Giftiga växter som hästen äter

Sv: Giftiga växter som hästen äter

Givetvis ska man vara uppmärksam på det som kan vara giftigt. Jodå, jag vet att såväl kungsgran som idegran är giftigt och det var det jag menade med att man får ha koll på om man har en häst som dras till det. För att ta ett exempel så slängde morfadern till en tjej som har sin häst inackorderad hos mig ut ris en dag i hagen (givetvis av välvilja) detta var grenar av idegran, kungsgran, och vanlig gran. Men hästarna åt inte av idegranen och kungsgranen! (Jodå jag tog bort riset när jag kom hem). Angående fjordingen du skrev om så skulle jag nog säga att den som skötte om/ägde hästen är den som ska hållas ansvarig! Inte naturen eller hästen eller markägaren. För hade hästen ätit renfanan om den fått tillräckligt med bra foder? Med stor sannolikhet inte! Renfanan luktar inte speciellt gott, är trådig och seg i konsistensen dessutom skyltar den med sin gula färg. Har man häst som ska släppas på naturbete så tycker jag nog att man som ägare är skyldig att läsa på - det är ingen annans ansvar.
 
Sv: Giftiga växter som hästen äter

Visst håller jag med om att det är ägarens ansvar. Men att hästarna själva vet vad som är giftigt är inte sant.

Var du glad du att dina hästar inte rörde idegranen, allt på den växten (förutom fröna) är dödligt giftigt.
Jag minns när ett par hästägare en sommar släppte in sina hästar i en villaträdgård för att få gräset klippt. Hästarna var inte så intresserade av det frodiga gräset, de högg in på idegranen istället. Båda dog efter några timmar.

Immer
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
512
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 590
Senast: Blyger
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp