Gammal är äldst

enhorning

Trådstartare
Hej! Ny här som ni ser men har väl tittat in hit på buke då och då. Har jag kommit rätt med min tråd eller så flytta den.
Har en funderingar,och det handlar om Bukefalos. och jag menar inte att anklaga, och undrar hur ni ser på det.
Är osäker hur detta forum fungerar.

Har fått intrycket att det är i sig ett bra forum med många kloka människor men också att det är inte riktigt ok att ha en annan åsikt än de etablerade, är det så?
Har sett många som skriver om hård ton och otrevligt bemötande. tex

Att man ska vara politiskt korrekt och det är mer ok att vara "stalin" än "Hitler. OK FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ!! ingen vettig människa "är mer" någon av dom, men det är mer vänster än höger här, eller?
TEX SD har mer fel än samtliga andra partier i Sverige OBS! Jag är INTE, upprepar INTE SD.
Och tvärtom vad ni tror så ÄR jag mer vänster än höger-tycker högerns politik har alltid varit lite mer ego och självisk.
Men jag kan se fördelar med högerns politik, jag tycker att jobbar man så ska ha mer än den som inte tex-men vill aldrig leva i ett samhäller där det går före en annans männsikas väl och ve.
och jag kan har träffat SD politiker som är helt normala och INTE är rasister, men är missnöjda med andra partier.

och så är det väldigt FI-positivt.
att Gudrun schyman är fru guds sända från himlen- är hon verkligen så bra att leda Sveriges feminsier- jag vet flera som bara väntar på nästa konstiga utspel-och vips så sjunker intresset för FI och feminism, att en feminist inte kan hata män. det kan de väl!
Varför är det alltid det som är det typiska manliga som är åtråvärt,-varför inte höja värdet på tradititonellt kvinnliga områden. barn,familj vård och omsorg-eller är det inte så viktigt? det Skulle göra stor förtjänst för flesra kvinnor för någon måste ju göra skitjobben med.

För MIG har det alltid varit det som är mitt mål med jämnställdhet.
dvs Att inte några få får alla miljonerna utan att det delas mer jämlikt över världen!
För pengar ÄR makten i denna värd.


och att de erfarna, dvs de som varit här längst, det är deras åsikt som gäller.
Jag har lärt mig att det sällan är så att det sällan är en som har rätt då två träter, rätt eller är det äldst vet bäst jämt?
Har också sett tex flera som inte får svar, eller som blir ignorerade- varför?
 
Oj, vilken analys.
Jag håller inte med.
Och jag tror att det är svårt att komma som ny användare och berätta för resten av forumet hur det är här. Du har varit medlem sedan i maj, många har varit här i 15 år.

Men gammal är äldst. (Och @Gammeln, hehe.) Här räknar vi nog inte ålder i år och födelsedagar, utan i tid och inlägg på forumet.

Jag förstår inte riktigt din politiska vinkel, det är inget politiskt forum och även på Buke lever vi i demokrati. Däremot är det nog tätare mellan feministerna här än ute i vanliga verkligheten, och det tycker jag är skönt.

Att vissa blir ignorerade är nog för att de flesta här "do not feed the trolls" och för att vi helt enkelt inte alltid har den artighetsreserven. Jag svarar verkligen inte på alla inlägg i en tråd, bara det som jag anser för diskussionen vidare.
 
Det är väl som vanligt i de flesta sammanhang där människor interagerar. det finns en mentalitet av inbördes beundran. Man vill få sina egna värderingar bekräftade och alla som ruckar på detta betraktas som ett hot och hanteras därefter. Det är ju som bekant alltid lättare att lealös flyta med strömmen än med vilja simma mot den. Att vara feminist med förtecket FI är det normala, att blunda inför allt som pekar på ngt som stör den bilden är onormalt.
 
Om "traditonellt kvinnliga" - för egen del har jag, som är kvinna, hela mitt liv SPYTT på mycket som anses traditonellt kvinnligt. Barn, familj, vård och omsorg som du nämner - att jag förväntas vara vara intresserade ger mig kalla kårar. Inte för att jag tycker det är mindre värt, utan för att det inte passar mig och att det faktiskt tagit viss tid och många, många tankar att komma till insikt om att detta är jag och kunna stå stark i det.
Så jag är glad för ett samhällsklimat som understödjer att man ska kunna göra det passar för beroende på individ, inte på kön. Och bemötas som individ inte som representant för kön i det man gör. Tyvärr känns det som att det är långt dit, men jag tror att ett förhållningssätt bidrar till att jämna ut värderingen mellan olika fält av mänskligt arbete.
 
Blueberry, sant att jag är ny och därav mina funderingar!

Landsbygdsbo: OK! tack för svar och din åsikt
 
Hej! Ny här som ni ser men har väl tittat in hit på buke då och då. Har jag kommit rätt med min tråd eller så flytta den.
Har en funderingar,och det handlar om Bukefalos. och jag menar inte att anklaga, och undrar hur ni ser på det.
Är osäker hur detta forum fungerar.

Har fått intrycket att det är i sig ett bra forum med många kloka människor men också att det är inte riktigt ok att ha en annan åsikt än de etablerade, är det så?
Har sett många som skriver om hård ton och otrevligt bemötande. tex

Att man ska vara politiskt korrekt och det är mer ok att vara "stalin" än "Hitler. OK FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ!! ingen vettig människa "är mer" någon av dom, men det är mer vänster än höger här, eller?
TEX SD har mer fel än samtliga andra partier i Sverige OBS! Jag är INTE, upprepar INTE SD.
Och tvärtom vad ni tror så ÄR jag mer vänster än höger-tycker högerns politik har alltid varit lite mer ego och självisk.
Men jag kan se fördelar med högerns politik, jag tycker att jobbar man så ska ha mer än den som inte tex-men vill aldrig leva i ett samhäller där det går före en annans männsikas väl och ve.
och jag kan har träffat SD politiker som är helt normala och INTE är rasister, men är missnöjda med andra partier.

och så är det väldigt FI-positivt.
att Gudrun schyman är fru guds sända från himlen- är hon verkligen så bra att leda Sveriges feminsier- jag vet flera som bara väntar på nästa konstiga utspel-och vips så sjunker intresset för FI och feminism, att en feminist inte kan hata män. det kan de väl!
Varför är det alltid det som är det typiska manliga som är åtråvärt,-varför inte höja värdet på tradititonellt kvinnliga områden. barn,familj vård och omsorg-eller är det inte så viktigt? det Skulle göra stor förtjänst för flesra kvinnor för någon måste ju göra skitjobben med.

För MIG har det alltid varit det som är mitt mål med jämnställdhet.
dvs Att inte några få får alla miljonerna utan att det delas mer jämlikt över världen!
För pengar ÄR makten i denna värd.


och att de erfarna, dvs de som varit här längst, det är deras åsikt som gäller.
Jag har lärt mig att det sällan är så att det sällan är en som har rätt då två träter, rätt eller är det äldst vet bäst jämt?
Har också sett tex flera som inte får svar, eller som blir ignorerade- varför?

Min uppfattning är att det finns många olika politiska inriktningar och alla här inne är nog inte feminister. Det visar sig ju att det finns olika inriktningar eftersom det blir diskussioner.

När det gäller feminism är min uppfattning att det viktiga är att inte se allt i manligt och kvinnligt. Utan som individer.
Jag förstår inte uttryck som "att kvinnor vill vara män" och liknande eftersom man då har bestämt att kvinnor ska vara på ett sätt och män på ett annat sätt.
Jag vill istället att människor ska få vara fria art välja och vara som de vill oavsett hur könsroller ser ut. Det är inte alla kvinnor tex dom är intresserade av det traditionellt kvinnliga.
 
Kan inte någon länka EU-valstråden :-)?

Det är inte 100% Fi! på Buke.

Men både Fi och SD syns mycket. Tänk på att det helt enkelt kan handla om att det är just de individerna som är diskussionssugna :-).
 
Min kommentar:
Bukefalos är inte ett politiskt forum. De medlemmar som finns här har inte samma partisympatifördelning som det svenska folket och det finns inte någon som helst önskan om att det ska vara så. Återkommande omröstningar visar att FI, V och SD är oproportionerligt stora och de traditionellt stora partierna M och S oproportionerligt små.

Det finns många engagerade feminister på Bukefalos. Och många ganska engagerade anti-feminister. Då kan trådar bli ganska hårda och argumentationerna ganska långa. Det betyder inte att man inte får framföra vilken åsikt man än har, men man kan inte räkna med att bli ryggdunkad och medhållen - helt oavsett vad åsikten är. Man får mothugg.

Det finns många engagerade antirasister på Bukefalos. Och ganska många engagerade rasister eller xenofober, som låtsas som att de inte är rasister men gärna skulle använda frasen "Jag är inte rasist, men..." om den inte varit så medvetet utpekad idag. Då kan trådar bli ganska hårda och långa. Det betyder inte att man inte får framföra vilken åsikt man än har, men man kan inte räkna med att bli ryggdunkad och medhållen - helt oavsett vad åsikten är. Man får mothugg.

Svepande, generaliserande argument som inte håller måttet - håller inte för en Bukegranskning, helt enkelt. Inte som Avpixlat, där allt censureras som inte ingår i världsbilden om att Sverige måste stoppa invandringen för att inte gå under. Där alla argument som går med världsbilden accepteras och alla som inte gör det förkastas, utan vidare diskussion annat än "jävla troll", "jävla äckel", "svenskhatare!", "förrädare", "palestinakramare!" och andra okvädingsord. Sådana ord är ganska ovanliga på Bukefalos.

Det finns många människor på Bukefalos med stora kunskaper inom varierande ämnen. Det finns mycket kunskap att hämta om man är lyhörd och villig att ta in andra människors kunskaper.

Det uppstår nästan alltid intressanta diskussioner i olika ämnen. Ibland uppstår det ointressanta långa trådar, men det beror ofta på att en del som deltar i tråden vägrar att läsa andras inlägg och argument och bara fortsätter att upprepa det de hade tänkt ut från början - gång på gång. Då blir det tomgång.

Det uppstår ibland trista situationer där personangrepp antingen görs - men framförallt där någon tycker att en sågning av deras argumentation är ett personangrepp och sedan är sandlådan tyvärr ibland ett faktum.
 
Jag håller absolut inte med om att alla har samma åsikter och att de som inte har den åsikten blir tystade eller nedtryckta. Tvärtom tycker jag att det ofta uppstår diskussioner mellan parter som har olika åsikter. Sen kan ju förstås de diskussionerna bli hetsiga men det är ju från bådas håll.

Det som ibland benämns "bukemaffian" uppfattar jag ofta passar bäst in på när ett gäng aktiva användare stöttar en användare som har det svårt med något. Tyvärr har jag också märkt att folk som får mothugg kan använda begreppet på ett sätt som inte speglar den positiva innebörd det ordet har ur mitt perspektiv (sen har vi alla olika erfarenheter av ordet och olika känslomässiga konnotationer så detta är bara min känsla :))

Sen vill jag påpeka att hela poängen med feminism är ju att man inte ska behöva känna sig begränsad till traditionellt manliga och kvinnliga roller. Självklart är barn och hushåll precis lika viktigt som en karriär inom skogshuggning eller vården eller vad man nu vill göra - men poängen är att man ska kunna välja oavsett om man är man eller kvinna. Det är helt enkelt så att man inte ska känna att man är okvinnlig för att man vill jobba som bilmekaniker eller omanlig för att man vill stanna hemma med barnen. Det är just den mentaliteten vi feminister strävar emot.

Anledningen att Gudrun Schyman är poppis? För att hon är karismatisk, tuff, smart och orädd och har en sjukt vass tunga. Sen är det klart att hon också klantar sig ibland - det gör vi alla. (Återigen, MINA åsikter. Kan självklart inte tala för alla FIväljare eller feminister).

Välkommen in i diskussioner! Du ska se att vi är rätt olika och lika allihop :)
 
Poängen, som jag ser det, är att buke faktiskt är ett diskusionsfoum. Alla har rött att uttrycka sin åsikt, och alla har rätt att bemöta.

Efttersom forumet består av en mängd individer tycker jag det blir konstigt att tala om "bukeåsikter". Det finns inga hemliga nätverk som håller ihop.

Några känner varann personligen, jag känner knappt nån. Varför skulle jag gadda ihop mig med folk jag inte känner annat än som nick på nätet.

Det buke däremot vekligen har är generositet och medmänsklighet när någon verkligen har det svårt. Den som upplevt bukestödet vet att få saker slår det.
 
kl
jag får känslan av att majoriteten här är kvinnor som är aktiva på forumet.
-kvinnor är ofta mera intresserade av att debattera frågor såsom feminism, än män.
-jag "tror" också att kvinnor är generellt mera positivt inställda till invandring.
 
Att man ska vara politiskt korrekt och det är mer ok att vara "stalin" än "Hitler.
Alltså det här måste vara bland de mest extrema beskrivningarna av politiskt korrekt jag läst. :D

Och ingen anledning till oro, jag uppfattade ditt "OK FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ!!" osv efteråt, tycker bara det var ett lustigt sätt att beskriva situationen på - det klär ju liksom forumet i ett väldigt dramatiskt sken av extremism, som om diskussionerna stod mellan nationalistiska höger och vänsterextremister.

Med tanke på de jämförelsevis beskedliga åsikter som förs fram här blev det lite småroligt att se forumet beskrivas så tillspetsat och spektakulärt bara.
 
Hej! Ny här som ni ser men har väl tittat in hit på buke då och då. Har jag kommit rätt med min tråd eller så flytta den.
Har en funderingar,och det handlar om Bukefalos. och jag menar inte att anklaga, och undrar hur ni ser på det.
Är osäker hur detta forum fungerar.

Har fått intrycket att det är i sig ett bra forum med många kloka människor men också att det är inte riktigt ok att ha en annan åsikt än de etablerade, är det så?
Har sett många som skriver om hård ton och otrevligt bemötande. tex

Att man ska vara politiskt korrekt och det är mer ok att vara "stalin" än "Hitler. OK FATTAR ATT DET INTE ÄR SÅ!! ingen vettig människa "är mer" någon av dom, men det är mer vänster än höger här, eller?
TEX SD har mer fel än samtliga andra partier i Sverige OBS! Jag är INTE, upprepar INTE SD.
Och tvärtom vad ni tror så ÄR jag mer vänster än höger-tycker högerns politik har alltid varit lite mer ego och självisk.
Men jag kan se fördelar med högerns politik, jag tycker att jobbar man så ska ha mer än den som inte tex-men vill aldrig leva i ett samhäller där det går före en annans männsikas väl och ve.
och jag kan har träffat SD politiker som är helt normala och INTE är rasister, men är missnöjda med andra partier.

och så är det väldigt FI-positivt.
att Gudrun schyman är fru guds sända från himlen- är hon verkligen så bra att leda Sveriges feminsier- jag vet flera som bara väntar på nästa konstiga utspel-och vips så sjunker intresset för FI och feminism, att en feminist inte kan hata män. det kan de väl!
Varför är det alltid det som är det typiska manliga som är åtråvärt,-varför inte höja värdet på tradititonellt kvinnliga områden. barn,familj vård och omsorg-eller är det inte så viktigt? det Skulle göra stor förtjänst för flesra kvinnor för någon måste ju göra skitjobben med.

För MIG har det alltid varit det som är mitt mål med jämnställdhet.
dvs Att inte några få får alla miljonerna utan att det delas mer jämlikt över världen!
För pengar ÄR makten i denna värd.


och att de erfarna, dvs de som varit här längst, det är deras åsikt som gäller.
Jag har lärt mig att det sällan är så att det sällan är en som har rätt då två träter, rätt eller är det äldst vet bäst jämt?
Har också sett tex flera som inte får svar, eller som blir ignorerade- varför?

Du har fått flera nyanserade svar så jag skall inte upprepa, men det är nog som du säger; gammal är äldst.

Det finns en kultur på Bukefalos som präglas av vissa frågor. Det innebär inte att alla gillar Schyman eller att alla ger sig på SD med osakliga argument. Tvärtom så upplever jag en spridning av olika argument.

Jag trivs med kulturen och sållar i flödet av åsikter. Ibland har jag också ändrat åsikt när vettiga personer tagit upp perspektiv som jag själv inte tänkt på.

Mycket har jag lärt mig genom åren och därför är jag här. Jag tycker det är ett givande forum på många sätt.

Och gammal får gärna vara äldst för mig. Jag kommer mig trygg med den jag är och upplever inte motstridiga åsikter gentemot mina som så särskilt påfrestande. Inte nu längre - förr var jag mer hetlevrad. ;)
 
Överlag, om jag skulle flika in med någonting här, så är det väl inte så att någons åsikter inte är "okej" eller "inte accepterad". Men som med alla debatter, framför allt i politiken så får man räkna med mothugg om man yttrar sin åsikt :) Alla tycker inte likadant. Om någon startar en tråd som handlar om hur bra SD är och blir bombarderad av andra forummedlemmar som tycker att SD är skit.. ja, det är väl demokrati om något? Att få debattera och tycka att den ena eller den andre har fel. Då kan man inte dra sig med "Det får man väl inte tycka i det här jä*la landet?!?" som jag upplever att många SD:are ofta gör. Klart man får tycka vad fasen man vill, men det innebär också att andra har rätt att tycka att det är idiotiskt ;)
 
Buke utmanar mig varje dag. Jag läser, skrattar, gråter, blir ilsken, reflekterar, skriver, raderar, skriver om o trycker på knappen.
Jag har frågor o funderingar. Ibland får jag svar, ibland inte. Är det något jag har lärt mig efter alla år på Buke att man får inte svar om det inte finns något svar ELLER att den som kunde svara inte är "inne". Det handlar inte om att någon blir ignorerad.
Buke är fantastiskt - mycket pga av alla som hängt här sen urminnes tider och som håller fanan högt. Och dom är som folk är mest, har åsikter, går igenom olika faser i livet, är arbetslösa, studerande, föräldrar, singlar, hästägare, blir trötta, vinner på lotteri, campar och byter jobb.
 
Ett forum blir summan av sina medlemmar.
Alla får ju skriva vad de vill och svara på vad de finner intressant.
Om du har någon åsikt om hur forumet skall vara så är det bara till att deltaga och påverka med dina egna inlägg.

Vi som finns här är ju som vi är.
Och det blir precis som i verkligheten.
Man umgås med vissa som man gillar och undviker dem som gör en irriterad.
Och säger vad man tycker.

Frågor på det?
 
Är det något jag har lärt mig efter alla år på Buke att man får inte svar om det inte finns något svar ELLER att den som kunde svara inte är "inne". Det handlar inte om att någon blir ignorerad.
Ointressanta frågor kan bli ignorerade.
Det finns ju ingen svarsplikt direkt.

Jag lägger min tid och mitt engagemang på sådant som intresserar mig.
Så jag svarar precis bara på det som jag har lust med.
 
Ointressanta frågor kan bli ignorerade.
Det finns ju ingen svarsplikt direkt.

Jag lägger min tid och mitt engagemang på sådant som intresserar mig.
Så jag svarar precis bara på det som jag har lust med.

Det tycker jag går in under kategorin det finns inga svar. Om ingen har något att säga om frågan så är det svarslöst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
24 514
Senast: LenaH
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 079
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 711
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 992
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp