Gångjärnsskydd

lizzie

Trådstartare
Jag har äntligen fått tag på gångjärnsskydd till min trailer. Har varit utan vilket inneburit att spån och bajs fryser fast vid gångjärnen på vintern = svårt att stänga luckan.

Ni som har gångjärnsskydd - hur är det monterat. Jag vet att det ska sitta fast mellan gummimattan och golvet, men ligger det sedan löst över gångjärnen, eller sitter det fast i baklämmens nederkant?

Funderar på att låta det ligga löst för att kunna göra rent under "gummiflärpen", men det kanske inte alls är tänkt att det ska vara så.

Jag har googlat, men inte hittat några bra bilder på hur det brukar vara monterat.

/Lizzie
 
På min sitter den fast både i bakdelen av golvet och i baklämmen.
Jag har aldrig sett att det varit löst på någon transport?
 
Har ni upplevt att det skulle samlas fukt under skyddet? Enligt en hästtrailersäljare och reparatör i trakten så upplever de att golven blir sämre med gångjärnsskydd än utan...

/Lizzie
 
Har ni upplevt att det skulle samlas fukt under skyddet? Enligt en hästtrailersäljare och reparatör i trakten så upplever de att golven blir sämre med gångjärnsskydd än utan...

/Lizzie

Mitt golv ser nästan nytt ut fortfarande och det är 14 år gammalt. ..
Mitt släp förvaras dessutom utomhus året om....
 
Låter bra! Jag tyckte det lät väldigt konstigt att gångjärnsskyddet ska försämra golvet. När luckan är uppfälld så borde ju bakkanten på golvet luftas så det räcker.

Mitt släp kommer också förvaras utomhus året om. Är klar nu med hela min renovering. Alla väggar är bytta, golvet är bytt, en spricka i taket är lagat med gelcoat. Baklämmen är ommålad och fått ny rampmatta. Ny innerbelysning, två rosettventiler inmonterade (fanns inga alls tidigare) och så har jag målat om fälgarna. Det som tillkom och som jag inte räknat med är axelbyte - körde ved i trailern - men jag är glad att den gick sönder då och inte när hästen var i. Dessutom var det väldigt enkelt att byta axel när vi ändå hade strippat hela trailern. Som ny har den blivit i alla fall och förhoppningsvis så kommer gångjärnsskyddet göra nytta. Just ja, ny regplåt har jag shoppat också ;-)

/Lizzie
 
Jag köpte spontad takplywood på 12 mm till långsidorna. Till väggarna fram är det vanlig plywood på 12 mm. De gamla väggarna var 9 mm tjocka, men det fick jag inte tag på i rätt storlek. När det gäller sidorna så har jag lagt den spontskarven i centrum på den balk som går längs med långsidan. Den nya skivan är mer stabel än den gamla trots att den är skarvad. Med de nya sparkskivorna så blir det också extra stabilt på insidan över skarven.

Vägarna är 150 höga och 195 cm långa - plywoodskivor i den storleken kostar nästan 2000 kr styck... ny gick plywooden till HELA trailern på 1700 kr. Så har jag spacklat, oljat, grundat och oljemålat skivorna... det har tog nog mesta tiden...

Köpa orginalskivor fanns inte med i min budget :idea:

Totalt har hela renoveringen gått på cirka 12000 kr. Ska försöka få tag på en begangnad matta i hyfsat skick då det är hål i min där hästen står med ena framhoven.

Men jag är jättenöjd. Traliern är MYCKET stabilare nu, inget gnissel, skrammel eller annat oljud. Efter att ha smörjt upp hjälpfjädern till baklämmen så blev den helt ljudlös att fälla upp - att jag inte tänkt på det tidigare :o för att inte tala om hur lätt det blev :p.

/Lizzie
 
Jag köpte spontad takplywood på 12 mm till långsidorna. Till väggarna fram är det vanlig plywood på 12 mm. De gamla väggarna var 9 mm tjocka, men det fick jag inte tag på i rätt storlek. När det gäller sidorna så har jag lagt den spontskarven i centrum på den balk som går längs med långsidan. Den nya skivan är mer stabel än den gamla trots att den är skarvad. Med de nya sparkskivorna så blir det också extra stabilt på insidan över skarven.

Vägarna är 150 höga och 195 cm långa - plywoodskivor i den storleken kostar nästan 2000 kr styck... ny gick plywooden till HELA trailern på 1700 kr. Så har jag spacklat, oljat, grundat och oljemålat skivorna... det har tog nog mesta tiden...

Köpa orginalskivor fanns inte med i min budget :idea:

Totalt har hela renoveringen gått på cirka 12000 kr. Ska försöka få tag på en begangnad matta i hyfsat skick då det är hål i min där hästen står med ena framhoven.

Men jag är jättenöjd. Traliern är MYCKET stabilare nu, inget gnissel, skrammel eller annat oljud. Efter att ha smörjt upp hjälpfjädern till baklämmen så blev den helt ljudlös att fälla upp - att jag inte tänkt på det tidigare :o för att inte tala om hur lätt det blev :p.

/Lizzie
Jag hade aldrig använt spåntade eller delade skivor till väggarna. Man använder enbart HELA skivor till väggarna, man gör detta av en anledning och det handlar om stabilitet och säkerhet. Hade det varit ok att använda spåntade och delade skivor tror jag tillverkarna hade använt det från början.
 
Har ni upplevt att det skulle samlas fukt under skyddet? Enligt en hästtrailersäljare och reparatör i trakten så upplever de att golven blir sämre med gångjärnsskydd än utan...

/Lizzie
Gångjärnsskyddet läggs med fördel under golvskivan mellan ram och golv. Bakre kant på skivan täcks med ett vinkeljärn för att skydda kanten på golvskivan. Kan man så lägger man skyddet under mattan på baklämmen också.
 
Jag hade aldrig använt spåntade eller delade skivor till väggarna. Man använder enbart HELA skivor till väggarna, man gör detta av en anledning och det handlar om stabilitet och säkerhet. Hade det varit ok att använda spåntade och delade skivor tror jag tillverkarna hade använt det från början.

Jag har limmat sponten så skarven är stabil. Jag har kollat med bygghandlare, snickare och även trailerreparatör - och enligt dessa ska det funka med limmade spontade skivor. Eftersom jag har en stabil ram och kan lägga skarven mot ramen och skruva fast skivorna både horisontellt och vågrätt är det hur stabilt som helst. Att jag valde 12 mm skivor istället för 9 mm skivor gör också att det blir mer stabilt.

/Lizzie
 
Jag har limmat sponten så skarven är stabil. Jag har kollat med bygghandlare, snickare och även trailerreparatör - och enligt dessa ska det funka med limmade spontade skivor. Eftersom jag har en stabil ram och kan lägga skarven mot ramen och skruva fast skivorna både horisontellt och vågrätt är det hur stabilt som helst. Att jag valde 12 mm skivor istället för 9 mm skivor gör också att det blir mer stabilt.

/Lizzie
Jag hade aldrig rekommenderat detta till någon. Har svårt att förstå hur en seriös trailerreparatör skulle rekommendera detta.. Även om du har en stabil ram är detta inte helt still, en transport rör sig konstant, ramen rör sig lite grand. Risken finns att något kan inträffa. Jag hade aldrig gjort så, och sedan ställt in mina käraste ägodelar i transporten. Men som sagt alla gör olika. Lycka till med renoveringen.
 
Jag hade aldrig rekommenderat detta till någon. Har svårt att förstå hur en seriös trailerreparatör skulle rekommendera detta.. Även om du har en stabil ram är detta inte helt still, en transport rör sig konstant, ramen rör sig lite grand. Risken finns att något kan inträffa. Jag hade aldrig gjort så, och sedan ställt in mina käraste ägodelar i transporten. Men som sagt alla gör olika. Lycka till med renoveringen.

Renoveringen är klar och det är därför jag vet att min trailer numera är MER stabil nu än vad den någonsin har varit tidigare.

Jag är väl medveten om att ramen rör sig lite grand när man kör och självklart får man kolla trailern mellan jämna mellanrum. På samma sätt som jag tidigare kollade av att väggarna satt som de ska och att golvet höll måttet mellan jämna mellanrum.

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 475
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp