Getter, getmjölk och getvälfärd?

Petruska

Trådstartare
"Min" närmaste livsmedelsbutik saluför numera getmjölk, tetrapack på en liter. Den tänkta kundgruppen för detta är oklar för mig, men då jag är laktosintolerant är jag ändå nyfiken.

Jag vet att jag tål getmjölk för jag har testat.

MEN är getmjölken okej ur ett djurskyddsperspektiv?

Jag fattar att man kan tycka olika om detta, men om vi utgår från att jag tror att all, vanlig, svensk, animalieproduktion är gränsfall i sammanhanget. Värst tror jag att gris-, höns- och äggproduktionen är, så jag undviker gris och kyckling, men köper kravmärkta ägg. Jag har svårt att klara mig utan ägg. Jag äter mycket lite kött överlag.

Om vi antar att jag oavsett ursprung dricker samma - lilla - mängd mjölk alltid (i kaffet, i stort sett), är det då schysstare ur djurvälfärdssynpunkt med getmjölk än komjölk, eller tvärtom?

Jag bortser nu avsiktligt från transporter och närproducerat osv. Jag undrar om gethållning jämfört med kohållning - i båda fallen för mjölkproduktion.

Någon som vet?
 
"Min" närmaste livsmedelsbutik saluför numera getmjölk, tetrapack på en liter. Den tänkta kundgruppen för detta är oklar för mig, men då jag är laktosintolerant är jag ändå nyfiken.

Jag vet att jag tål getmjölk för jag har testat.

MEN är getmjölken okej ur ett djurskyddsperspektiv?

Jag fattar att man kan tycka olika om detta, men om vi utgår från att jag tror att all, vanlig, svensk, animalieproduktion är gränsfall i sammanhanget. Värst tror jag att gris-, höns- och äggproduktionen är, så jag undviker gris och kyckling, men köper kravmärkta ägg. Jag har svårt att klara mig utan ägg. Jag äter mycket lite kött överlag.

Om vi antar att jag oavsett ursprung dricker samma - lilla - mängd mjölk alltid (i kaffet, i stort sett), är det då schysstare ur djurvälfärdssynpunkt med getmjölk än komjölk, eller tvärtom?

Jag bortser nu avsiktligt från transporter och närproducerat osv. Jag undrar om gethållning jämfört med kohållning - i båda fallen för mjölkproduktion.

Någon som vet?
Vilket är ursprunget för getmjölken?

Ursprunget är avgörande, för gethållning i Sverige och gethållning i Italien kan skilja sig enormt mycket. Precis som kohållningen skiljer sig. Det finns getgårdar i Norden som håller getterna som förr, dvs de går fritt stora delar av året och hålls sedan i typ inomhuslösdrift vintertid. Djurskyddsreglerna för getter är detsamma som för får i stort sett och de hålls oftast lösa i inomhushallar vintertid. De SKA vara ute en sammanhållen period under sommaren.

Sen har vi ju då den etiska aspekten att för att få getmjölk behöver det födas killingar. I Sverige äter vi inte getkött i nån större utsträckning så det var ett "avslöjande" för nåt år sen att killingarna slaktas och typ slängs i ung ålder. Men rent krasst är det ju samma med kor, fast vi äter avkommorna,

Getter i andra länder kan jag inte riktigt svara för.
 
"Min" närmaste livsmedelsbutik saluför numera getmjölk, tetrapack på en liter. Den tänkta kundgruppen för detta är oklar för mig, men då jag är laktosintolerant är jag ändå nyfiken.

Jag vet att jag tål getmjölk för jag har testat.

MEN är getmjölken okej ur ett djurskyddsperspektiv?

Jag fattar att man kan tycka olika om detta, men om vi utgår från att jag tror att all, vanlig, svensk, animalieproduktion är gränsfall i sammanhanget. Värst tror jag att gris-, höns- och äggproduktionen är, så jag undviker gris och kyckling, men köper kravmärkta ägg. Jag har svårt att klara mig utan ägg. Jag äter mycket lite kött överlag.

Om vi antar att jag oavsett ursprung dricker samma - lilla - mängd mjölk alltid (i kaffet, i stort sett), är det då schysstare ur djurvälfärdssynpunkt med getmjölk än komjölk, eller tvärtom?

Jag bortser nu avsiktligt från transporter och närproducerat osv. Jag undrar om gethållning jämfört med kohållning - i båda fallen för mjölkproduktion.

Någon som vet?
Varför komplicera det? Köp sojamjölk istället.
 
"Min" närmaste livsmedelsbutik saluför numera getmjölk, tetrapack på en liter. Den tänkta kundgruppen för detta är oklar för mig, men då jag är laktosintolerant är jag ändå nyfiken.

Jag vet att jag tål getmjölk för jag har testat.

MEN är getmjölken okej ur ett djurskyddsperspektiv?

Jag fattar att man kan tycka olika om detta, men om vi utgår från att jag tror att all, vanlig, svensk, animalieproduktion är gränsfall i sammanhanget. Värst tror jag att gris-, höns- och äggproduktionen är, så jag undviker gris och kyckling, men köper kravmärkta ägg. Jag har svårt att klara mig utan ägg. Jag äter mycket lite kött överlag.

Om vi antar att jag oavsett ursprung dricker samma - lilla - mängd mjölk alltid (i kaffet, i stort sett), är det då schysstare ur djurvälfärdssynpunkt med getmjölk än komjölk, eller tvärtom?

Jag bortser nu avsiktligt från transporter och närproducerat osv. Jag undrar om gethållning jämfört med kohållning - i båda fallen för mjölkproduktion.

Någon som vet?

Det största etiska ställningstagandet man får göra när det kommer till getmjölk är nog det @lady_vip nämner, dvs att bockkillingarna avlivas och går till destruktion i ung ålder (om det inte handlar om mycket små besättningar som huvudsakligen hålls som gårdsdjur/sällskap). Personligen tycker jag det känns etiskt tveksamt att det blir ett sådant svinn i produktionen, men i praktiken medför det å andra sidan inget lidande för det enskilda djuret.

Är man okej med den aspekten skulle nog jag också säga att det beror på var mjölken kommer ifrån. Getmjölksproduktion är mer extensiv än dito för kor, vilket oftast är en fördel. Getsidan är å andra sidan ganska gammaldags. Det finns för och nackdelar.
 
Som sagt är nog frågan vad det är för ursprung på mjölken. Den getmjölk jag sett i butik har inte varit svenskproducerad. Jag vet inte om det går att köpa svensk getmjölk i vanliga matbutiker i Sverige faktiskt. Den getmjölk man producerar här används nog i ostar eller hamnar på annat sätt inte som ren mjölk hos konsument. Men jag kan ha fel.

Jag har varit på en svensk mjölkgård med getter - jag köpte mina första killingar där. Dom djuren hade det bra. Killingarna gick med sina mödrar (de var ca 4 månader gamla), med utevistelse och ligghall. Ägarna tyckte mycket om sina djur. När det gäller kor så tror jag att man separerar kalven efter bara några dar och så tror jag inte att dom gjorde här. Men det kanske beror på. Vet att en del slaktar av bockkillingarna mkt tidigt. Så det är nog olika från gård till gård. Vad som gäller regelmässigt vet jag inte men borde gå att hitta på jordbruksverkets hemsida.
 
Vad som gäller regelmässigt vet jag inte men borde gå att hitta på jordbruksverkets hemsida.

Det finns inga regler mot att avliva killingar men det är såklart ett etiskt ställningstagande. Jag vet heller inga mejerier som gör getmjölk i Sverige, de som har getter i större skala och själva förädlar gör nog mest ost.
 
Det finns inga regler mot att avliva killingar men det är såklart ett etiskt ställningstagande. Jag vet heller inga mejerier som gör getmjölk i Sverige, de som har getter i större skala och själva förädlar gör nog mest ost.
Nej det vet jag, det råder delade meningar inom getvärlden om det är moraliskt rätt att avliva små killingar för att man inte har ngn nytta av dom. En slaktar senare och tar tillvara på köttet, andra inte.
 
Jag vet heller inga mejerier som gör getmjölk i Sverige, de som har getter i större skala och själva förädlar gör nog mest ost.

Om jag inte missminner mig helt så har jag sett getmjölk från Dalspira Mejeri i butik, det kan dock vara en tämligen lokal företeelse.
 
Att inte ta tillvara köttet är ju helt sjukt!

Tycker jag också. Gjorde ett studiebesök på en getgård för ett par år sedan med runt 100 getter i produktion. De hade sparat killingar emellanåt för att de tyckte att det kändes mest etiskt rätt och sedan skickat till slakt med tiden, det priset de hade fått betala för detta var dock långt högre än vad de sedan kunde sälja köttet för. Så rent ekonomiskt var det inte försvarbart vilket förmodligen är fallet för de flesta med getter för kommersiell produktion i Sverige tyvärr.
 
Ja det verkar finnas :). Det borde ju jag veta *sätter på mig skämsmössan*, men mejerierna har ju verkligen ploppat upp som svampar de sista två åren!

Vilket jag personligen tycker är jätteroligt! Skall bli spännande att se om de nystartade, mindre, mejerierna lyckas hålla sig kvar på marknaden i längden. :)
 
Tycker jag också. Gjorde ett studiebesök på en getgård för ett par år sedan med runt 100 getter i produktion. De hade sparat killingar emellanåt för att de tyckte att det kändes mest etiskt rätt och sedan skickat till slakt med tiden, det priset de hade fått betala för detta var dock långt högre än vad de sedan kunde sälja köttet för. Så rent ekonomiskt var det inte försvarbart vilket förmodligen är fallet för de flesta med getter för kommersiell produktion i Sverige tyvärr.
Getkött som är så gott. Och hälsosamt, och miljösmart. :) Dessutom är getter lättfödda och slaktklara innan de är ett år. Konstigt att vi inte äter det mer i Sverige.
 
Getkött som är så gott. Och hälsosamt, och miljösmart. :) Dessutom är getter lättfödda och slaktklara innan de är ett år. Konstigt att vi inte äter det mer i Sverige.
Jag följde med debatten när den kom för några år sedan. Det som sas då var att det kostar lika mycket att slakta en get/killing som ett får/lamm. Slaktvikten är dock betydligt lägre. Jag tror inte någon har något emot att föda upp bockkillingarna om de kan få kostnadstäckning men som det ser ut idag är det en kraftig förlutsaffär oavsett om köttet är nyttigt och djuren växer snabbt. Det senare gör lamm också och vinsten på lamkött är vad jag förstått ganska liten den med. Om det blir efterfrågan på getkött och folk är beredda på att betala kilopriset för det så kommer saken garanterat att förändras.
 
Priserna på lamm har gått upp rejält och har man bara en bra produktion går det att få lönsamhet.

Getkött finns det nog väldigt liten marknad för i Sverige, kanske flyktingströmmen kan åthjälpa den dock?
 
Priserna på lamm har gått upp rejält och har man bara en bra produktion går det att få lönsamhet.

Getkött finns det nog väldigt liten marknad för i Sverige, kanske flyktingströmmen kan åthjälpa den dock?
Kanske. Men vet att många vill ha halalslaktat och köper därför inte svenskt getkött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp