Gemensam/Enskild vårdnad för&nackdelar?

jerseyko

Trådstartare
Vad tycker ni är bra resp dålig med att ev ha enkild vårdnad om barnet bor på heltid hos endast den ena föräldern?

Vad finns de för anledningar att den andra föräldern har vårdnaden också? Eller varför ska man inte ha enskild vårdnad?


Tänker på skola tex. varenda papper ska ju skrivas under av båda föräldrarna om man har gemensam vårdnad.
 
Fördelen med gemensam vårdnad är att om den ena föräldern dör så har den andre föräldern redan vårdnaden om barnet. Finns det ingen vårdnadshavare så utreder socialen var barnet ska bo och det är inte alls säkert att den andre föräldern får vårdnaden då. Det kan ju också vara en nackdel att ha gemensam vårdnad om den ena föräldern faktiskt inte är en lämplig förälder. Jag behöll gemensam vårdnad på mina barn trots mycket strul därför att jag hoppades att han i ett skarpt läge skulle ha tagit hand om barnen efter bästa förmåga. Jag ville inte ta risken att barnen skulle delas på och hamna i varsitt fosterhem. Pappan gick annars med på att jag skulle få enskild vårdnad så det problemet fanns inte för oss men han insåg inte att om jag skulle dött hade han riskerat att förlora sina barn helt.
 
Det handlar väl också om vilken relation barnen har till den andra föräldern.

Ta mina bonusar som exempel, de har under det senaste året bott mer eller mindre heltid hos oss. Men de har hela tiden haft ett umgänge med sin mamma, där de pratat med henne och träffat henne så ofta det varit möjligt. Det hade känts konstigt att hon inte skulle fortsätta ha vårdnaden om barnen när hon är så engagerad i deras liv men av olika anledningar inte förmår ha dem boendes hos sig.

Hade det istället handlat om en frånvarande förälder, eller en situation där varje diskussion runt barnet ledde till stora konflikter hade det varit en annan sak i mina ögon.

Är tanken att barnet alltid ska bo heltid hos ena föräldern? Eller är det tillfälligt och tanken att så småningom utöka den andra förälderns umgänge? Det påverkar ju också en del tänker jag.
 
Om soc placerar barnet hos den ena föräldern, man har gemensavårdnad, och föräldern barnet bor hos avlider. Flyttar barnet hem till sin andra förälder då även fast soc tagit beslut att barnet inte ska/bör bo där?
 
Om soc placerar barnet hos den ena föräldern, man har gemensavårdnad, och föräldern barnet bor hos avlider. Flyttar barnet hem till sin andra förälder då även fast soc tagit beslut att barnet inte ska/bör bo där?
Det måste väl avgöras från fall till fall?

Soc kan ju plocka barnen och sätta i fosterhem men som regel är målet att barnen flyttar hem igen även om det inte alltid funkar så en utredning borde ju göras i ert fall på om föräldern fortfarande är olämplig. Dör föräldern barnet bor hos lär eventuell sammanboende partner bli utredd om möjlighet att flytta till kvarlevande förälder inte finns.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: niardasp
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 153
Senast: nyttnick
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp