Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

I

Izzie

Jag sökte igenom Hund forumet men kunde inte hitta en tråd på detta ämne. Eftersom jag inte lyckas hitta svaret själv på nätet vänder jag mig åter igen till er här på Bukefalos. Moderatorer; så fort jag har fått svar på min fråga kan ni jättegärna ta bort tråden såvidare den inte tjänar ett syfte för andra.

I alla fall, som ni kanske förstår, så jag och föräldrarna kommit fram till köpa en Cavalier King Charles Spaniel. Till skillnad från Chihuahua så ska väl inte en tik kostar mer än en hane? Jag har pratat med två lokala uppfödare och varav en sa att hennes valpar kostar totalt 14.000 kr (2000 kr i handpenning som dras av vid köpet) och där spelade könet ingen roll. Vi ville ju först ha en tik men lutar nu mer åt en hane av olika anledningar. Jag kollade inte med den andra uppfödare vad hennes valpar kostar men efter att ha tittat på valpkullar via SKK's Köpa Hund så tycks priserna ligga på 13-14.000 på Cavaliers. Vilket min mamma tyckte var lite väl mycket. Jag trodde ärligt talat inte en Cavalier skulle gå på mer än 10-12.000 pga storleken och att rasen är ganska sjuk. Sen så kostade ju vår Golden Retriever 5000 kr (1995) så vi är uppenbarligen bortskämda med billiga priser.

Så, går det att få en Cavalier (SKK reggad och helt ok) för 10.000 eller ligger priserna högre nuförtiden? Tänkte om det finns några uppfödare här på Buke eller ägare som har mer koll på priserna än jag. Har ju inte köpt hund sedan 1995 och priserna på Golden har ju stigit sedan dess.
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Under 10 000kr lär du inte hitta en cavalier, möjligtvis en lite äldre valp som "reas ut". De flesta ligger runt 12 000 men priser uppåt 14 är inte helt ovanligt heller.

Gör en sökning på blocket så får du se lite prisexempel.

/f.d. cavalierägare
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Som en jämförelse kan jag nämna att vi 1995 köpte första Kl. Münsterländern vi har ägt. Den var efter väl meriterade föräldrar och kostade 6000 kr. 2003 köpte vi nästa hund av samma ras. Han kostade då 8000 kr. 2009 köpte vi den som är unghunden nu här hemma - han kostade 11 000 kr efter välmeriterade föräldrar. Så priserna på valpar har i princip fördubblats sen 1995.

Lite beror det ju på vad ni är ute efter för hund (meriterade/omeriterade föräldrar, hälsotestade?). En hund efter bra häslotestade föräldrar kostar mellan 10 -15 tusen beroende på ras och valptillgång/efterfrågan.
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Ja, vi vill ju ha en valp efter friska och ordentliga föräldrar. Inget behov av dem måste vara champions eller så, men helst bra linjer bakom sig. Så det verkar som priset ligger på 10.000 kr och uppåt för det. Men då vet jag det iaf; behöver inte oroa sig för att bli lurad på pengar eller något sånt. Tack för era svar. :)
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Nu verkar det ju inte varit det du var ute efter, men jag säger det ändå; låt inte priset styra valet av uppfödare.
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

+ 1 på den. En engagerad och duktig uppfödare är guld värd när man väl står där med frågor om varför valpen gör si eller så. Som har koll på linjerna och kan ge en fingervisning om vad det är för typ av hundar de avlar på. Lägg krut på att läsa om olika uppfödare, vad de avlar på och hur statistiken ser ut. Registrera dig på avelsdata via SKK - där kan man hitta massor av matnyttigt om föräldradjuren och syskon till dessa...
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Tror priserna stiger inom de flesta raser..
Inom min ras har det gått upp massor på bara några år. Vi köpte Camaro för 13 2010, nu ligger valparna på 15-17..

Men några tusen hit eller dit är ingenting i det långa loppet!
 
Sv: Genomsnitt pris på en Cavalier? [Tillfällig tråd]

Eftersom föräldrarna är dem som kommer betala hela beloppet (eller större delen) kan jag förstå varför 14.000 kr kom som en liten chock när första hunden kostat 5.000 kr (SKK stamtavla) - sen har dem heller inte koll på priserna för hundar generellt sett. Mamma har ju varit intresserad av blandis valpar i lokala tidningen så tror nog hon har gått efter dem priserna mycket också. Men jag som har blivit familjens utnämnda hundexpert (okej, det där lät skrytigt) så ska jag se till att vi köper valp av rätt uppfödare. Och inte bara går efter priset för då är frågan vad för hund vi får.

Har redan hittat en lokal uppfödare som känns helt rätt; en kompis syrra har två av hennes tikar redan och vi ska träffa uppfödaren hemma hos henne någon gång under nästa vecka. Har också ett par andra uppfödare (genom Cavaliersällskapets hemsida) på listan eftersom färgen på valpen och tiden på året spelar en viss roll. Ska också ta och registrera mig på SKK's avelsdata för att kunna bli påläst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp