galopp, han fattar inte galoppen, sen blir han stressad och böjer sig som en banan, jag måste byta varv i traven för att han ska räta upp sig.)
 
Om galoppfattningen är stressmoment för er båda som ingen av er har riktigt koll på i nuläget kanske det kan vara en bra idé att vänta med galoppen i ridningen och först träna in galoppfattning på röstkommando från marken. Och sedan ta in det i ridningen när han lärt sig röstkommandot ordentligt och du vet att han kan/orkar fatta galopp och galoppera stabilt. Då kan du först fatta galopp genom enbart rösten och sedan introducera galoppfattning för de vanliga hjälperna när ni är mer avspända med galopp.

Är själv bra på att göra för mycket när jag ska fatta galopp, hjälper att tänka att man ska sitta och följa med som vanligt men flytta inner höft lite mer framåt-uppåt (tänka sig att man släpper fram-upp frambenet som ska ta för sig i galoppen) och i det läget skänkla. Om han vill överböja sig inåt så fokusera extra på att ha honom rak och ha kontakt på yttertygeln genom hela fattningen.
 
Om galoppfattningen är stressmoment för er båda som ingen av er har riktigt koll på i nuläget kanske det kan vara en bra idé att vänta med galoppen i ridningen och först träna in galoppfattning på röstkommando från marken. Och sedan ta in det i ridningen när han lärt sig röstkommandot ordentligt och du vet att han kan/orkar fatta galopp och galoppera stabilt. Då kan du först fatta galopp genom enbart rösten och sedan introducera galoppfattning för de vanliga hjälperna när ni är mer avspända med galopp.

Är själv bra på att göra för mycket när jag ska fatta galopp, hjälper att tänka att man ska sitta och följa med som vanligt men flytta inner höft lite mer framåt-uppåt (tänka sig att man släpper fram-upp frambenet som ska ta för sig i galoppen) och i det läget skänkla. Om han vill överböja sig inåt så fokusera extra på att ha honom rak och ha kontakt på yttertygeln genom hela fattningen.
Kan hästar glömma galoppfattning på ett år?
Innan jag ramlade av, så galopperade jag honom utan problem.

Jag får försöka fortsätta träna galopp när jag longera så kommandot sitter där

Tack för tips
 
Kan hästar glömma galoppfattning på ett år?
Innan jag ramlade av, så galopperade jag honom utan problem.

Jag får försöka fortsätta träna galopp när jag longera så kommandot sitter där

Tack för tips

Nej, hästen har knappast glömt hur man fattar galopp. Jag tror att det är du som spänner dig och gör fel, vilket inte är så konstigt om du varit/är rädd för att galoppera. Varför låter du t ex tyglarna hänga lösa? Jag tycker att du ska ta hjälpa av någon duktig som kan se vad det är som händer när du ska fatta galopp och sedan hjälpa dig tillrätta.
 
Kan hästar glömma galoppfattning på ett år?
Innan jag ramlade av, så galopperade jag honom utan problem.

Jag får försöka fortsätta träna galopp när jag longera så kommandot sitter där

Tack för tips
Ingen risk att han glömt galoppfattningar på ett år. Utan det är nog hos dig det sitter, att du spänner dig och blir otydlig därför, och då också gör att han blir för spänd för att fatta galopp även om han kanske förstår att det är det du vill.
 
När jag tar galoppfattningen, så ser jag till att tyglarna hänger löst, innertygeln är längst. Han kör upp huvudet och lyfter hovarna högt i traven, det känns som om han försöker, men inte kan.

Om jag ska fatta med höften, för jag fram höften på innersidan?

Hur gör jag?

Ska jag smacka på eller hålla mig lugn?

Hur länge ska jag göra galoppfattning innan jag bryter av och gör ett nytt försök?

(Jag känner också att jag gör fel, det börjar med att jag för fram foten lite lätt säger galopp, han fattar inte galoppen, sen blir han stressad och böjer sig som en banan, jag måste byta varv i traven för att han ska räta upp sig.)

alltså du "sitter bara till" med sittbenet snabbt och kvickt dvs ja du för fram inner höft litegrann men egentligen börjar du med att trycka till snabbt och kvickt bort från ditt vänstra sittben och "rullar över" på det högra sittbenet. Så tänker jag, lite illustrativt . Det är ju yttre bakbenet på hästen som du då hämtar in, och som sen då översätter till att hästen sen fattar galoppen. Du ska inte förväxla att fattningen i sig handlar om att du drar fram ditt inre ben och sitter där och trycker och klämmer och har dig.
Lösa tyglar blir ju väldigt ostadigt för hästen, så är du dessutom otydlig med dina hjälper så förstår jag att hästen bara springer på framåt i mera slängtrav, eller börjar åla sig osv. Om hästen kommer in i slängtrav så KAN den inte fysiskt fatta bra galopp utifrån den.
 
alltså du "sitter bara till" med sittbenet snabbt och kvickt dvs ja du för fram inner höft litegrann men egentligen börjar du med att trycka till snabbt och kvickt bort från ditt vänstra sittben och "rullar över" på det högra sittbenet. Så tänker jag, lite illustrativt . Det är ju yttre bakbenet på hästen som du då hämtar in, och som sen då översätter till att hästen sen fattar galoppen. Du ska inte förväxla att fattningen i sig handlar om att du drar fram ditt inre ben och sitter där och trycker och klämmer och har dig.
Lösa tyglar blir ju väldigt ostadigt för hästen, så är du dessutom otydlig med dina hjälper så förstår jag att hästen bara springer på framåt i mera slängtrav, eller börjar åla sig osv. Om hästen kommer in i slängtrav så KAN den inte fysiskt fatta bra galopp utifrån den.

Yes, det där med tyglarna kan jag skriva under på. Trodde länge att jag på något vis skulle släppa fram "min" häst i galoppfattningen genom att lätta på tygeln men har nu förstått att jag måste fortsätta hålla stödet där. Bättre galoppfattningar även om det stoiga lilla stoet har åsikter om detta då och då :D
 
Nej, hästen har knappast glömt hur man fattar galopp. Jag tror att det är du som spänner dig och gör fel, vilket inte är så konstigt om du varit/är rädd för att galoppera. Varför låter du t ex tyglarna hänga lösa? Jag tycker att du ska ta hjälpa av någon duktig som kan se vad det är som händer när du ska fatta galopp och sedan hjälpa dig tillrätta.
Jo, jag vet jag behöver någon som ser mig och som kan rätta till det jag gör fel,

Om jag har korta tyglar slänger han med huvudet, det känns som om jag stänger inne honom och han får ingen rörelsefrihet. Jag vill påverka honom så lite som möjligt när han ska galoppera. Vilket inte heller har funkat.

Inte trodde jag att det kunde vara så här svårt att fatta galopp.
Tidigare hästar har det räckt med tanken.
 
Tidigare hästar har det räckt med tanken.

Det är inte tanken som är problemet då? Du har varit rädd och inte galopperat på ett år, så nu är ni båda osäkra på om det kommer att gå bra? Är det någon annan som ridit honom någonting under tiden? Har galoppen isf funkat där? Annars kanske det kan vara värt att låta tex en tränare eller duktig kompis sitta upp och prova, och se om de får en annan respons, så att man kanske i så fall kan utesluta eller tydliggöra att problem har med kommunikationen mellan er att göra.
 
alltså du "sitter bara till" med sittbenet snabbt och kvickt dvs ja du för fram inner höft litegrann men egentligen börjar du med att trycka till snabbt och kvickt bort från ditt vänstra sittben och "rullar över" på det högra sittbenet. Så tänker jag, lite illustrativt . Det är ju yttre bakbenet på hästen som du då hämtar in, och som sen då översätter till att hästen sen fattar galoppen. Du ska inte förväxla att fattningen i sig handlar om att du drar fram ditt inre ben och sitter där och trycker och klämmer och har dig.
Lösa tyglar blir ju väldigt ostadigt för hästen, så är du dessutom otydlig med dina hjälper så förstår jag att hästen bara springer på framåt i mera slängtrav, eller börjar åla sig osv. Om hästen kommer in i slängtrav så KAN den inte fysiskt fatta bra galopp utifrån den.
Fatta galopp med att ta fram benet och trycka och klämma gjorde jag på sega lektionshästar i ungdomen.

Det är där jag gör fel.

Min häst är lyhörd och känslig han behöver inte klämmas på....
inte konstigt att han reagerar som han gör.

Nu ska jag backa tre steg, ta det från marken, se till att 'galopp' kommandot sitter.
När jag tar galoppfattning nästa gång, så ska hjälperna vara minimala med hjälp av sittben och 'galopp'

Annars lånar jag bondens stubbåker när det blåser lite lagom :)
Istället för att vara i ett trist ridhus.
 
Jo, jag vet jag behöver någon som ser mig och som kan rätta till det jag gör fel,

Om jag har korta tyglar slänger han med huvudet, det känns som om jag stänger inne honom och han får ingen rörelsefrihet. Jag vill påverka honom så lite som möjligt när han ska galoppera. Vilket inte heller har funkat.

Inte trodde jag att det kunde vara så här svårt att fatta galopp.
Tidigare hästar har det räckt med tanken.

Även jag säger ta hjälp av tränare.
Det är dumt att befästa "en grej" kring galoppen för er båda. Och risken finns om ni fortsätter traggla och inte kommer ur det här.
Det kan sätta sig mentalt så att galoppen ses som så svår för dig att den blir det. Och detsamma för hästen.

Hoppas du hittar nån som kan hjälpa er ur det lite kvickt istället! :)
 
Det är inte tanken som är problemet då? Du har varit rädd och inte galopperat på ett år, så nu är ni båda osäkra på om det kommer att gå bra? Är det någon annan som ridit honom någonting under tiden? Har galoppen isf funkat där? Annars kanske det kan vara värt att låta tex en tränare eller duktig kompis sitta upp och prova, och se om de får en annan respons, så att man kanske i så fall kan utesluta eller tydliggöra att problem har med kommunikationen mellan er att göra.
Det är ingen annan än jag som har ridit honom på detta året. Han har bara galopperat i hagen på ett år.
Det jag är rädd för i galoppen nu är att vi ska misslyckas med galoppfattning. Jag längtar efter att få galoppera, han är härlig i galoppen.
Han är världens snällaste häst hittar inte på något bus, så har vi löst det här kan jag galoppera var som helst.

Anledningen till att jag inte har ridit för instruktör detta året är pga rädsla (första gångerna jag satt upp på hästen efter fall skrittade jag några steg, det tog tid att komma där jag är nu) och att jag fick väldigt dåliga råd av min förra tränare.

Min tanke va att en tränare får sitta upp, så hen ser hans reaktion.
Jag känner också att jag klarar av lite krav från tränare nu och släppa min bekvämlighetszon.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 938
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 073
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp