Bukefalos 28 år!

Gamla taggtrådsstängsel

Hannely

Trådstartare
I markerna runt vårt stall sitter det uppe halvtrasiga taggtrådsstängsel lite här och var. På vissa ställen står det upp, men till största del så ligger det ner alternativt är totalt överväxt med gräs och sly. Detta tycker jag är lite otäckt då det inte alltid syns, och det skulle lätt kunna hända en olycka om man rider längs en skogsväg/dikeskant och hästen blir rädd för nåt och man trasslar in sig i en överväxt tråd. Även om hästarna skulle råka komma lösa är det ju farligt, eller om vilda djur fastnar.
Det jag undrar är om det inte finns nån lag som säger att markägaren är skyldig att hålla befintliga staket i gott skick (marken används alltså inte längre som betesmark), eller helt enkelt ta bort dom? Vart vänder man sig för att få igenom detta i så fall? Att be markägaren direkt är i detta fall tror jag inte skulle ge ngt resultat:smirk: .
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Hannely skrev:
I markerna runt vårt stall sitter det uppe halvtrasiga taggtrådsstängsel lite här och var. På vissa ställen står det upp, men till största del så ligger det ner alternativt är totalt överväxt med gräs och sly. Detta tycker jag är lite otäckt då det inte alltid syns, och det skulle lätt kunna hända en olycka om man rider längs en skogsväg/dikeskant och hästen blir rädd för nåt och man trasslar in sig i en överväxt tråd. Även om hästarna skulle råka komma lösa är det ju farligt, eller om vilda djur fastnar.
Det jag undrar är om det inte finns nån lag som säger att markägaren är skyldig att hålla befintliga staket i gott skick (marken används alltså inte längre som betesmark), eller helt enkelt ta bort dom? Vart vänder man sig för att få igenom detta i så fall? Att be markägaren direkt är i detta fall tror jag inte skulle ge ngt resultat:smirk: .

Ett tips är att ta kontakt med markägaren själv och fråga om du får ta bort taggtråden. Går man ett par stycken hinner man rätt mycket på en dag. Som bonus så får du förmodligen en "stjärna i boken" hos markägaren och bättre relationer, vilket kan vara till nytta i framtiden :)
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Mycket bra tips!

Vi ryttare kan ju trampa upp en del å förstöra när det e så här blött. Men genom att göra lite nytta så kanske vi får lite pluspoäng.
Det är lättast att ta bort nu innan gräset börjar växa. In med allt i en transport å åk till närmsta tipp med det, så är det borta för alltid
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Jag har för mig att det finns ngn "lag" eller kanske förevisning eller nått? Som säger att gammal taggtråd inte får finnas i naturen, det är markägaren/ägaren till taggtråden som SKA ta bort det!
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Det skulle nog kunna anses vara ett miljöbrott att lämna kvar gammal taggtråd. Fråga tex din kommun.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

bonde skrev:
In med allt i en transport å åk till närmsta tipp med det, så är det borta för alltid

På vår närmsta tipp var de inte superförtjusta i att få taggtråd precis, men tog emot det bara för att det inte var så jättemycket.

Jag rensade upp en gammal hage som jag fått låna till min häst. Det var slitigt och otäckt att ta bort, men det blev så fint efteråt utan gammal äcklig taggtråd halvvägs nere i gräset :mad: .

OM du/ni ska ta bort det själva tänk på att utrusta er med bra arbetshandskar så kanske ni klarar er utan att riva er för mycket.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Vad då inte superförtjusta???? Låter tråkigt att personalen inte har koll på sina skyldigheter, när man gör arbete och städar upp i naturen....

Taggtråd sorteras som järnskrot och på tippen är dom skyldiga att ta emot sådant till återvinning. När jag har plockat ner taggtråd har det aldrig varit några problem att lämna på tippen, bara att slänga i containern.

Givetvis måste man ta bort tråden från stoplarna, eller vad som är kvar av stolparna.....;)och rulla ihop tråden så att den är hanterbar.
Jag brukar klippa av ganska ofta, eftersom rullarna blir så svårhanterade när de börjar bli stora. Många mindre rullar alltså.
De kasserade stolparna sak man också kunna lämna på tippen... tror de går i brännbart....Fråga personalen, och lycka till med taggtråden.. Vinterfodrade arbetshandaskar och långärmar tröja är att rekommendera, och att man är ett par stycken....

Häls Embla
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

HAr precis samma problem här. Runt om i markerna är det fullt med gamla beteshagar med gamla rostiga taggtrådstaket runt. Och det är åratal sedan som det gick några djur i de hagarna. Jag har gjort så att jag rekat till fots de sträckor som jag använder mig av när jag rider. Rensat undan där det har legat på marken. På detta sätt har jag i alla fall fått hyfsade rundor som är taggtrådsfria där jag skall rida.

Tyvärr kan jag inte rensa allt som finns.. Då skulle jag inte få göra annat än rensa taggtråd till den dag de gräver ner mig.

Hos oss är problemet det att markerna bytt ägare flera gånger och de som en gång satte upp tråden är sedan länge borta ur bilden. Nuvarande ägare är inte intresserad av marken annat än det skogliga och har inte någon aning om att det finns taggtråd. Så för min del så kommer jag fortsätta att rensa där jag skall rida.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Tack för alla svar!
Även här är det rätt stora mängder mark det handlar om, och den används int öht. Tror ev att granngården arrenderar denna mark av ägaren (som def skulle ha råd att låta få stängslet borttaget, rätt många polacker som jobbar för dom om man säger så...), men de använder den inte, ligger rätt långt från deras övriga hagar.
Om det bara hade handlat om en liten del av en skogsväg hade det ju definitivt varit enklast att plocka bort det själv, men det är rätt mkt. Ska ringa kommunen och kolla vad som gäller, om det är markägaren el arrendatorn som är skyldig att hålla sina stängsel i gott skick.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Nu var det ett tag sedan (förra sommaren) men jag har för mig att de inte ville ha taggtråd i sitt järnskrot eftersom det lätt fastnar i maskinerna som tar hand om skrotet.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Men visst borde det vara förbud att ha gammal taggtråd liggandes. Det finns skrämmande mycket gammal taggtråd som ligger och skräpar i skog och mark. Markägarna borde få dryga böter tycker jag om de inte rensar upp gammal nedfallen taggtråd som är halvt övertäckt med gräs och mossa. I sådana fall hade kanske gårdagens fruktansvärda olycka kunnat undvikas. Lider verkligen med hästägaren! Och även alla rådjur och älgar och andra djur som går plågsamma öden till mötes när de fastnar i gammal taggtråd.

"Laholm

Gammal taggtråd blev dödsfälla
Elvaåriga stoet Firework hittades svårt blödande med en hov avsliten

2006-05-13 00:10
KÅPHULT
Varje år dör djur – ofta på ett utdraget och plågsamt sätt – sedan de fastnat i gamla taggtrådsstängsel. I går hände det igen. Carola Henriksson miste sitt elvaåriga sto Firework sedan hästen fått ena hoven avsliten av en taggtråd.

Vad det var som fick Firework och shetlandsponnyn Milou att någon gång under natten springa genom elstängslet runt hagen där de gick tillsammans med två andra hästar är det ingen som vet.

Viveka Fellbom i Kåphult blev vid halv femtiden på morgonen uppringd av en hästägande granne som upptäckt shettisen vid sin hage. Viveka konstaterade då att även Carolas inackorderingshäst var borta och ringde henne för att tala om det.

På väg hem med Milou hörde Viveka att Firework gnäggade i närheten och upptäckte den svårt blödande hästen som låg bakom ett av husen utmed vägen mellan Knäred och Hishult.

Carola, som var på väg i bil från Laholm för att leta, fick beskedet i sin mobil och beställde genast en djurambulans från Helsingborg. Men efter ett kort tag ringde Viveka igen och sa att det inte var någon mening. Fireworks liv gick inte att rädda. Hon måste avlivas.

Carola fick ta farväl av sin älskade häst innan veterinären kom och avslutade lidandet. Ena framhoven var helt avsliten liksom halva svansen och det var fullt av rivsår på låren. Hästen hade troligtvis fått panik när den fastnade itaggtråden och slitit av nedersta delen på benet. Sedan hade den sprungit vidare på stumpen, svårt blödande.

Vid Tina Norins hus orkade Firework inte längre. Hon hade stått en stund vid staketet intill hästhagen innan hon stupade av blodförlusten.

Runt den döda hästen, som ligger där med huvudet täckt av en filt iväntan på nödslaktsbilen, är gräset rött av blod.

Carola Henriksson gråter när hon berättar vad Firework betydde för henne.

– Jag hoppas att vetskapen om Fireworks död ska bidra till att sådant här inte händer igen, att folk inser att gamla taggtrådsstängsel är dödsfällor och tar ner dem när de inte längre behövs.

Firework behövde inte lida lika länge som alla älgar, hjortar och rådjur som också dukar under efter ha fastnat i taggtråd – inte sällan efter en utdragen dödskamp som kan pågå iflera dygn.

INGE HENRIKSON"

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=142094
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Nu är det ju inte din sak att rensa upp gammal taggtråd utan markägaren.

Skyldigheten att plocka bort gamla stängselrester i betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar är reglerat dels i 1 kap. Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 1993:129) om djurhållning inom lantbruket m.m. och dels i 2 kap. miljöbalken om allmänna hänsynsregler och 15 kap. om nedskräpning.
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

EmblaAsk skrev:
Vad då inte superförtjusta???? Låter tråkigt att personalen inte har koll på sina skyldigheter, när man gör arbete och städar upp i naturen....

Vilken koll har du själv? Vilket avfall är de skyldiga att ta emot, kostnadsfritt respektive mot avgift?
 
Sv: Gamla taggtrådsstängsel

Glömde, kommuner brukar nån gång/år ha avfallsinsammlingar dä man drar i hop sitt gamla järnskrot till vägen, sen kommer en bil och samlar upp det gratis. Hör med kommunen ifall dom har något sånt där du bor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp