Gjutjärnspanna som färgar ägg gråa - varför??

bettysmatte

Trådstartare
Köpte nyligen en gjutjärnspanna på loppis. En IKEA-panna i fint skick. MEN jag har ett problem med den, och det är att den missfärgar mina stekta ägg.... Fattar inte varför :confused: ?? Äggen får en äcklig grå färg på sidan som steks först (se bild). Vad är detta, och vad kan man göra :confused:???? Jag steker i smör.
20180218_084134.jpg
 
Har du gjort rent den? Jag brukar göra rent min gjutjärnspanna såhär:
1. Häll i grovsalt i pannan när den är varm och skrubba ordentligt med en kökssvamp.
2. Skölj ur med varmt vatten
3. Torka pannan och smörj in med matolja. Jag brukar bränna in fettet, antingen på svag värme i ugnen eller på spisen

Detta brukar göra en gammal gjutjärnspanna eller gryta som ny, tar bort allt ingrott smuts/rost eller matrester! :)
 
Har du gjort rent den? Jag brukar göra rent min gjutjärnspanna såhär:
1. Häll i grovsalt i pannan när den är varm och skrubba ordentligt med en kökssvamp.
2. Skölj ur med varmt vatten
3. Torka pannan och smörj in med matolja. Jag brukar bränna in fettet, antingen på svag värme i ugnen eller på spisen

Detta brukar göra en gammal gjutjärnspanna eller gryta som ny, tar bort allt ingrott smuts/rost eller matrester! :)
Tack - ska testa :) ! Har inte gjort någon grovrengöring alls eftersom den såg så fin ut. Men ska göra det nu och se om det hjälper.
 
Hur fixar man det problemet då???
Är det tillräckligt förstört går det inte, men koka ur med vatten så du liksom får bort sotet och låt sen torka av spisvärmen. Bränn den inte bara. När den svalnat smörj. Får du sot på smörjpappret är den inte ren. Jag diskar aldrig med diskmedel. Häller i vatten i pannan när jag är klar, kokar ur den, sköljer av och torkar försiktigt på plattan. Tyvärr gör inte maken likadant så ibland äter vi gråa ägg.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 213
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 177
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 736
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp