Bukefalos 28 år!

Glans på glas?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har ett gäng kristall, vin och champagneglas ståendes i ett vitrinskåp. De flesta är gamla ärvda glas som jag är väldigt rädd om. De används sällan eller inte alls och ser snabbt tråkiga ut istället för fina. Finns det någon medel man kan ha på dem? De går inte att köra i diskmaskin men funderar på om det kan hjälpa att skölja med ett spolglansmedel i vattnet efter disk? Vi har mycket kalk i vårt vatten, kan det kanske hjälpa att skölja dem i vatten som det inte är så mycket kalk i? De är alltså inte repiga och fula så utan i nyskick men blir liksom immiga eller som om de hade stått och samlat damm i en evighet.
 
Jag har ett gäng kristall, vin och champagneglas ståendes i ett vitrinskåp. De flesta är gamla ärvda glas som jag är väldigt rädd om. De används sällan eller inte alls och ser snabbt tråkiga ut istället för fina. Finns det någon medel man kan ha på dem? De går inte att köra i diskmaskin men funderar på om det kan hjälpa att skölja med ett spolglansmedel i vattnet efter disk? Vi har mycket kalk i vårt vatten, kan det kanske hjälpa att skölja dem i vatten som det inte är så mycket kalk i? De är alltså inte repiga och fula så utan i nyskick men blir liksom immiga eller som om de hade stått och samlat damm i en evighet.

Diska dem i avkalkat vatten och torka direkt med en mikrofibertrasa/handduk kanske?
 
Jag kan tillägga att jag har den här till glas, den är suverän:
kitchentowel_2-pack_10-415x1024.jpg

Finns på Clas bla.
 
Jag har alltid en skvätt i vattnet när jag tvättar fönster oxå!

Ja det har jag nog hört talas om men jag har aldrig ens tänkt tanken när det handlar om glas :o Jag tänkte skapa ett ärende till min son :o Det är de enda glasen som diskas förhand här och jag har inte kunnat varken diska eller putsa fönster på så väldigt många år (16) och när jag kunde så hade jag inte kalkrikt vatten så tanken har inte slagit mig. Det bästa med buke :love: Man kan fråga vad som helst och få svar på vad som helst :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp