Gift vid första ögonkastet

ameo

Trådstartare
Moderator
Ett intressant projekt, där man försöker sätta ihop par som aldrig träffats genom att analysera deras egenskaper.
Någon som har sett programmet?
Skulle NI kunna tänka er att gifta er med en helt okänd person som ni matchats ihop med? Ett bröllop som är arrangerat, där båda parterna går in i det frivilligt och med öppna ögon...
 
Ett intressant projekt, där man försöker sätta ihop par som aldrig träffats genom att analysera deras egenskaper.
Någon som har sett programmet?
Skulle NI kunna tänka er att gifta er med en helt okänd person som ni matchats ihop med? Ett bröllop som är arrangerat, där båda parterna går in i det frivilligt och med öppna ögon...
Aldrig i livet, jag kan inte ens tänka mig att gifta mig med någon jag känner! :eek:
 
Oddsen för ett lyckligt äktenskap är antagligen högre än i de kulturer där föräldrarna eller släktens överhuvud bestämmer vem du ska gifta dig med. Där är det ju inte tal om matchning av personligheter och intressen. Man får anta att dom där paren i "gifta vid första ögonkastet" skriver ett äktenskapsförord ang ekonomi och sånt så att det blir enkelt och smärtfritt att skiljas om kärlek inte uppstår.
 
Aldrig, åtminstone inte enbart med egenskaper som grund.
Men troligtvis hade det varit min enda chans att ta mig till altaret ;)
Är programmet värt att se på?
 
Är programmet värt att se på?
Jag har sett de två avsnitt som kommit hittills. Och för mig har det varit intressant att se. Jag tycker det manar till eftertanke, vad som egentligen är viktigt i en relation.
Sen kan man ju tycka att det är ett spektakel, att dra igång det hela med ett riktigt äktenskap, men det finns ju tankar bakom det också. (och ja, de har haft jurister och sånt inkopplade, för att det inte ska bli något knas)
 
Om jag fortfarande är singel när jag är 40 så tja... Varför inte? Nu är jag 27 och känner att jag har nog faktiskt inget behov av någon, även om det vore trevligt att ha någon ibland :)
 
Jag har sett de två avsnitt som kommit hittills. Och för mig har det varit intressant att se. Jag tycker det manar till eftertanke, vad som egentligen är viktigt i en relation.
Sen kan man ju tycka att det är ett spektakel, att dra igång det hela med ett riktigt äktenskap, men det finns ju tankar bakom det också. (och ja, de har haft jurister och sånt inkopplade, för att det inte ska bli något knas)
Låter som det är värt en titt i alla fall ;) Av det jag sett på reklamen tycker jag de verkar passa varandra bra (spontan känsla). Vi får se hur länge deras äktenskap håller :p Blir det ett "för alltid" ska jag seriöst överlägga mitt svar om ett par år ;)
 
Jag tycker det ska bli jättespännande att se utfallet av det hela. När man har fått lite info om hur de har tänkt med matchningen så känns det liksom genomtänkt och som om chansen är stor att det ska lyckas.
 
Nej det skulle jag inte kunna göra. Även om alla egenskaper stämmer så vill jag ju gärna finna personen attraktiv och det är svårt att se bara genom ett par egenskaper..
 
Ett intressant projekt, där man försöker sätta ihop par som aldrig träffats genom att analysera deras egenskaper.
Någon som har sett programmet?
Skulle NI kunna tänka er att gifta er med en helt okänd person som ni matchats ihop med? Ett bröllop som är arrangerat, där båda parterna går in i det frivilligt och med öppna ögon...
Men måste dom gifta sig först o göra sambo som efteråt eller får dom göra sambo som direkt dom ser varandra om någon inte skulle gilla det dom ser o slippa gifta sig?
 
Jag har sett! Tycker det är ganska kul, eller kanske mer fascinerande :D Ska bli oerhört intressant att se hur det går för dem, framför allt Emily och Mattias verkar passa oerhört bra ihop!

Jag tycker det är ett intressant experiment och alla deltagare är med frivilligt och de har inget att förlora. Om det inte funkar efter 4 veckor så skiljer de sig och så var det inget mer med det. Men om det funkar så är det ju värt det :)
 
Jag har sett de två avsnitt som kommit hittills. Och för mig har det varit intressant att se. Jag tycker det manar till eftertanke, vad som egentligen är viktigt i en relation.
Sen kan man ju tycka att det är ett spektakel, att dra igång det hela med ett riktigt äktenskap, men det finns ju tankar bakom det också. (och ja, de har haft jurister och sånt inkopplade, för att det inte ska bli något knas)

Jag må vara lite bakom. Men jag fattar inte hur det kan mana till eftertanke om vad som är viktigt i en relation. Ska någon ANNAN bestämma det nånsin? Och vad är det för tankar som finns bakom själva spektakelgrejen?

Nej, jag tycker hela idén faktiskt är riktigt unken. Vad är skillnaden på att någon ska matcha i hop två personer på intressen eller på som det var då två släkter bedömde det lämpligt att två personer gifte sig?

Jag kan inte se det som annat än ännu ett försök att göra TV av desperata ensamma människor
 
Oddsen för ett lyckligt äktenskap är antagligen högre än i de kulturer där föräldrarna eller släktens överhuvud bestämmer vem du ska gifta dig med. Där är det ju inte tal om matchning av personligheter och intressen. Man får anta att dom där paren i "gifta vid första ögonkastet" skriver ett äktenskapsförord ang ekonomi och sånt så att det blir enkelt och smärtfritt att skiljas om kärlek inte uppstår.

Den enda jag kännt som hade ett arrangerat äktenskap framför sig berättade att det är klart att föräldrarna väljer en som de tror att deras barn ska kunna bli lycklig med, de känner sina barn och väljer efter bästa förmåga en som kan matcha barnet. Han var brittisk medborgare (född där har jag för mig) men föräldrarna kom från Bangladesh. Det är kanske inte alla föräldrar som är så måna om sina barn, men de flesta är nog måna om sina barns framtida lycka.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp