Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Russis

Trådstartare
Vad kostar det egentligen att gjuta golv (för att bygga ett stall)? Om man räknar med allt från grunden med att gräva, ha i grus och sand, armeringsjärn, cement och så vidare, hela processen (jag vet inte själv riktigt hur det går till).

Jag har hört (och läst gamla trådar här på bukefalos) och jag tycker det verkar variera oerhört kraftigt vad det kostar. Givetvis varierar det efter hur stort man gjuter (och kanske på vart man bor och sånt), men jag har hört väldigt skilda prisuppgifter där det varit ungefär lika stort golv man gjutit. Vad är det som blir så varierande i pris? Beror det på om man gör något/mycket själv, eller tar hjälp? Vad kan man göra själv?

Jag har inte riktigt hittat något bra svar i de trådar jag läst, då det verkar variera så fruktansvärt mycket, och jag har också frågat mej runt och även då fått väldigt olika prisuppgifter. T ex så hörde jag om några som gjutit golv (ca 45 kvadratmeter) för 12 000 kr, visserligen var det ett "kompispris", men jag tycker ändå det var en otrolig skillnad mot andra som sagt att det skulle kosta 30-50 000 kr att gjuta i den storleken.

Så, nu undrar jag helt enkelt vilka erfarenheter ni har av prisuppgifter på detta! :) Vad har det kostat för er, och hur stort? Har ni gjort något själva?

Och hur går man tillväga? Jag vet bara att man först ska gräva, men sen? Grus? Sand?
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

jag har just kollat detta i veckan o fick jättebra hjälp av en betongfirma. för mig skulle det gå på max 10.000:- med frakt o allt för ett 30m2 stall.
Denna länk var jättebra, där finns formulär för att räkna ut samt prislista.
http://www.vb-byggbetong.se/Byggbetong.htm

Gå in på volymberäkning o ladda hem excelfilen där. fyll bara i och den räknar hur mycket cement som går åt. lägg alltid till 0,5 kubik cement till slutresultatet för ev spill.
han hjälpte mig att räkna, 10 cm plattjocklek och 20 cm kantbalk. sen bör man använda den lite dyrare betongen som heter C 32-40.

För att kunna öppna prislistan så måste man först klicka på en ort.

Lycka till!

:banana: blev så glad för fick besked idag att jag inte behöver bygglov för att bygga stall :banana:
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Tack så jättemycket! :bow: :)

Ska kolla den länken och ladda hem! Perfekt! Tusen tack!

(Förresten, jag gillar ditt nick! ;) )
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Russis skrev:
Tack så jättemycket! :bow: :)

Ska kolla den länken och ladda hem! Perfekt! Tusen tack!

(Förresten, jag gillar ditt nick! ;) )

foppa på bilden? han ska åka o se tottenham imorgon mot chelsea!
bor inte så långt från honom. han e oxå spurs fan. :bow:
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Betongkostnaden är ju en del, men det ska ju till lite mer!
Jobbet under är ju det som är viktig om plattan ska hålla utan att spricka, så mackadam, ev grävjobb, paddning, armering, formning och inte att förglömma potentialutjämning (lagkrav på djurstallar!!) är sånt som måste göras innan betongbilen kommer!

Avlopp, vatten och el ska ju också i innan om det ska komma ur golvet!

När väl betongen kommer ska ju den vibreras och sedan putsas, så det är en hel del jobb!
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Japp! :) Ja, jag kunde nästan tänka mej att han skulle dit. :D Klockan fyra så ska jag minsann vara beredd, då börjar det!

Go Spurs! :banana:

Bubben: Tack så jättemycket för svar! :bow: Själva grävningen kan jag (eller pappa :D ) fixa, men resten får vi nog ta hjälp med i så fall. Vad innebär paddning, formning och potentialutjämning? Vilka gör sånt (vilka ska man kontakta) och vad kan sånt kosta?
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Potentialutjämning innebär att alla utsatta större metaldelar ska anslutas elektriskt till en PUS (PotentialUtjämningsSkena) som ansluts till jord.
Även armering ska anslutas, antingen genom att armeringen svetsas och att man bockar plattjärn som ansuts till PUS:en eller att man lägger en galvad jordlina i en ring som anslutes på minst två ställen per matta.

Detta jobb är behörighetspliktigt, vilket innebär att en behörig elinstallatör måste utföra jobbet!

Effekten blir en högre elsäkerhet + att alla metalldelar har samma potential.

Vitsen med högre elsäkerhet behöver kanske inte förklaras närmre, men att allt har samma potential är en stor vinst i djurstallar!

Djur är väldigt känsliga för elektrisk ström, dom kan känna mycket små strömmar (som inte vi känner).
Dom får då en obehagskänsla, och om det t.ex. killar i mulen när man dricker ur vattenkoppen så dricker man ju inte så mycket!
Genom potentialutjämning tar man bort alla spänningsskillnader och det blir en bättre miljö för djuren.

Så här säger föreskrifttexten Elsäk FS 1999:5

705.413.1.6 l utrymmen för husdjur skall anordnas kompletterande potentialutjämning för att för
binda installationens skyddsledare och alla utsatta delar samt andra ledande delar,
som husdjur kan beröra.
Råd: Det rekommenderas att ett till skyddsledaren anslutet armeringsnät förläggs i golvet.
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Paddning (vet inte om det är det riktiga uttrycket!) innebär att man kör med en "padda", en maskin som packar underlaget genom att vibrera. Detta för att underlaget inte ska sjunka undan när väl betongen är på plats för då spricker plattan (kan ta några år!)
Det kan man göra själv, bara att hyra en padda på någon maskinuthyrning.

Forma innebär att man spikar en form av brädor/formplyfa eller liknande för att hålla betongen på plats innan den har stelnat.
Formen behöver vara MYCKET kraftigare än man tror för flytande betong är tungt!
Snickare gör sådant!
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Vi gjöt nytt golv i halva stallet, någon urinbeständig blandning kostade ca 25-30.000kr för tre boxar (stor häst storlek samt en stallgång, inte så stor. Detta var för tre år sedan.
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Vi renoverade vårt stall i vintras. Allt förarbete gjorde vi själva, så det som kostade oss var betongen till 35 m2 stall = 7000kr (vibrationsfri betong, man behöver inte putsa den efterår utan det sköter sig självt).
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Tack så jättemycket! :bow:

Det där med paddningen, att man packar underlaget, är det grus och sand som är underlag? Alltså, gräver man först, och sen fyller med grus och sand? Jag vet inte alls hur sånt fungerar. :o
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Makadam är nog det bästa, ska vara något som dränerar bra!
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Hej!

Du verkar ju väldigt kunnig på det här. Vi håller på att bygga om vårt garage/förråd till stall och där blir det då så att halva stallet kommer att hamna på den gamla "garagebetongen" och halva får vi gjuta nytt eftersom det tidigare varit förråd med träreglar och spånskivor där. Det ligger dock grovt grus under detta, på en lägre nivå än garagegolvet så rent praktiskt bör det inte vara några större problem. Men nu är då frågan om vi kan behålla garagegolvet som det är? Har ingen aning om vad det är för betong, men den är "kvastad" så för halkrisken ser jag inga problem. Kan det vara så att den inte tål ammoniaken? Kan man skydda den med någon form av t ex gummimatta i boxarna?

Hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig med tips och råd...

/Yzter
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Räcker det att plattan är 10 cm tjock? Och vad är det för kantbalk du pratar om? Och varför ska man använda den dyrare betongen?

Många frågor :D - men eftersom du verkar ha kollat detta så kanske du kan svara på mina frågor. :bow:
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Lite bilder från våran gjutning om någon är intresserad!
Lite kommentarer under varje bild.

bubben kör vibratorn.JPG


Här kör jag med "paddan" för att packa mackadamen (hur f-n stavas det?)


krondiket.JPG


Stilstudie på armeringen och formen vid "krondiket". Då golvet ligger i en sluttning blev ena sida ca 1m hög.
Trots att vi tog hjälp av en brobyggare att forma höll denna sida på att ge sig när vi gjöt, minnet blev en fin hylla i nuvarande carporten, då sidan bullar ut ca 10cm på mitten.
Hade formen gett sig hade stallet bokstavligen runnit ut i sanden då budgeten och tidsplanen inte hade tillåtit den katasttrofen!

potentialutjämningen.JPG


Potentialutjämningen ansluten till armeringen.

betong.JPG


Första av totalt 4 betongbilar lossar sin last, det var när den andra bilen tömmde sig i "krondiket" som det började att knaka och ge vika!
Sammtidigt började det att bränna i andra änden, så där behövde det putsas. Det var fler än jag som trodde att det skulle gå åt h-vete men ingen sa nått, alla slet som djur bara!

die slange.JPG


Här ser man en del av dom hjälpsamma arbetarna + vibrostaven som används för att vibrera bort eventuella luftfickor som bildas i betongen.

nästan kris.JPG


All betong på plats och den har börjat bränna, formen höll!

pressenning på.JPG


Efter putsning och vattning la vi på stora presseningar för att bibehålla fukten och slippa vattna.
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

80000sek kostade det 180kvm stora betonggolv vi gjöt för två år sedan.
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Vi gjöt en del i vintras.
Ska se om jag hittar prisuppgifter på det imorgon.
Vi provade både med och utan bärlager under plattan.
Gjöt 2 meter höga väggar och lite annat skoj.
 
Sv: Gjuta golv, vad kostar det egentligen?

Lånar knapp.

Vi gjöt 60 kvm för sex år sen, det kostade 13000:- inkl moms + förarbete, 18000:- totalt skulle jag tro. Förra veckan gjöt vi 25 kvm till, kostade 7000:- inkl moms, förarbete ca 3000:- så det blir 10' totalt. Då gör vi allt förarbete själva, har köpt sand och armering mm men allt jobb är eget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp