Globus clic vs crincle

BruksNordis

Trådstartare
Halojj allihop ! Har två brukshästar . En på 6år som nu vuxit klart o Globus crincle sitter som en smäck på honom 17.5". 38. Sen har jag en 4a åring som växer ännu o är smått rakare än 6åringen. Så frågan är vad är skillnaden på clic o crincle ? Skulle en clic kunna tänkas passa ? O är de lika i sits o vidd ? Någon som vet ? Erfarenhet ? 17.5 passar mej i crincle men är sitsen mindre djup i clic ? Helt pleaseee ! ☆
 
Halojj allihop ! Har två brukshästar . En på 6år som nu vuxit klart o Globus crincle sitter som en smäck på honom 17.5". 38. Sen har jag en 4a åring som växer ännu o är smått rakare än 6åringen. Så frågan är vad är skillnaden på clic o crincle ? Skulle en clic kunna tänkas passa ? O är de lika i sits o vidd ? Någon som vet ? Erfarenhet ? 17.5 passar mej i crincle men är sitsen mindre djup i clic ? Helt pleaseee ! ☆
Clic är rakare i bommen än Crincle.

På min ena NSV av två helsystrar i 7-8 års åldern, så passar en Globus clic 36 vidd, 17,5 sits, som om den var gjord för henne. Den andra passar passar en 38 perfekt på. Bägge är "raka" och med kort rygg.
Skillnaden i sits mellan clic och crincle har jag ingen aning om. Rider inte så mycket, så jag är nöjd om sadeln sitter riktigt bra på hästen, och att jag sitter rimligt bra.
Det här är de två hästar som jag har bomsadlar till.

På andra nordisar, så passar andra sadlar bättre, men Globus clic är en modell som tycks fungera bra på ganska många nordisar. De har ju ofta en kort rygg, ingen manke, och är rejält breda.
 
Funderar om clic har mindre djupt säte om 17 räcker då. Har förstått de är lite mindre i strl i sitsen. Men låter bra för min hästs del att clic e lite rakare. Finns inte så mycket till salu just nu verkar de som..... så frågan är om man ska våga beställa en ny
 
Funderar om clic har mindre djupt säte om 17 räcker då. Har förstått de är lite mindre i strl i sitsen. Men låter bra för min hästs del att clic e lite rakare. Finns inte så mycket till salu just nu verkar de som..... så frågan är om man ska våga beställa en ny
Clic i bomvidd 38 är rätt sällsynt begagnad, medan 36 dyker upp något oftare.
Har man lite is i magen, så kan man få tag en fin för betydligt mindre pengar än en ny. Men att den skulle finnas i rätt del av landet, så att man kan få titta på den innan begagnat köp, är ju bara att hoppas på.

Globus Loke, som är en allround sadel, har samma bom den med, om det är en öppnare sits man är ute efter.
 
Halojj allihop ! Har två brukshästar . En på 6år som nu vuxit klart o Globus crincle sitter som en smäck på honom 17.5". 38. Sen har jag en 4a åring som växer ännu o är smått rakare än 6åringen. Så frågan är vad är skillnaden på clic o crincle ? Skulle en clic kunna tänkas passa ? O är de lika i sits o vidd ? Någon som vet ? Erfarenhet ? 17.5 passar mej i crincle men är sitsen mindre djup i clic ? Helt pleaseee ! ☆
Om jag förstått det rätt, så är Clicen gjord för en rundare rygg och Crinclen för mer takformad rygg. Men båda är gjorda för rak. Jag har själv ingen erfarenhet då jag varken haft en clic eller crincle, så jag vågar inte svära på att jag har rätt :cautious:! Men värt att kolla upp.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Vilken är skillnaden mellan globus sadlar clic, the turner och crincle? Kan lägga in bilder på min häst ifall någon...
Svar
1
· Visningar
2 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp