Garanti- vem står för fraktkostnader till repratör?

Is

Trådstartare
Kanske lägger tråden fel nu men då får moderatorn flytta den.
Jag har för mig att jag sett någonstans att företagen är skyldig att betala/ersätta frakt för felaktiga varor när det handlar om garantiärenden men nu hittar jag det ingenstans och blev osäker.

Ärendet gäller en telefon köpt via telefonförsäljare. Förra gången jag behövde skicka in det på reparation så ifrågasatte jag om jag verkligen skulle beta för att de har sålt mig en felaktig produkt och då betalade de frakten men de var tydlig med att säga att det var emot deras rutiner. Denna gång vill de inte stå för frakten och jag vet inte om jag har rätt att kräva att de faktiskt gör det.

Någon som vet vad som gäller och kan hänvisa till aktuella bestämmelser?
 
Mig veterligen så är det ägaren till prylen som står för portokostnaden. Har aldrig varit med om att nått företag stått för frakten på garantiärenden. Rena returer/byten brukar de stå för dock.
 
När jag googlade fick jag bara upp olika säljares villkor och såg då att flera hade gratis retur på just garanti men det kan ju bara vara företag som gör det för att vara till lags. Jag gillar inte tanken på att jag ska betala för att en fabrikstrasig produkt ska lagas men kanske bara är att bita i det sura äpplet
 
Jag vann!!!!!! Jag slipper betala. De menade dock att den texten jag hänvisade till inte gäller distansköp så är det någon som har vidare kunskap om detta får ni gärna dela med er så man vet till nästa gång
 
Du får be dem hänvisa till vilken paragraf i vilken lag de stödjer sig på vid det uttalandet. Bäst att fråga, det brukar få tyst på de som inte vet vad de pratar om.
 
Jag vann!!!!!! Jag slipper betala. De menade dock att den texten jag hänvisade till inte gäller distansköp så är det någon som har vidare kunskap om detta får ni gärna dela med er så man vet till nästa gång

Distans- och hemförsäljningslagen kanske de tänker på, men att kunden ska betala returfrakt där gäller bara om du ångrar dig. Nu reklamerar du ju en vara.
 
returfrakt där gäller bara om du ångrar dig. Nu reklamerar du ju en vara.
Precis det sa jag också men han menade ändå att jag läste på fel ställe, han lät dock som om han skulle kolla upp detta själv (han var mycket bättre att tala med denna kille än han jag talade med på förmiddagen) men jag vill ha ordentligt med kött på benen om jag måste ta diskussionen en tredje vända.
 
Du får be dem hänvisa till vilken paragraf i vilken lag de stödjer sig på vid det uttalandet. Bäst att fråga, det brukar få tyst på de som inte vet vad de pratar om.
Jag tänkte jag skulle bett honom skicka sina källor när han ändå skickade retursedeln men vart så glad att jag slapp bråka mer att jag inte ville säga något :P
 
om inte annat så kan man häva ur sig att
"seriösa företag som är rädda om sina kunder bråkar inte om en sån skitsak som ett returporto"...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 830
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp