galopphäst som ridhäst

cajo1312

Trådstartare
Har fått upp intresset för ett fullblod på 5 år som tidigare gått några lopp i galopp. Hon är nu ordentligt grundriden och påbörjad lite hoppning.

Jag vill tävla i främst hoppning men också lite lägre klasser i distans (4-5 mil) Då jag inte har någon alls vana av fullblod så har jag inte riktigt koll på hur bra dom passar inom dessa grenar.
Vad tror ni?
 
Fullblod är väl ypperliga allround-hästar om man gillar temperamentet. Ofta kräver de mycket aktivering, jämfört med andra raser. Jag skulle nog inte välja annat än någon slags fullblodshäst när jag ska ha storhäst..:)
 
Rätt individ bör passa utmärkt till det du vill göra. De finns ju i lite olika format precis som halvblod men de är ju avlade för ridning så det är ju som sagt bara den där lilla detaljen att hitta hästen som passar just dig.
 
Nu fick jag reda på att hon hade haft en pålagring på ett framknä för 1,5 år sedan Men dom sa att det inte märktes nu. Hur fungerar det i framtiden? Kommer jag märka av det i ridningen?

Ja herregud det är inte lätt med den där lilla detaljen!
 
Nu fick jag reda på att hon hade haft en pålagring på ett framknä för 1,5 år sedan Men dom sa att det inte märktes nu. Hur fungerar det i framtiden? Kommer jag märka av det i ridningen?

Ja herregud det är inte lätt med den där lilla detaljen!
I sådana lägen får man lite undra hur dom överhuvudtaget upptäckte pålagringen? Ofta röntgar man ju inte om hästen inte har problem med det. Det är ju oftast så man upptäcker saker och ting.

Kan tänkta mig att det var en anledning till att hästen slutade på galoppen för att sedan skolas om till ridhäst. Kan fungera bra men jag hade inte satsat på det. Man vet aldrig med sådant, speciellt inte med tanke på det du vill ha hästen till.
 
Pålagring hade jag aldrig accepterat. Ka ställa till med mycket problem och även smärta för hästen. Det finns många andra hästar så leta vidare.
 
Pålagringar i ett framknä vid 3 1/2 års ålder! Du gör rätt som inte ens provrider hästen. Den finns så många helt friska hästar därute idag, så alla med några defekter som kan påverka hållbarheten går helt bort i min värld.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 472
Senast: Blåabär
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp