Ge både lucernstrå och lucernpellets?

Blubbis

Trådstartare
Hej!
Min dotters ponny tappade hull och gick ner ordentligt i vikt under december månad. Hon tappade helt överlinjen. Seden fick hon värme ökning i hovarn.
Hon är nu kollad av vet. Tänderna är fixade av hästtandläkare. Hon börjar lägga på sig igen nu.

Jag undrar nu om man kan ge både lusernstrå och lusernpellets till ponnyn.

Nu får hon :
Morgon
2,5 kg hösilage
200g lusernstrå
1 dl riskli
1 dl veteranmix
0,5 dl linfrö olja

Eftermiddag
3 kg hösilage
800g lusernstrå

Kväll
3 kg hösilage
200g lusern
1dl riskli
1dl veteranmix
0,5 dl linfröolja

Jag tänkte hon kunde få efter att dottern har ridit uppblöt lusernpellets med linfröolja.
2 dl uppblöt lusernpellets är det för kraftigt att ge utan att vänja in?
 
Senast ändrad:
Hej!
Min dotters ponny tappade hull och gick ner ordentligt i vikt under december månad. Hon tappade helt överlinjen. Seden fick hon värme ökning i hovarn.
Hon är nu kollad av vet. Tänderna är fixade av hästtandläkare. Hon börjar lägga på sig igen nu.

Jag undrar nu om man kan ge både lusernstrå och lusernpellets till ponnyn.

Nu får hon :
Morgon
2,5 kg hösilage
Inget mer????
 
Nu vet jag inte vad för lussern ni använder men mitt väger 1 (rågad) liter 800 g så är nyfiken på vilken lussern ni har.

2dl gör säkert inte värken till eller från om det inte handlar om en miniatyr.
 
Jag blandar lusernstrå med kraftfodret för annars kastar hon i sig kraftfodret. Jag är rädd för foderstrupförstoppning. Dock ökar jag maten med 0,25 dl i veckan pga av fångkänningen hon hade kring nyår.
Så hon ska ju komma upp i rek. mängd foder som är 0,8kg veteranmix om dagen.
Riskli kommer hon att få 0,5kg om dagen. Det ökas oxå på försiktigt.
 
Hej!
Min dotters ponny tappade hull och gick ner ordentligt i vikt under december månad. Hon tappade helt överlinjen. Seden fick hon värme ökning i hovarn.
Hon är nu kollad av vet. Tänderna är fixade av hästtandläkare. Hon börjar lägga på sig igen nu.

Jag undrar nu om man kan ge både lusernstrå och lusernpellets till ponnyn.

Nu får hon :
Morgon
2,5 kg hösilage
200g lusernstrå
1 dl riskli
1 dl veteranmix
0,5 dl linfrö olja

Eftermiddag
3 kg hösilage
800g lusernstrå

Kväll
3 kg hösilage
200g lusern
1dl riskli
1dl veteranmix
0,5 dl linfröolja

Jag tänkte hon kunde få efter att dottern har ridit uppblöt lusernpellets med linfröolja.
2 dl uppblöt lusernpellets är det för kraftigt att ge utan att vänja in?

Visst kan man ge både lucernstrå och lucernpellets!

Har ni någon analys på hösilaget?

Foderstaten ser ut som ett väldigt hopkok är det nödvändigt (uträknat) eller en chansning?
 
Visst kan man ge både lucernstrå och lucernpellets!

Har ni någon analys på hösilaget?

Foderstaten ser ut som ett väldigt hopkok är det nödvändigt (uträknat) eller en chansning?
Hopkok?
Varför hon får så lite av olika är för att hon är känslig. Vi kan inte bara börja ge 0,8 kg mat till henne eftersom hon haft fångkänning. Då får man börja med lite och sakta öka mängden.
 
Hopkok?
Varför hon får så lite av olika är för att hon är känslig. Vi kan inte bara börja ge 0,8 kg mat till henne eftersom hon haft fångkänning. Då får man börja med lite och sakta öka mängden.
Min tanke var väl att behövs det så många olika produkter för att få ihop foderstaten? Täcks mineralbehovet med detta?
 
Min tanke var väl att behövs det så många olika produkter för att få ihop foderstaten? Täcks mineralbehovet med detta?
Hon får riskli för att det är bra när de tappat muskler och överlinjen. Veteranfodret har hon fått för det är en bra blandning för äldre hästar. Linfröoljan är bra för hennes mage och päls.
Lusernet för extra proteiner då hon behöver extra av det.
 
Jag ska gå över till re-leve från saracen. Men det kommer ju bli en övergång.
Jag har re-leve hemma redan.
 
Jag blandar lusernstrå med kraftfodret för annars kastar hon i sig kraftfodret. Jag är rädd för foderstrupförstoppning. Dock ökar jag maten med 0,25 dl i veckan pga av fångkänningen hon hade kring nyår.
Så hon ska ju komma upp i rek. mängd foder som är 0,8kg veteranmix om dagen.
Riskli kommer hon att få 0,5kg om dagen. Det ökas oxå på försiktigt.

Har ni analys på hösilaget? Om ponnyn är väldigt matglad kan det ju vara bra att blanda upp med halm. Minskar ju även risk för foderstrupförstoppning om ponnyn får grovfoder innan kraften för att få igång salivprodukionen
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 481
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 525
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp