Gangstertonåring gör utfall

Narcissa

Trådstartare
Min heelerhane på 16 månader har nu kommit in i tonåren rejält. Han är riktigtuppstudsig och ska testa gränser så ofta han kan. ;)
Men en sak tycker jag är riktigt jobbigt nämligen att han gör utfall mot andra hundar och barn. Detta händer när han är i koppel. När han ser en hund närma sig börjar han pipa och gnälla för att sen gå över till skällande och bitande i koppel när den andra hunden är nära. Jag KAN verkligen inte få tyst på honom eller få honom fokuserad på mig. när det gäller barn blir han riktigt arg och skäller som jag vet inte vad. Han har dock aldrig bitit ett barn och hemma med sambons syskonbarn har det gått hur bra som helst.
Kände mig lite deppad efter kvällens tur där han uppförde sig så att jag skämdes.
Någon som har tips?
 
Hur har du jobbat nu då med det?

Avledning skulle jag säga. Hund och barnmöten betyder kontakt med dig och godis.
 
Min heelerhane på 16 månader har nu kommit in i tonåren rejält. Han är riktigtuppstudsig och ska testa gränser så ofta han kan. ;)
Men en sak tycker jag är riktigt jobbigt nämligen att han gör utfall mot andra hundar och barn. Detta händer när han är i koppel. När han ser en hund närma sig börjar han pipa och gnälla för att sen gå över till skällande och bitande i koppel när den andra hunden är nära. Jag KAN verkligen inte få tyst på honom eller få honom fokuserad på mig. när det gäller barn blir han riktigt arg och skäller som jag vet inte vad. Han har dock aldrig bitit ett barn och hemma med sambons syskonbarn har det gått hur bra som helst.
Kände mig lite deppad efter kvällens tur där han uppförde sig så att jag skämdes.
Någon som har tips?

Jag tror väldigt mycket på hundmöten med kommunikationsmetoden, har sett smärre mirakel ske med hjälp av den . Googla det!
 
Du behover fa hans uppmarksamhet innan han gatt igang, redan innan han borjar pipa och gnalla. Langre avstand och du behover vara snabbare att "fanga in" hans fokus. Vid moten som kommer att komma for nara ar det bast att bara vanda och ga undan sjalv ... INNAN han borjar ... och att gora sig sjalv rolig och trevligare att vara med an det motande barnet eller hunden.

Jag har en kompis som har boll med snore som hennes hund far nar de moter andra hundar. Han gar tyst och fint bredvid henne och haller bollen, nar motet ar avslutat drar hon i snoret ett par ganger och tar tillbaka bollen. Han ALSKAR numera att mota "laskiga" hundar. :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 666
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp