Galoppombyten

Hanna675

Trådstartare
Hej! Skulle någon kunna förklara hur man gör galoppombyten och vilka hjälper man kan använda?:bow: Är dock ganska nybörjare på detta så har inte fattat vad andra "proffs" skrivit. (Har kanske inte heller leta så noga:D)
 
Jag gör det iofs ganska så basic enkla byten, samlar ihop ordentligt, ställer om, ordentliga halvhalter och lägger på nya galoppskänkeln. Ev lite skänkelvikning för att få hästen ur balans så den "tvingas" till ny galopp. (Gör oftast bytet på diagonalen)

Detta är dock på hästar som har någorlunda koll på byten och som redan byter självmant över hinder t ex.
Blir oftast inga riktiga dressyrbyten iofs men hästen byter och brukar tycka det är roligt att byta när de väl förstått vad de ska göra :).
 
Hej! Skulle någon kunna förklara hur man gör galoppombyten och vilka hjälper man kan använda?:bow: Är dock ganska nybörjare på detta så har inte fattat vad andra "proffs" skrivit. (Har kanske inte heller leta så noga:D)

Jag förbereder i utbildningen med att lära dem sluta till sluta-övergångar. Dvs jag rider på rakt spår en bit från sargen och gör övergångar mellan höger och vänster sluta. Först i skritt och sen i trav. Fokus på att linjen och balansen i bogarna är oförändrad.
Sen är det dags att göra i galopp. Då blir det byte eftersom sluta är så enormt lik galopp i rörelsemönster så byter du sluta byter du också galopp.

De ska ju göra bytet i svävande fasen. Så man ger hjälpen strax innan den. Så de hinner byta i luften.

På en skolad häst byter jag ställning och ev moderat böjning, sätter mig för nya galoppen och byter för nya ytterskänkeln.
En del byter på innerskänkeln.
Jag vill både "starta" galoppen och byta på ytter för att jag anser att jag påverkar ytter bak med ytter skänkel. Och ytter bak startar galoppen och gör även det i byten.
Sen vill jag ha det så för piruetterna med.

Har du svårt att känna när du ska ge hjälpen kan du räkna ner från förra svävet. Galoppen är ju 3-taktig. Så då räknar du efter det.
 
På en otränad häst som byter i hoppningen men inte helt rent annars så byter jag i svängen efter diagonalen och gör typ som @Buck fast utan skänkelvikningen. Tycker det gör det enkelt för hästen men det gäller att hästen är balanserad och du som ryttare inte kastar dig åt sidan utan sitter stilla. På en som redan kan det samlar jag upp lite och ger helt enkelt "ny galoppfattning".
 
Hej! Skulle någon kunna förklara hur man gör galoppombyten och vilka hjälper man kan använda?:bow: Är dock ganska nybörjare på detta så har inte fattat vad andra "proffs" skrivit. (Har kanske inte heller leta så noga:D)

Du menar genomföra själva bytet på en redan skolad häst som kan?

Sitt till, halvhalt, lätt omställning och tryck ned hälen på sidan du vill byta till. Den byter i luften så du måste förbereda den i takt med sprången. Räkna till tre. :)

Enklast om du vill träna är att rida åttvolter, då får du ett smidigt byte i mitten hela tiden. Viktigt bara att även träna förvänd så den inte blir hoppförstörd och byter till "rätt" på eget bevåg.
 
På min gör jag en halvhalt på yttertygeln, vrider höften och flyttar (nya) ytterskänkeln något bakåt och "fångar upp" med nya yttertygeln samt innerskänkel. Jag gör oftast bytet när jag rider åttvolt och får mycket hjälp av min blick.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 794
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: Mkb
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
799
Senast: manda
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp