Gáski-blod

Q

qrumelur

Hästar med Gáski i blodet är det många som säger är lite "speciella" både positivt och negativt. På vilket sätt och varför -vad tycker ni?
 
Sv: Gáski-blod

jag hoppas att du menar Gáski frá Hofsstödum?
det är nog den ända hingsten jag skulle vilja återuppliva och visa om
 
Sv: Gáski-blod

får man vara med om Gáski är farfar? Men min bästGeysir är nog bara speciell för att han är snällast och coolast tror jag... :love:
 
Sv: Gáski-blod

jag hoppas att du menar Gáski frá Hofsstödum?
det är nog den ända hingsten jag skulle vilja återuppliva och visa om

Mm.. Gáski 920, skimmelskäcken.
Vad spännande - berätta varför! :)
 
Sv: Gáski-blod

får man vara med om Gáski är farfar? Men min bästGeysir är nog bara speciell för att han är snällast och coolast tror jag... :love:

Det roliga med Gáski är att han i andra led inte verka ger problem med lynnet (förutom då visa speciella linjer).
 
Sv: Gáski-blod

Det roliga med Gáski är att han i andra led inte verka ger problem med lynnet (förutom då visa speciella linjer).

Det är inte helt sant. Visst späds problemen ut men det kan komma även i senare generationer.

Jag har avlat i andra, tredje och fjärde led på Gáski och även linjeavlat :angel:

(jo den pållen jag har kvar heter "experiment")

Samma linjer känner jag sedan ett antal generationer även utan Gáskiblodet.

En del spöken dyker BARA upp bland de som har Gáski i stammen och hos aldrig de nära släktingarna, tex tvärvändningar innan man hinner tänka även om det är typ ett ovalbanestaket i vägen, total panik inför en del konstiga/oförutsägbara saker, spruträdsla, spänningar i ländryggen som bara kommer när de absolut inte ska det typ bedömningar... Och de kan ibland ta längre tid på sig att fatta något, liksom blockera hjärnan och då går det inte att pressa.

Alltså de är känsliga och underbara :love: men ibland på ett lite knäppt sätt.


Annat som också lätt slår igenom är underbar rörelsemekanik (om de inte fastnar i passtakt, det krävs avslappning och känsla att träna en Gáskipålle) med höga frambenslyft. Och de har ofta en praktisk lagom lång fint ansatt hals med lätt för form.

Mitt "experiment" tog ett par år att få till trygg pålitlig familjeponny (där hennes släktingar varit på ett halvår) och jag trodde faktiskt aldrig hon skulle hamna i det facket. :o

De kan ha en ojämn begåvningsprofil. Tex kunna lära sig tölta i form med lyft över vinkel i öppna och sluta på 5 min på första töltsättningen men ta ett par år sig att säkert stå helt still när man sitter upp.
 
Sv: Gáski-blod

10571119.jpg

Det var länge sedan jag såg av henne, var finns hon nu? Fortfarande i avel eller är hon mestadels ridhäst numera?

Själv är jag glad att jag än så länge bara sett positiva sidor hos mina hästars Gáski släktingar, mitt stamsto har Gáski som gammelmorfar och jag ser helt klart vissa släktband. Kul när man kan se vissa saker så tydligt och veta var de kommer i från:)
 
Sv: Gáski-blod

Hon finns hemma hos mig. Hon fick flera föl på Östra Greda men nu är hon "bara" ridhäst, jag har varken tid eller plats för avel.

Rids av många inkl min nio-åriga son.

67621_439096092687_661642687_5395441_5344952_n.jpg


66258_439087397687_661642687_5395077_4645535_n.jpg


76120_452573567687_661642687_5613515_2923281_n.jpg



Hon är den av pållarna man sätter upp någon som vill prova hur det är att rida islandshäst på och som alla blir glad av för hon dansar av sig själv liksom.

65986_441733527687_661642687_5437555_4359465_n.jpg


37493_404847557687_661642687_4599940_7958581_n.jpg


39747_415170687687_661642687_4871249_5438281_n.jpg


Fast hon är inte så fint grå längre utan blir mer och mer lik en fjällko!

39791_416037337687_661642687_4896188_2858743_n.jpg
 
Sv: Gáski-blod

Oj, vad jag kände igen min dam där :angel: Gáski är farfar och Thröstur morfar till henne. Det är en dam med mycket egna idéer, men fruktansvärt charmig och arbetsvillig :)
Hon är extremt lättlärd ibland, inga problem att göra öppnor och slutor i skritt, trav och tölt - det tog väl ca 5 minuter att lära henne. Men shit vad upprörd hon kan bli när hon inte fattar direkt vad jag menar :eek:
Eller när man försöker få henne att ta i mer än hon för tillfället har lust med :grin: Hon studsar på bakbenen och piskar ilsket med svansen eller springer rakt in i staket o dylikt.
Hon stoppar gladeligen ner hela huvudet i stora fodertunnor för att komma åt två korn havre. Har inga problem med att bli insvept i presenningar eller diverse andra konstiga övningar, men kan få fullkomligt frispel för en liten vattenpöl eller om en bil står parkerad på "fel" ställe..
Hon är överjävlig på markbunden grisepass, men när det passar damen kan hon öka nästan hur mycket som helst i klockren tölt med över vinkellyft.
Gáski-hästar är en rejäl utmaning och prövning av tålamodet, men hur underbara som helst när man kommit underfund med dom :love: Skulle inte byta ut henne mot allt smör i Småland (även om hon är billig vissa dar..) Men den dagen jag funderar på betäckning kommer jag att välja hingst vääääldigt omsorgsfullt :angel:
 
Sv: Gáski-blod

när Gáski blev in-riden så visste man inte så mycket om hur man tränade hästar som man gör idag, men ändå på den tiden fick han 8.60, som var VÄLDIGT HÖGT. Fatta om han skulle leva nu i tiden och med den kunskapen vi har idag så skulle jag inte våga tänka mig vad fin han skulle kunna bli
 
Gáski som farfarsfar, tror ni då den eventuella knepigheten slår igenom?
Om man dessutom har Orri nära på mammans sida?
Jag tycker Gáski och sonen Gustur är väldigt fina och spännande men är inte så sugen på rena tokigheter som hundråttiograderssvängar och extrem spändhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
778
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
587
Senast: tuaphua
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp