Gillar inte sadeln ?!

Tättran

Trådstartare
Kan det vara så att min islänning inte gillar sadeln. När jag kommer med sadeln ser han lite ogillade ut. När jag spänner gjorden så brukar han sparka upp med bakbenet mot magen.
Har haft samma sadel sen han var fyra o då var han hingst , smal och vältränad. Nu är han sju och valack och något grövre.
Kan det vara så att den inte passar längre ?
 
Sv: Gillar inte sadeln ?!

Jaa.. jag vill inte vara otrevlig, men har du allvarligt inte kollat hur sadeln passar på tre år? :eek:
Särskilt när du är medveten om att hästen ändrat sig mycket?

Jag kan i princip lova dig att den inte passar och att det är därför hästen gör som han gör.
Dessutom kan det hända att han nu har så ont att du måste köra med markarbete nu några månader innan du provar ut en ny sadel, för man ska aldrig prova ut en sadel på en rygg som redan har ont. (Och den sadelmakare som gör det ändå skulle jag kalla oseriös, då detta poängteras tydligt vid utbildningen.)
 
Sv: Gillar inte sadeln ?!

Nej, du är inte otrevlig .Jag kan ta sånt. Ja, det är nog så att jag slarvat på den punkten.
 
Sv: Gillar inte sadeln ?!

Jag ser det som mycket starka tecken på att det är något med sadeln.
 
Sv: Gillar inte sadeln ?!

om den mot förmodan fortfarande passar så har han inte utvecklat tillräckligt med muskler eller växt på 3 år.
om nu inte sadeln var för vid från början.
låt någon utbildad sadelinpassare hjälpa dig.
 
Sv: Gillar inte sadeln ?!

Nice :idea:
Jag skulle råda dig att nu ta ut en ET eller liknande som kan gå igenom hästen och kolla efter spänningar osv som kan ha uppkommit då sadeln säkert passat illa under en längre tid.
Kolla att det inte finns någon ryggsmärta, och gör det det så lyd de träningsråd du får. Massera, stretcha, markarbeta, klätta i skogen, rid barbacka ett tag om möjligt.
Så får du ett perfekt underlag att sedan prova ut en ny sadel på :idea:

Köp INTE en ny sadel nu, risken är att hästen kommer att ääälska varje annan sadel som inte klämmer just där den andra klämt, men med tiden kan det upptäckas att även den sedan inte är bra.

Med 6 mån intervaller minst, bör man kolla att sadeln fortfarande passar, troligen kommer din häst muskla sig massor nu om han får en sadel som inte gör ont. Därför tycker jag att du bör rehabilitera honom en del innan du köper ny sadel, så behöver du inte byta så många gånger sedan. Om du inte köper en bra bomlös förståss :idea:

Lycka till!

Och stort :bow: till dig som funderar på varför din häst gör som den gör, och inte bara antar att den är elak. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 940
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp