Gapande häst

Hippocampus

Trådstartare
Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill gärna att hon är igång när jag ska annonsera ut henne.
Bakgrunden är att det är ett fullblodssto på 11 år. Hon har gått på galoppen i 7 år, varje säsong. Hon ställdes av nån månad innan hon kom till mig. Besök hos tandläkare innebar en utdragning av en frakturerad tand. Jag trodde det skulle lösa problemet. Nej.
Hon gapar oavsett om jag rider, longerar eller tömkör. Oavsett om jag släpper allt i munnen eller håller. Hon brukar vara lugn i munnen vid skritt. Ibland i början av trav också. Ju längre tiden går, desto värre blir det. Det är inte lite smaskande utan riktigt gapande. Spänning? Det kan jag tro. Men det är svårt att komma till avslappning när hon blir så fokuserad på gapandet.

Jag har provat tredelat bett, tvådelat, fasta ringar, lösa ringar, fullcheek, rakt bett, bett med gummi. Samma sak. Jag har provat hackamore men hon förstår inte riktigt signalerna (vilket jag förstår men på denna häst behöver jag en nödbroms).

Jag har inte provat sidepull vlket jag funderar på. Eller kimblewick. Egentligen vet jag att det inte har med betten att göra utan att hon är spänd men jag får inte henne avslappnad om jag inte kan jobba henne och det går inte när hon gapar. Eller ska jag enbart jobba i grimma?
 
Jag hade börjat med arbete från marken, med hack eller grimma. För att överföra signaler och få inlärningen rätt. Parallellt hade jag undersökt ryggen, min absoluta erfarenhet är att om det inte kommer från munnen är det ryggen som spökar när tunga och mun är symptomen.
 
Jag sitter inte på henne, inte gjort på ett år. Jag har börjat om från början men vi kommer inte längre för gapandet stör. Hon gapar aldrig i skritt. Inte heller i grimma i någon gångart.
 
Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill gärna att hon är igång när jag ska annonsera ut henne.
Bakgrunden är att det är ett fullblodssto på 11 år. Hon har gått på galoppen i 7 år, varje säsong. Hon ställdes av nån månad innan hon kom till mig. Besök hos tandläkare innebar en utdragning av en frakturerad tand. Jag trodde det skulle lösa problemet. Nej.
Hon gapar oavsett om jag rider, longerar eller tömkör. Oavsett om jag släpper allt i munnen eller håller. Hon brukar vara lugn i munnen vid skritt. Ibland i början av trav också. Ju längre tiden går, desto värre blir det. Det är inte lite smaskande utan riktigt gapande. Spänning? Det kan jag tro. Men det är svårt att komma till avslappning när hon blir så fokuserad på gapandet.

Jag har provat tredelat bett, tvådelat, fasta ringar, lösa ringar, fullcheek, rakt bett, bett med gummi. Samma sak. Jag har provat hackamore men hon förstår inte riktigt signalerna (vilket jag förstår men på denna häst behöver jag en nödbroms).

Jag har inte provat sidepull vlket jag funderar på. Eller kimblewick. Egentligen vet jag att det inte har med betten att göra utan att hon är spänd men jag får inte henne avslappnad om jag inte kan jobba henne och det går inte när hon gapar. Eller ska jag enbart jobba i grimma?

Det kan ju vara antingen att hon bara inte är lösgjord eller smärta någonstans.

Om du står framför hästen och håller en hand på nosryggen och andra från andra sidan om underkäken ska du kunna röra hästens käkar liksidigt ca 4 cm i sidled. Går det?
Annars har du en tydlig grej som måste åtgärdas för full rörelse i käke och då nacke. Det ska vara lika lätt som att dra ett curlingklot över isen.
Har du prob med det får du leta efter en tandis med den långa utbildningen från US. Det finns bara 2 vet som själva jobbar så här i S vad jag vet. De har gått den på sin vet-utbildning.
 
Tack! Ska prova det. Hur jobbar de tandisarna annorlunda än de andra? Jag har två tandisar, en som gått i Sverige och är hästodontolog samt en från utlandet som är professor.
 
Tack! Ska prova det. Hur jobbar de tandisarna annorlunda än de andra? Jag har två tandisar, en som gått i Sverige och är hästodontolog samt en från utlandet som är professor.

De som gått långa skolan i US gör tänderna så de kan röra sig så i sidled som de ska. Då kan hästen lägga ut käken som den ska och få korrekt ställning i nacken bla.
De svenska vet jobbar enligt en mall en human- och rovdjurs-tandläkare tagit fram.
Så man bryr sig sällan om att växtätare ska kunna mala i sidled utöver att vi av hästarna också kräver arbete som kräver att tänderna tillåter rörelse.
De med långa US-utbildningen lär sig göra munnen biomekaniskt fungerande.

De har haft stor framgång med att använda såna på rehabstall i S och DK bla för att hjälpa rehabfall med sekundära hältor/ryggproblem pga mun.
Jag använder bara sån tandis numer. Jag fick en ny häst och har rekommenderat många elever byte med mkt god effekt. Det är många svårklassryttare och OS-ekipage inom olika grenar som bytt med.

Utomlands pratar många om att vår hästtandvård är i nivå med u-länders. Konstigt när vi är så framme i övrigt!
 
@Hippocampus hon är ju inte ridhästutbildad och har inte lärt sig acceptera bettet.. inget konstigt . I galoppen ska dom ju springa fortare med kontakt och när man rider ska dom erbjuda eftergift med en lugn stilla mun. Jag ridutbildade ju flera galopphästar åt en proffstränare som av någon anledning inte skulle gå kvar på banan och det var samma visa varenda gång och då reds ju ändå dessa hästar ut i skogen osv.. Så jag föreslår att du börjar som hästen var helt oinriden. Eftersom du inte vill sitta på henne så börja med tomkörning och sen dubbellongering på volt.
 
Tack! Allt funkar i skritt, jag har longerat henne med sadel, stigbyglar osv. Jag har gjort tygeltag från marken, lärt in henne på mina kommandon, och samtidigt berättat för henne genom tygeltag vad det innebär. Ofta fattar hon, men det händer att hon inte agerar på det.
Kanske jag går för snabbt fram.

Jag har tömkört henne ganska mycket.
Just nu går hon på fullcheekbett utan nosgrimma. Med eller utan nosgrimma gör ingen skillnad.

Men förhoppningsvis är det så att hon gapar för hon är spänd. Jag ska försöka filma henne så kan jag visa mer vad hon gör.
Jag har ridit flertal fd galoppörer men jag har aldrig mött en sån här häst innan. Aldrig. Hon är för svår för mig.
 
Men förhoppningsvis är det så att hon gapar för hon är spänd. Jag ska försöka filma henne så kan jag visa mer vad hon gör.
Jag har ridit flertal fd galoppörer men jag har aldrig mött en sån här häst innan. Aldrig. Hon är för svår för mig

Fast nu har du ju inte ridit på flera år heller så du är säkert mkt långsammare i din timing än tidigare, allt försämras ju ganska fort när man inte ridit på några år.. balans, timing , kroppskontroll osv. Den är säkert inte svårare men du är sämre nu helt enkelt pga ditt långa uppehåll.

Skaffa en remontnosgrimma och lite lagom tjockt bett, inte för smalt! Hästen ska vilja ta kontakt och typ suga på bettet.
 
Ja, jag lär vara mycket långsammare än innan och dessutom med mitt tidvis förlamade ben gör väl att det blir lite kontraproduktivt.
 
Tittade noga ikväll. Hon skrittar fint, genom kroppen, övertramp. Stängd mun. I början stängd mun i trav och galopp, båda varv. Det är när vi kommer lite längre in i passet som hon börjar gapa. Kan det vara ett trötthetssymtom? Eller att hon kanske lir mer och mer uppjagad ju längre vi håller på. Hon går inte i någon vettig form.
 
Tittade noga ikväll. Hon skrittar fint, genom kroppen, övertramp. Stängd mun. I början stängd mun i trav och galopp, båda varv. Det är när vi kommer lite längre in i passet som hon börjar gapa. Kan det vara ett trötthetssymtom? Eller att hon kanske lir mer och mer uppjagad ju längre vi håller på. Hon går inte i någon vettig form.

Många fullblod har tics med munnen och läpparna. Antagligen är det stressrelaterat. Hade du en remontnosgrimma eller?
 
Många fullblod har tics med munnen och läpparna. Antagligen är det stressrelaterat. Hade du en remontnosgrimma eller?
Jag har en men trodde jag hade den i stallet men icke sa nicke, utan hemma, så jag longerade utan igår. När hon blir riktigt gapig börjar hon med tungan också och verkar ibland vilja lägga över den över bettet.
Ska montera på remonten idag.
 
När hon blir riktigt gapig börjar hon med tungan också och verkar ibland vilja lägga över den över bettet.

Jag som har haft två rygghästar (eller, ja, en av dom har jag ju kvar) är inne på samma linje som Lovisaleonora. Många ryggproblem och/eller spänningar i det området tar sig uttryck i truten på hästen. Min första häst hade en pålagring på högra SI-leden och han grejade väldigt mycket med munnen och tungan....tills han blev smärtstillad, då försvann det.

Min nuvarande häst har spondylos och hon kunde slänga runt med tungan en del innan hon fick diagnosen. Efter behandling och rehabträning så är problemet borta.
 
Jag som har haft två rygghästar (eller, ja, en av dom har jag ju kvar) är inne på samma linje som Lovisaleonora. Många ryggproblem och/eller spänningar i det området tar sig uttryck i truten på hästen. Min första häst hade en pålagring på högra SI-leden och han grejade väldigt mycket med munnen och tungan....tills han blev smärtstillad, då försvann det.

Min nuvarande häst har spondylos och hon kunde slänga runt med tungan en del innan hon fick diagnosen. Efter behandling och rehabträning så är problemet borta.
Tack! Hon kan ju ha problem i ryggen. Tandläkaren jag åker till är ju på klinik så jag kan ju prata lite med de där. Är den röntgen som gäller då?
 
Tack! Hon kan ju ha problem i ryggen. Tandläkaren jag åker till är ju på klinik så jag kan ju prata lite med de där. Är den röntgen som gäller då?

Det är definitivt värt att kolla upp med tanke på det du beskriver och att hon dessutom inte slappnar av och jobbar i nån vidare form. Det är inte heller ovanligt när det gäller ryggproblematik av olika slag.

Både röntgen och ultraljud kan vara aktuellt men veterinären gör naturligtvis bedömningen om vad som är lämpligast. Jag har undersökt båda mina i Husaby och de har varit väldigt noggranna och inte lämnat något åt slumpen.
 
Jag tycker inte fullblod med korrekt munjobb och frisk kropp i övrigt är mer ticksiga än andra raser. Ja, de kan vara känsligare. Men med bra hand är de inte ticksiga. De reagerar på ngt som alla hästar.
 
Tunnt bett?
Funkade på en av mina då hon inte hade mycket plats mellan lanerna, hon kunde inte stänga munnen över ett vanligt tjockare bett.
 
Hade en häst, dock inte fullblod men som började att gapa och "ticksa" efter den hade rullat fast (antagligen) och därmed blivit sned i ryggen och efter två besök hos naprapat blev den bra igen och slutade att gapa. Kanske kan vara värt att kolla den hos en naprapat om du har någon duktig i närheten? "Enkel" lösning om det skulle fungera menar jag :)
 
Så, hästen var såld men hann inte åka innan hon skadade sig. Inget allvarligt så nu kommer jag stå med henne fram till hösten. Då tänker jag göra ett försök till att sätta igång henne. Har inte röntgat henne.
När min andra häst fick fång och boxvila stod denna häst också delvis på boxvila. Hon fick gå ut men mycket mindre. Jag valde då att longera henne och det var en helt annan häst. Hon var så uppmärksam och slappnade av (i grimma) och sökte sig neråt på ett riktigt trevligt vis. Jag trodde att blixten slagit ner och vi skulle få ett fint liv ihop där vi kunde rida lite också. Men så fort fånghästen blev bättre och de fick gå ut som vanligt, kom den där gamla spända hästen tillbaka.

Hon har också en tendens till det när hon ska in från hagen och vet att det finns mat i boxen. Då ska det snurras med tungan, gapa och kastas med huvud. Så det känns som det är en spännings-grej.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 041
Senast: tuaphua
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
2 752
Senast: tanten
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 938
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 812
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp