Galoppträningens betydelse för körhästar?

Luna10

Trådstartare
Tänker på att körhästar som tränas för precision eller maratonkörning galopperas ju i vagn. Men inom brukskörningen så är det vanligt att man endast kör skritt och trav, av uppenbara skäl. Vissa travhästar galopptränas under ryttare, andra inte.

Inom ridningen är det ju snudd på obligatoriskt att hästen ska arbetas i galopp. Och nog tycker i alla fall jag att det är skillnad på musklingen av en häst som arbetas i galopp regelbundet än en som bara rids i skritt och trav. Oftast blir ju också traven bättre av galopparbete.

MEN de körhästar som aldrig galoppjobbas kan ju ändå vara extremt välmusklade med tajt buklinje och allt. Är det då bara tyngden på arbetet som gör det? Att det att dra tungt i lägre gångarter kan ersätta galopparbete?
 
Tänker på att körhästar som tränas för precision eller maratonkörning galopperas ju i vagn. Men inom brukskörningen så är det vanligt att man endast kör skritt och trav, av uppenbara skäl. Vissa travhästar galopptränas under ryttare, andra inte.

Inom ridningen är det ju snudd på obligatoriskt att hästen ska arbetas i galopp. Och nog tycker i alla fall jag att det är skillnad på musklingen av en häst som arbetas i galopp regelbundet än en som bara rids i skritt och trav. Oftast blir ju också traven bättre av galopparbete.

MEN de körhästar som aldrig galoppjobbas kan ju ändå vara extremt välmusklade med tajt buklinje och allt. Är det då bara tyngden på arbetet som gör det? Att det att dra tungt i lägre gångarter kan ersätta galopparbete?

Tror igen som tävlar i maraton inte tränar just galoppen. eftersomdet är ett moment i tävlingen.
Samma som resyreller i hoppningen det är ju en del av tävlandet och måste ju tränasprecis som alla andra gångarter.
Skillnad är om man tex bara ska tävla trav ja då behövs ju inte galoppen, eller tölt då behöver man ju ie lägga ner tid p åandra gångarter.. om man inte vill.
Sedan finns de en del som hävlar att man måste.. å ana som hävda att de måste man inte alls...
Själv tror jag att det är nog allt bra att träna p saker som igår i sin tävlingsgren.
i maraton ingår galopp så jag vill träna galoppkommandona så de sitter perfekt, ja vill träna på att galoppera fort och ta snäva svänga och förberda hästen på de inför en tävling.

Galoppera ger bra rygg och bakmuskler för det är en sådan kraft i start
 
Jo, det är klart att man tränar de moment som ingår i tävlingsgrenar, men tänkte just de hästar som inte behöver galoppera inom sin gren. Om det är till någon nytta eller rent av skadligt att galoppträna också dem.
 
Jag tror att tyngden är det som gör det. Stallgrannen som har kört mycket arbetshäst pratar om att hästarna som gick i skogen var brutalt musklade när våren kom och de gått hela vintern i skogen.
 
Tror igen som tävlar i maraton inte tränar just galoppen. eftersomdet är ett moment i tävlingen.
Samma som resyreller i hoppningen det är ju en del av tävlandet och måste ju tränasprecis som alla andra gångarter.
Skillnad är om man tex bara ska tävla trav ja då behövs ju inte galoppen, eller tölt då behöver man ju ie lägga ner tid p åandra gångarter.. om man inte vill.
Sedan finns de en del som hävlar att man måste.. å ana som hävda att de måste man inte alls...
Själv tror jag att det är nog allt bra att träna p saker som igår i sin tävlingsgren.
i maraton ingår galopp så jag vill träna galoppkommandona så de sitter perfekt, ja vill träna på att galoppera fort och ta snäva svänga och förberda hästen på de inför en tävling.

Galoppera ger bra rygg och bakmuskler för det är en sådan kraft i start

Fast det stämmer väl inte riktigt, att man inte behöver träna andra gångarter om man bara ska rida exempelvis trav eller tölt. Det hänger liksom samman allting, muskler, träning osv. Tror man att enbart töltträning är vad som ger en bra tölt så har man nog väldigt liten förståelse för hur det liksom funkar.
 
För mig är alla gångartsträningar viktiga oavsett om jag använder dem i tävling.

Det är ju inte bara musklerna som tränas olika utan andning, syreupptag och hjärtfrekvens.
Precis som med träning på olika underlag ger träning i olika gångarter överblödning i de andra gångarterna.

De flesta vet nog att skritt och trav är väldigt nära kopplade till varandra medan traven är ganska olika de två gångarterna i det mesta. Med det sagt betyder det inte att träning i skritt och galopp inte ger något i traven.

Så är min tanke.
 
Fast det stämmer väl inte riktigt, att man inte behöver träna andra gångarter om man bara ska rida exempelvis trav eller tölt. Det hänger liksom samman allting, muskler, träning osv. Tror man att enbart töltträning är vad som ger en bra tölt så har man nog väldigt liten förståelse för hur det liksom funkar.

Jag vet många travtränare som inte galopptränar sina travare utan som enbart kör skritt(uppvärmning) och sedan trav i olika tempon och de går väldigt bra för dom.
Så visst går det att utesluta en gångart som man inte använder.

Vet också ägare med islandshästar som tävlar enbart töltgrenar då hästen har svårt för ren trav och galopp och tränar ytterst sällan nått annat än tölt och skritt. Och det går superbra för dom ute på tävlingarna.

Så här avgör endast vad man tror på och vilket sätt man tycker är bästa träningssättet för just sin häst så här finns inge rät eller fel anser jag. det ligger i betraktarens öga helt klart.

Uppenbart funkar ju bägge alternativen.

Själv MINA personliga åsikter så vill jag gärna köra/rida alla gångarter=)... mest för jag gillar alla gångarter på sitt sätt=)

En skön skrittrunda är underskattat.. medans ett travpass inne i paddocken i körningen är underbart när allt sitter.
Och att få galoppera runt på en maratonbana är helt galet roligt.:bump:

Men sedan när solen skiner och man rider på en långtur är tölten vääääääldigt skön att ta fram.. man slipper rida lätt som är jobbigt:D

Så för att svara på frågan om man kan utesluta en gångart som man endå aldrig ska tävla i så är mitt svar..
Ja det kan man och nej det är inte skadligt.. hästen kommer inte gå sönder eller dö av de.=)
 
Jag tror att tyngden är det som gör det. Stallgrannen som har kört mycket arbetshäst pratar om att hästarna som gick i skogen var brutalt musklade när våren kom och de gått hela vintern i skogen.
Det trore jag med, jag som tränar muskelbygge själv vet att om jag lyfter tunga vikter få gånger sväller musklerna och jag bygger mer muskelmassa snabbare.
Medans när jag lyfter lägre vikt många gånger bygger jag mer styrka.
Därför är de så viktigt att kombinera dessa 2 träningsset överfört till häst
Intervaller= låga vikter
Klättra branta backar= lyfta tunga vikter

Galoppfattningar-halt- galoppfattning= lyfta tungt
Rida hästen lång och låg= Lyfta lätt osv
 
Har också tänkt på det att träna konditionen. En travhäst får ju upp puls och andning i trav, men en ridhäst/ körhäst utan travgener kan man ju omöjligt köra i sånt tempo att den får upp flåset, den skulle ju gå sönder av det. Alternativet är att dra RIKTIGT tungt men hur många gör det idag? Det är väl där som galoppträning kommer in känner jag.
 
Enligt Leif Stillings bok om pulsträning så är väldigt tungt bra träning men han säger att man ska akta sig för statisk träning med tungt. Det vill säga att t.ex ha extremt tungt en längre sträcka är dåligt om det är samma kraft som används hela tiden. Vilket det blir även nerför ju.

En häst med timmer bakom tränas ju trots allt ganska ostatiskt. De drar en bit, sedan blir det naturlig paus (styrning, lätt glid i snön, problemlösning) medan t.ex att dra ett tungt däck släpandes bakom vagnen då inte är bra. I kuperat med tyngd I vagnen är ok.

Jag hade en rundslinga som var helt okuperad och en kilometer lång. Jag gjorde så att jag lät honom dra ca 300 meter, släppte däcket, körde resten av kilometern och på med däcket igen i 300 meter.
Jag tycker det ger en bättre och tyngre tyngd än tungt i vagnen.

Annars rekomenderade han en tryckvagn där man la på och stängde på tryck i små omgångar. Intervaller. Läs Nielaa´s beskrivning om intervaller etc.

Sedan tror JAG att även om man bara använder en gångart så gynnas hästen av alla gångarter i träning. Jag vet också att många bara tränar i den gångarten man har användning för och tycker det fungerar bra för dem. Men jag hade nog även arbetat t.ex min travhäst i både ridning, hoppning (jag vet, grenar, inte gångarter) och galopp samt MYCKET skritt. Jag ser bara fördelar med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Janni
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: Ramba
·
T
Övr. Grenar Hej! Jag har en halvblodsvalack som jag tränar och tävlar hoppning och dressyr med, han har bra kondition och är ganska bra musklad men...
Svar
3
· Visningar
1 453
Senast: flashlight
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 679
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp