mag

Trådstartare
Jag ska få en större summa pengar av min mamma snart. Hon ger mig det i form av gåva. När hon skrivit på o fått det bevittnat måste hon väl kunna skicka det till mig och jag skriver på? Vi bor 70 mil ifrån och jag har ingen möjlighet att åka dit nu. Eller måste vi vara på plats båda två när det skrivs under? Någon som vet?
 
Jag ska få en större summa pengar av min mamma snart. Hon ger mig det i form av gåva. När hon skrivit på o fått det bevittnat måste hon väl kunna skicka det till mig och jag skriver på? Vi bor 70 mil ifrån och jag har ingen möjlighet att åka dit nu. Eller måste vi vara på plats båda två när det skrivs under? Någon som vet?
Alltså - det är ju det faktum att hon ger dig gåvan som två personer bevittnat. Varför måste du skriva på då?

Tänker såhär - testamenten skrivs ju med vittnen som intygar riktigheten. Men de som omfattas av testamentet behöver ju inte skriva på något.
 
Det krävs ingen skriftlig form över huvud taget för att gåvan ska vara bindande mellan er eller sakrättsligt giltig. Utan det centrala är att objektet kommer bort från din mors "maktsvär". Det betyder dock inte att det inte är en bra idé att få det på pränt, inte minst för att visa på att det är en gåva och inte ett lån. Så det korta svaret är nej, det är inte ett bekymmer att du inte är på plats.

Något jag tycker ni ska fundera över är om det ska räkna så som förskott på arv eller testamente. För det fall att det INTE ska räknas som ett förskott så bör det definitivt stå med.
 
Gåvobrevet är klar o gjort av en jurist. Det är inte förskott på arv. Kanske jag missuppfattat det men trodde jag skulle skriva på och sen skicka tillbaka till mamma innan jag fick pengarna?
 
Nej har en bror med som köper hem gården för samma summa. Det blir också en gåva till honom tydligen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 234
Senast: MML
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 397
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 983
Senast: mars
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp