Getter, getmjölk och getvälfärd?

Jag kan tänka mig äta svenskt halalslaktat men aldrig i h-vete att jag skulle äta något som var koscher. :nailbiting: :rage:

Vad det gäller killingar borde det ju finnas en stor marknad för BARF?
 
Utan bön och inte vänd mot Mecka?
M.a.o. har du ingen aning. Det är inte vanligt att slakterier har imamer närvarande vid slakt eller att djuren är vända mot Mecka. Djuren bultas o sen avblodas de, det räcker för de flesta muslimer.
Jag kan tänka mig äta svenskt halalslaktat men aldrig i h-vete att jag skulle äta något som var koscher. :nailbiting: :rage:

Vad det gäller killingar borde det ju finnas en stor marknad för BARF?
Nästan omöjligt att få tag på (skulle gärna äta det själv eftersom det är så gott, beroende på vad getterna ätit).
 

Det står väl i länken, att bön + vänd mot Mecka ingår i halalslakt?

"Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler kring vem som får utföra slakten och för hur djuren ska vara vända vid slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv. Som vid all slakt är det dock viktigt att den person som sköter bedövning och slakt har tillräcklig erfarenhet och kunskap."
 
Det står väl i länken, att bön + vänd mot Mecka ingår i halalslakt?

"Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler kring vem som får utföra slakten och för hur djuren ska vara vända vid slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv. Som vid all slakt är det dock viktigt att den person som sköter bedövning och slakt har tillräcklig erfarenhet och kunskap."

Yes. Samt att kosher inte är tillåtet i Sverige eftersom djuren måste bedövas innan slakt här. Halal fattar jag inte att någon skulle ha problem med ifall man nu känner behov av att äta kött, det är väl sak samma om en imam läser en bön eller inte...
 
M.a.o. har du ingen aning. Det är inte vanligt att slakterier har imamer närvarande vid slakt eller att djuren är vända mot Mecka. Djuren bultas o sen avblodas de, det räcker för de flesta muslimer.

Varför så otrevlig? Jag har lammproduktion själv och har inte lyckats sälja kött till vissa av våra asylboende t ex eftersom det är slaktat i ett vanligt slakteri, som inte utövar halal-slakt. Dessutom jobbar jag mer övergripande med livsmedelsproduktion (jag är extremt lättgooglad om du är nyfiken) och hade senast i fredags möte med kostchefen i en av landets större kommuner och de har exakt samma problem. De flesta av deras muslimer bryr sig inte om det är halal eller ej men de som gör det äter veg.

Jag vet minst ett slakteri som slutat slakta halal pga hotbilden (det är ju helt sjukt men sant). Det är ett tydligt problem eftersom efterfrågan är så stor.

Ärligt talat förstår jag inte vart du vill komma? Du skickar ju själv in en länk till SJV i ett senare svar som bekräftar exakt det jag skriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp