Game of Thrones säsong 7

Tycker det var en bra säsongsstart. Man fick följa alla karaktärer och fick en riktning för vart de är på väg.
 
För korta avsnitt. :(
Arya blev ganska förvånad när hon mötte vänlighet. Det var ett tag sen!
Vad månde i slutändan bliva av en Sansa som har Cersei och Littlefinger (min favorit) som sina främsta lärare?
The Hound mjuknar mer och mer. Undrar om The Brotherhood kan få honom att konvertera?
Undrar vad Euron tänker ge Cersei i present? Gifta sig med henne kommer han dock inte att få det kommer Jaime att sätta p för. (Eller The Mountain...)

Nästa avsnitt, tack!
 
Arya wow. Badass. Intressant kemi mellan Jon och Sansa. Han har helt rätt dock. Vad än Sansa tycker så ska hon inte utmana honom offentligt. Tack och lov att Jon äntligen slutat vela. Sansa verkar också ha blivit vuxen. Hennes varning om att Ned och Robb var idealistiska idioter, ok hon uttryckte sig inte riktigt så, och att Jon måste vara smartare gillar jag. Hmm, undrar om inte Sansa kommer vara den som slutligen sätter stop för Baelish? Hon vet nu vad han vill och att han är besatt av henne som sin mors dotter. Jag tror att Sansa mycket väl kan bli makten bakom tronen eftersom Jon är bättre på att leda män än politik och Sansa lärt sig av några av de mest hänsynslösa politikerna i Westeros (inklusive Tyrion).

Ok med spoilers här eller inte? Det mest logiska är naturligtvis att Sansa och Jon gifter sig för att konsolidera bådas ställning. Särskilt eftersom vi tittare vet att R+L=J. Om Bran återvänder har han naturligtvis bästa anspråket på tronen, men tror inte att någon vill ha en förlamad ung man som aldrig kommer att kunna/vilja leda män i strid eller få arvingar. Egentligen, eftersom Sansa varit gift så är det faktiskt Arya som har störst rätt, eftersom Sansa enligt feodala lagar inte längre är en Stark utan en Bolton. Och på det temat, Sansa är väl Lady of Dreadfort numera? Dvs den största och mäktigaste av vasallerna i Norr är numera en del av Starks domäner. Vet inte om det finns några Bolton kusiner som flyter omkring därute, men Sansa borde ärva?

Edit: Enligt GoT wiki så finns det inga Boltons kvar, ergo Sansa ärver allt.

Hela Euron grejen var inget vidare. Stackars Jamie, han har verkligen förlorat allt. Undrar vad som kommer att hända mellan honom och Cersei?

Kände bara att hela avsnittet var kärvt och grått och kallt precis som det ska vara nu när vintern är här.

För en serie som anklagats för att kvinnofientlig och T&A är det intressant att två av tre kvarvarande utmanarna till Iron Throne är kvinnor, Cersei och Dany.

PS. Lyanna Mormont FTW
 
Formellt är väl Sansa Lady Lannister, för hon och Tyrion är väl inte skilda? Äktenskapet med Ramsay var bigami.
 
Bara en tanke men den här tråden dyker ju upp på fler ställen där en kan läsa delar av innehållet i inlägget, så det kanske kan vara vettigt med spoliers om en är väldigt tidig med att se ett avsnitt eller så? :)

Och på TS så gillade jag verkligen första avsnittet! Känns som upplagt för en bra säsong.

och angående bröllop så tror jag inte alls på Sansa och Jon - jag tror på Daenarys och Jon :D Det hade varit en riktigt bra och rimlig allians som kunde knyta ihop massa lösa trådar och rätt till tronen osv. Plus att båda ändå framstår som vettig härskare. Meeen, eftersom inget är som det ska så lär väl alla dö i det stora kriget med the white walkers och så var kampen om järntronen avklarad :angel: :up:
 
Formellt är väl Sansa Lady Lannister, för hon och Tyrion är väl inte skilda? Äktenskapet med Ramsay var bigami.

Nej eftersom hon och Tyrion aldrig hade sex så kunde hennes äktenskap annulleras och hon kunde därför gifta sig med Ramsay Bolton. Eftersom Sansa var orsaken till att Ramsay legitimt kunde kalla sig lord of Winterfell så skulle han aldrig gift sig med henne om hon fortfarande var gift med Tyrion. Enligt http://awoiaf.westeros.org så kan äktenskap annulleras:

Marriages in the Seven Kingdoms can be ended in several ways. In the Faith of the Seven, a marriage that has not been consummated can be set aside by the High Septon or a Council of Faith.[105][106][101] Neither bride nor groom needs to be present for an annulment

Dvs allt Ramsay behövde var för en präst/septon att annullera Sansas äktenskap med Tyrion pga att det inte fullbordats. Det här var också vanligt vid medeltida äktenskap som GoT är baserade på. Därav att många bröllopsnätter observerades av ett antal vittnen som senare kunde svära under ed att äktenskapet fullbordats, sk Beilager https://en.wikipedia.org/wiki/Beilager
 
Senast ändrad:
Nej eftersom hon och Tyrion aldrig hade sex så kunde hennes äktenskap annulleras och hon kunde därför gifta sig med Ramsay Bolton. Eftersom Sansa var orsaken till att Ramsay legitimt kunde kalla sig lord of Winterfell så skulle han aldrig gift sig med henne om hon fortfarande var gift med Tyrion. Enligt http://awoiaf.westeros.org så kan äktenskap annulleras:



Dvs allt Ramsay behövde var för en präst/septon att annullera Sansas äktenskap med Tyrion pga att det inte fullbordats. Det här var också vanligt vid medeltida äktenskap som GoT är baserade på. Därav att många bröllopsnätter observerades av ett antal vittnen som senare kunde svära under ed att äktenskapet fullbordats, sk Beilager https://en.wikipedia.org/wiki/Beilager

Fast kyrkan måste ju ändå ta någon slags beslut för att annullera står det ju. Det sker inte automatiskt. Det räcker inte med bara en präst, måste vara överhuvudet eller ett råd.
 
Bra start på säsongen. Ska bli intressant vad Danys nästa drag blir nu när hon är hemma igen och vad Cersei har i kikaren när Jamie talat om vart Danys kommer gå i land.
 
Bara en tanke men den här tråden dyker ju upp på fler ställen där en kan läsa delar av innehållet i inlägget, så det kanske kan vara vettigt med spoliers om en är väldigt tidig med att se ett avsnitt eller så? :)

Helt rätt, borde stått med i trådstarten :up:
 
Vad än Sansa tycker så ska hon inte utmana honom offentligt.
JAG VET, håll ett morgonmöte ihop innan ffs!!!

Jag tror att Sansa mycket väl kan bli makten bakom tronen eftersom Jon är bättre på att leda män än politik och Sansa lärt sig av några av de mest hänsynslösa politikerna i Westeros (inklusive Tyrion).
Sansa verkar bli iskall, kanske på både gott och ont..

Lyanna Mormont FTW
:love:
 
Fler än jag som letade efter Hordor bland zombisarna?? :D

Och vilka var den där familjen som Hound kände igen? Jag minns inte alls dem.
 
Men alltså det här med spoilersarna verkar inte funka, jag kan se min text i högerspalten här på forumet som "Just nu" :mad:
 
Undrar vad Euron tänker ge Cersei i present?

Alltså jag tänker bara på någon b-ig hårdrockskille när jag ser Euron :rofl:
Jag tänker att Cersei behöver lite nya kiddos nu när de andra trillat av pinn. Det är väl en "priceless" gåva?
 
Fler än jag som letade efter Hordor bland zombisarna?? :D

Och vilka var den där familjen som Hound kände igen? Jag minns inte alls dem.
Det var flickan och pappan som Arya och Hound träffade på, dom fick mat och kom överens att mot hederligt jobb så skulle dom få hederliga pengar. Hound slog istället ner pappan och stal silvret, "dom kommer ändå dö" eller nått åt det hållet tyckte han :meh:
 

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 043
Senast: Fiorano
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
299
Senast: Hellhound
·
Fritid En liten spinoff på andra serie-tipsar tråden eftersom jag gärna ser historiskt, fantasy, sci.fi. och rysare. :D Jag gillar serier som...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 541
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp