Glappar bak

Bells

Trådstartare
Testade en ny sadel på min häst idag, den ligger bra på henne när hon står still. Men när jag rider lätt i traven glappar/lättar den lite när jag ställer mig upp. Inte så mycket att jag känner det när jag rider, utan jag såg det efteråt när jag kollade på en video från ridpasset. Schabraket gled bak också.

Varför glappar den, passar sadeln inte henne då?
 
Testade en ny sadel på min häst idag, den ligger bra på henne när hon står still. Men när jag rider lätt i traven glappar/lättar den lite när jag ställer mig upp. Inte så mycket att jag känner det när jag rider, utan jag såg det efteråt när jag kollade på en video från ridpasset. Schabraket gled bak också.

Varför glappar den, passar sadeln inte henne då?

Nej, sadeln passar inte. Den ligger i punkttryck fram, ingen vikt tas upp längre bak. Det innebär att musklerna runt manken kommer att på sikt påverkas negativt och skapa gropar.

När man provrider sadel vill man inte ha schabrak, helst utan något alls eller med ett tunt lakan eller liknande. För att kunna tolka avtrycken korrekt.
 
Nej, sadeln passar inte. Den ligger i punkttryck fram, ingen vikt tas upp längre bak. Det innebär att musklerna runt manken kommer att på sikt påverkas negativt och skapa gropar.

När man provrider sadel vill man inte ha schabrak, helst utan något alls eller med ett tunt lakan eller liknande. För att kunna tolka avtrycken korrekt.
Okej, men vad är det som gör att sadeln glappar?
 
Men hon skrev ju det :confused:

Den ligger i framvikt och trycker framåt manken på hästen.
Den skall ju vara i jämnvikt så att hela ryggen får sin del så att säga.
Men varför är den i framvikt då? Förlåt hahah, jag kan inget om sadlar Den låg bra på henne innan jag satt upp, så det är min vikt som gör att sadeln är i framvikt?
 
Men varför är den i framvikt då? Förlåt hahah, jag kan inget om sadlar Den låg bra på henne innan jag satt upp, så det är min vikt som gör att sadeln är i framvikt?

Det är fel modell för din hästs rygg helt enkelt. Ta hjälp av en sadelutprövare som kan matcha en sadelmodell mot ryggens struktur :)

Ja, ligger sadeln bara på så gör den ju ingen skada så att säga, då ligger den bara där och följer med hästen.
Det är därför det är så himla viktigt med en bra sadel, det är ju vår vikt som förstör hästen så att säga om vi inte ser till att anpassa hur vi sitter på den :)
 
Men varför är den i framvikt då? Förlåt hahah, jag kan inget om sadlar Den låg bra på henne innan jag satt upp, så det är min vikt som gör att sadeln är i framvikt?

Fel bomform eller fel bomvidd.
Om du inte kan något om sadlar så bör du ta hjälp av utprovare.
Det kan bli skador och sekundära problem i form av hältor om du rider i sadel som inte passar.
Så det blir billigast att ta hjälp än att åka på dyra vetkostnader och inte kunna rida.
 
Men varför är den i framvikt då? Förlåt hahah, jag kan inget om sadlar Den låg bra på henne innan jag satt upp, så det är min vikt som gör att sadeln är i framvikt?
Jag tror du bör ta kontakt med en utbildad sadelprovare som kan hjälpa dig med sadelprovning. De kan sin sak och kan svara på frågor bättre än vad ett internetforum kan, då de ser hästen och sadeln live, det gör inte vi på forumet.
 
Men varför är den i framvikt då? Förlåt hahah, jag kan inget om sadlar Den låg bra på henne innan jag satt upp, så det är min vikt som gör att sadeln är i framvikt?

Jämför med en sko som du provar. När du står still sitter den bra, men när du börjar gå skaver den, trycker och foten glider fram och trycker i tån. Ungefär så blir det med en sadel som inte passar.

Du behöver hjälp av en erfaren sadelinprovare, eftersom du inte har kunskapen själv. Fel sadel skadar hästen.
 
Jag har tagit hjälp av en som kom ut och kollade. Tydligen ingen seriös person eftersom hon inte kollade när jag red.

Dem ända jag vet är seriösa med sadelutprovning måste man åka iväg till, och för ett några veckor sen skadade min häst sig i transporten. Hon var svårlastad redan innan det så nu lär det inte vara lättare precis :( Men så fort hon går på utan problem ska vi åka dit!
 
Jag har tagit hjälp av en som kom ut och kollade. Tydligen ingen seriös person eftersom hon inte kollade när jag red.

Dem ända jag vet är seriösa med sadelutprovning måste man åka iväg till, och för ett några veckor sen skadade min häst sig i transporten. Hon var svårlastad redan innan det så nu lär det inte vara lättare precis :( Men så fort hon går på utan problem ska vi åka dit!

Fast det är väl lite tråkigt att inte kunna rida innan ni kommit iväg? Jag hade nog prioriterat sadel framför det mesta faktiskt.
 
Fast det är väl lite tråkigt att inte kunna rida innan ni kommit iväg? Jag hade nog prioriterat sadel framför det mesta faktiskt.
Jag har en sadel som fick med när jag köpte hästen. Den passar henne men inte mig, det är därför jag letar en ny. Så det funkar tillsvidare. Hade jag inte haft någon sadel så hade vi såklart löst det, men vill inte stressa iväg med henne igen eftersom hon hatar transporten. Inte kul att försöka lasta i flera timmar när man ska åka hem.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp