går han för mycket?

För mig handlar det om att få vara ifred, och i övrigt anpassas efter individ. Min häst ska tycka att det är roligt att arbeta. En häst som lär sig mycket nya saker upplever jag kan behöva tid att "smälta" det, oavsett om hästen är gammal eller ung, men mer för unga hästar, precis so jag, när jag går i skolan.
Även om jag varierar min egen träning tycker jag inte att det är kul alltid, ibland behöver man få vila o bara vara. Därför håller jag inte på o pilla med mina hästar om de har enstaka vilodagar.
Min tidigare häst som hos mig mådde bra av att gå ca 5 dagar i veckan men utan problem kunde gå ner till 4 om jag inte hann en period, behövde hos fv någon form av motion sju dagar i veckan för att må bra mentalt. För att han hade så förbannat tråkig hage att han inte fick den stimulans han behövde om han inte fick någon form av motion utanför hagen varje dag.
Det gäller för mig allt arbete. Har min häst träningsvärk tvingar jag den inte att jobba hårt, då rider vi lätt. Liksom om jag känner att hästen har för mycket "i huvudet" då tar vi det lugnt. För mig handlar det enbart om att lära känna mina hästar och inte över huvud taget bry mig om vad andra gör.

Att vara ifred? Tror jag håller med min fd tränare här lite..att vara ifred har ju hästen 23h på sig övriga tiden på dygnet än just den där timman som man tränar eller motionerar den.

Att smälta saker är en sak och att man inte sitter och nöter samma process dag efter dag kan jag köpa, variation i träningen är a och o..men mental vila låter anmärkningsvärt för mig på djur vi avlat fram i århundraden till att kunna vara med oss människor, till större delen framtagen tidigare till att arbeta med oss flera timmar dagligen även i olika omfattningar
Det är inte så att folk bör ha dåligt samvete för att man inte vilar hästen alls i alla fall.

Sen tycker jag att man kan och bör skilja på mer fysiskt och psykisk träning.
Att tex skritta ut en timma på en lugnare dag kan inte vara så psykiskt ansträngande, eller anstränger vi alltid våra hästar så pass mentalt när vi motionerar dem?
Var hästarna tåligare förr och varför skiljer det sig från idag?

Så jag tror fortf att vilan återfaller på oss människor för en normal häst i kondition, lätt träning, att vi tycker att det är värt.

Vi ser nog olika på saken men jag måste ändå tendera till att luta åt det hållet att allt för många hästar snarare motioneras alldeles för lite än för mycket i alla fall
 
Senast ändrad:
Att vara ifred? Tror jag håller med min fd tränare här lite..att vara ifred har ju hästen 23h på sig övriga tiden på dygnet än just den där timman som man tränar eller motionerar den.

Att smälta saker är en sak och att man inte sitter och nöter samma process dag efter dag kan jag köpa, variation i träningen är a och o..men mental vila låter anmärkningsvärt för mig på djur vi avlat fram i århundraden till att kunna vara med oss människor, till större delen framtagen tidigare till att arbeta med oss flera timmar dagligen även i olika omfattningar
Det är inte så att folk bör ha dåligt samvete för att man inte vilar hästen alls i alla fall.

Sen tycker jag att man kan och bör skilja på mer fysiskt och psykisk träning.
Att tex skritta ut en timma på en lugnare dag kan inte vara så psykiskt ansträngande, eller anstränger vi alltid våra hästar så pass mentalt när vi motionerar dem?
Var hästarna tåligare förr och varför skiljer det sig från idag?

Så jag tror fortf att vilan återfaller på oss människor för en normal häst i kondition, lätt träning, att vi tycker att det är värt.

Vi ser nog olika på saken men jag måste ändå tendera till att luta åt det hållet att allt för många hästar snarare motioneras alldeles för lite än för mycket i alla fall

Hästar är inga maskiner utan levande varelser med känslor. Givetvis kan de behöva vila mentalt, lär man in nya saker så är det inte bara att tuta och köra utan hästen behöver smälta intrycken och trränar man fysiskt hårt så mår musklerna bra av att få vila även de, och läka små skador ( som exemeplvis träningsvärk).

Däremot håller jag med om att flertalet hästar i Sverige knappast jobbar utan snarare är promenadhästar. Det går mycket väl att rida flera timmar om dagen och i tufft tempo om hästen har kondition, men tränar man i syfte att bygga muskler eller kondition ja då behöver hästen sin vila och lika så om man tränar hjärnan. Vi kan inte avla bort hur levande kroppar fungerar.
 
Som jämförelse är det ingen människa som dör av en timmas promenad i varlfritt tempo om dagen oavsett vilket kondition man är i.

Nej nej, man måste vila efteråt! Helst i ensamhet, så man får smälta sin promenad ordentligt. :grin:

När jag tränade som mest, och jag är på inget sätt någon elitidrottare utan bara en glad motionär, var jag ute dagligen. Cyklade till stan och stallet dagligen (ca 1 mil), var på gym tre dagar i veckan, red varje dag, promenader eller joggingturer med kompisars hundar.. Inga problem alls.
Bästa bot mot träningsvärk är rörelse och bästa sättet att rensa hjärna och sinne är promenader. Att göra inget blir man ju helt förslappad av!

Äsch. Kom igen folk! Använd era hästar till nått, det är väl därför man skaffade dem?
 
Hästar är inga maskiner utan levande varelser med känslor. Givetvis kan de behöva vila mentalt, lär man in nya saker så är det inte bara att tuta och köra utan hästen behöver smälta intrycken och trränar man fysiskt hårt så mår musklerna bra av att få vila även de, och läka små skador ( som exemeplvis träningsvärk).

Däremot håller jag med om att flertalet hästar i Sverige knappast jobbar utan snarare är promenadhästar. Det går mycket väl att rida flera timmar om dagen och i tufft tempo om hästen har kondition, men tränar man i syfte att bygga muskler eller kondition ja då behöver hästen sin vila och lika så om man tränar hjärnan. Vi kan inte avla bort hur levande kroppar fungerar.

Alltså hästar i lätt motion?

Måste isf vara väldigt konstig, eller möjligen elak som inte ser denna vikt av att ge hästarna dagar i veckan att vila ffa mentalt.

Hade jag haft en häst som fick huvudbry av lätt motion hade jag nog blivit orolig och funderat över hur det stod till med hästens hälsa egentligen
 
Alltså hästar i lätt motion?

Måste isf vara väldigt konstig, eller möjligen elak som inte ser denna vikt av att ge hästarna dagar i veckan att vila ffa mentalt.

Hade jag haft en häst som fick huvudbry av lätt motion hade jag nog blivit orolig och funderat över hur det stod till med hästens hälsa egentligen

Du får nog utveckla lite, hur kan du få det till att jag syftar på lätt motion när jag skriver att hästar som lär sig nya saker eller tränar fysiskt behöver vila? Exakt vad har jag skrivit som har fått dig att missuppfatta mig så totalt eller citerade du mig av misstag?
 
Du får nog utveckla lite, hur kan du få det till att jag syftar på lätt motion när jag skriver att hästar som lär sig nya saker eller tränar fysiskt behöver vila? Exakt vad har jag skrivit som har fått dig att missuppfatta mig så totalt eller citerade du mig av misstag?

Eftersom att jag ifrågasätter hästar i lätt motion och det ju är mitt inlägg du citerat så är det ju det jag avser när jag anser att det är konstigt att hästar i lätt motion måste vila så frekvent.
 
Senast ändrad:
Att vara ifred?generellt jag håller med min fd tränare här lite..att vara ifred har ju hästen 23h på sig övriga tiden på dygnet än just den där timman som man tränar eller motionerar den.

Vi är helt klart överens om att medelsvenssons häst motionerar alldeles för lite, och resten är vi inte eniga om. Därför tycker jag att det är klart intressant att man i diskussionen om att de flesta hästar faktiskt rör sig för lite, kan överskatta vikten av en skrittrunda så mycket att den blir ovärderlig och ett måste för hästen. Hur många kalorier brände hästen på en mil i skritt egentligen, som jag inte kan ta igen dagen efter, på det dubbla, i trav?
Jag skrittar min häst både mycket och ofta (mångdubbelt mer än den dressyrryttare som känner sig såå duktig för att hon skrittar sin häst 4 km en gång i veckan), men jag kan också lika gärna se vinsten av att strunta i det passet en gång och just låta hästen vara ifred, oavsett vad in tränare tycker om saken, när det varken ger mig eller hästen något. Jag ser inte vinsten i att frekvent rida bara för att, utan har hellre en plan o mening med det vi gör. Lulla gör vi ändå, om en del av träningen, jag värdesätter som sagt mer att min häst vill arbeta.
Som någon skrev är det inte relevant hur ofta hästen går utan vad den gör. Nu går min häst 6 dagar i veckan 45 - 90 min/gång. Innan gick han 4 dagar, 8-10 h/v. Jag kan inte se att det förstnämnda skulle vara bättre bara för att han går oftare? Tiden är densamma, eller mindre. Min häst har inte bättre kondition efter den här sommaren, den är bibehållen eller något sämre eftersom vi inte har jobbat som vi brukar.

Som sagt kan vi vara eniga om att vi inte är överens, men vårt upplägg funkar som tur är för oss.
 
Eftersom att jag ifrågasätter hästar i lätt motion och det ju är mitt inlägg du citerat så är det ju det jag avser när jag anser att det är konstigt att hästar i lätt motion måste vila så frekvent.

Då kanske du får åtminstone nämna "lätt motion" i inlägget så att jag har en chans att inse att det är det du syftar på. Det blir mindre missförstånd om du skriver tränar mest hela tiden men menar något annat. Jag uppfattade det som huvudinriktningen med ditt inlägg var att protestera mot att hästar kan behöva paus i träningen.

Självklart behöver hästar inte mycket vila när man endast motionerar dem lätt, men tråden handlar om en 6-åring som tränas i dressyr ett par gånger i veckan och då handlar det rimligen om träning och inlärning också, hästen är ung. Och vad som på en häst är lätt motion är ett mördande hårt träningspass (fysiskt och/eller psykiskt) för en annan, allt beroende på kondition, muskling och vad man tränar. Om hästen i inlägget rids lagom, för lite eller för mycket går inte att säga utan att ha sett honom men det låter knappast för mycket om hästen inte är i väldigt dålig kondition eller kraven på passen är mer än man kan förvänta utifrån beskrivningen. Personligen skulle jag försökt känna av hur hästen känns och lagt in extra vila efter behov, kanske några dagar eller en vecka om hästen känns omotiverad och någon månads vila om året att bara vara häst.
 
Då kanske du får åtminstone nämna "lätt motion" i inlägget så att jag har en chans att inse att det är det du syftar på. Och läser du mitt inlägg så ser du att jag inte heller nämner det. Det blir mindre missförstånd om du skriver tränar mest hela tiden men menar något annat..

Absolut blev det nog en miss, jag har skrivit tidigare om just lätt motion och några ev undantag i sammanhanget, jag antog att det var begripligt så men ska tänka på att upprepa mig bättre.

Det är få som skriver ungefär vilken grad hästens träning ligger i..säger man då tex vila för att vara i fred kan jag nästan anta att det inte är en högpresterande häst i alla fall för då får man precisera sin träning lite mer anser jag. I ursprungsinlägget står där även att det är en hobbyhäst och ingen tävlingshäst, då förutsätter jag än mer att det är lätt motion.
Tävlingshäst behöver inte indikera heller för den delen dock att den ligger i medel/högpresterande träning men det känns ändå rimligt att oddsen är något högre där.
.

Jag har förutsatt en häst i kondition även då ingen sådan fakta tillskrivits att hästen skulle vara ur kondition eller liknande. Det utgår jag från och det är därför jag tycker det är konstigt i sig att en häst behöver helvila så mycket från motion i första hand när det även ju finns lågintensiv träning så som en skrittrunda
 
Senast ändrad:
ts har även beskrivit ungefär hur passen ser ut och det är för mig absolut lätt motion utefter den beskrivningen.
Absolut ingen anledning för andra att inflika i alla fall att yngre hästar måste vila, på så vis är det rent nonsens.

Över lätt mot medel eller till högpresterande ska passen innehålla betydligt mer högintensiv träning och längre pass flera gånger i veckan.
 
Senast ändrad:
I ursprungsinlägget står där även att det är en hobbyhäst och ingen tävlingshäst, då förutsätter jag än mer att det är lätt motion.

Att utgå från att man endast ägnar sig åt lätt motion när det gäller en hobbyhäst är direkt fördomsfullt i mina ögon, många tränar och tävlar på hobbynivå, rider för tränare, rider långturer, hoppar osv även om det finns gott om de som har hobbyhästen som hagprydnader eller bara motionsrider så gäller det knappast alla.
 
ts har även beskrivit ungefär hur passen ser ut och det är för mig absolut lätt motion utefter den beskrivningen.

Intervallträning+ hoppning+ dressyr = lätt motion? Snarare lättare träning-träning beroende på intensitet.

Alltså jag håller med om att schemat knappast är hårdträning, men att det skulle vara lätt motion är väl ändå att ta i?

Lätt motion är i mina ögon exempelvis upp till 45 min kravlös ridning företrädesvis i lugnt tempo i skogen, 15-20 minuters longering, ridlektioner fram tills folk börjar lära sig rida och kan börja rida i mer tempo och påverka hästen. Vad ska man kalla detta om teknikträning i hoppning och intervallträning räknas som lätt motion, ligger det på minusskalan?
 
Att utgå från att man endast ägnar sig åt lätt motion när det gäller en hobbyhäst är direkt fördomsfullt i mina ögon, många tränar och tävlar på hobbynivå, rider för tränare, rider långturer, hoppar osv även om det finns gott om de som har hobbyhästen som hagprydnader eller bara motionsrider så gäller det knappast alla.

Må så vara att det är förutfattade meningar men å andra sidan beror väl det då kanske vad man har för referensramar när man pratar om de olika nivåerna av träning.

Utefter given beskrivning anser jag fort inte att det är annat än lätt träning.

För mig räknas inte att tex rida på lätt nivå för tränare 1 ggr/vecka a 40 min, rida ensamträning på banan något eller några pass 30 min och lite i skogen mest skritt som någon vidare hård träning direkt.
 
Må så vara att det är förutfattade meningar men å andra sidan beror väl det då kanske vad man har för referensramar när man pratar om de olika nivåerna av träning.

Utefter given beskrivning anser jag fort inte att det är annat än lätt träning.

För mig räknas inte att tex rida på lätt nivå för tränare 1 ggr/vecka a 40 min, rida ensamträning på banan något eller några pass 30 min och lite i skogen mest skritt som någon vidare hård träning direkt.

Nu protesterade jag mot att du kallade det lätt motion inte lätt träning vilket i mina ögon skiljer sig ordentligt.
 
Att utgå från att man endast ägnar sig åt lätt motion när det gäller en hobbyhäst är direkt fördomsfullt i mina ögon, många tränar och tävlar på hobbynivå, rider för tränare, rider långturer, hoppar osv även om det finns gott om de som har hobbyhästen som hagprydnader eller bara motionsrider så gäller det knappast alla.

Jag har hobbyhäst som jag gör allt möjligt med. Rider korta och långa turer i naturen, tränar dressyr, hoppning och terränghoppning. Rider 5-6 dagar per vecka och i mina ögon så är det ganska lätt motion för en häst.
 
Nu protesterade jag mot att du kallade det lätt motion inte lätt träning vilket i mina ögon skiljer sig ordentligt.

Jasså, vad är skillnaden då i lätt träning resp lätt motion anser du?
Är det träna - som i att utbilda sig/lära sig och motionera - röra på sig?
Båda delarna?

För mig är det iaf mer känt att man i första hand skiljer på hur pass ansträngande fysiskt det är eller inte i just denna fråga och ursprungsinlägget utefter den beskrivning som finns.

I min värld måste en häst knappast vila hela dygn om det är lättsamt vi pratar om och korta pass och det står jag för.

Jag förutsätter alltså i första hand hur pass hästen ansträngs fysiskt eftersom att vi i första hand anstränger dem fysiskt om man ska diskutera hurvida ofta en häst ska gå i veckan, om den gå för mycket, om den går för lite..även om det är skillnad i olika slags ansträngningar av psykisk och fysisk prestation hos hästen också.
 
Jasså, vad är skillnaden då i lätt träning resp lätt motion anser du?
Är det träna - som i att utbilda sig/lära sig och motionera - röra på sig?
Båda delarna?

För mig är det iaf mer känt att man i första hand skiljer på hur pass ansträngande fysiskt det är eller inte i just denna fråga och ursprungsinlägget utefter den beskrivning som finns.

I min värld måste en häst knappast vila hela dygn om det är lättsamt vi pratar om och korta pass och det står jag för.

Jag förutsätter alltså i första hand hur pass hästen ansträngs fysiskt eftersom att vi i första hand anstränger dem fysiskt om man ska diskutera hurvida ofta en häst ska gå i veckan, om den gå för mycket, om den går för lite..även om det är skillnad i olika slags ansträngningar av psykisk och fysisk prestation hos hästen också.

Och i min värd är ett lätt träningspass ett par snäpp jobbigare än ett lätt motionspass, för mig krävs det ett visst mått av intensitet både när det gäller fysisk träning och gärna även mental stimulans för att kalla det träning och där av behovet för återhämtning, ju intensivare träning dess mer behov.

Motionens syfte är mest att röra på sig, när man tränar är syftet att lära sig något och att utvecklas och för hästen gäller det normalt både fysiskt och psykiskt när det gäller ridning (svårt att inte träna fysiken när man släpar med sig en människa på ryggen).

Vi kanske tänker olika, men för mig är det oftast jobbigare att både aktivera hjärna och kropp.
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 671
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 569
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp