Glömde ta ett p piller

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag och min pojkvän hade sex i Lördags eller Söndags, kommer inte riktigt ihåg, någon av dagarna var det. Han kom då i mig. Käkar p piller, så det har jag gjort nu, men i tisdags kväll glömde jag ta ett p piller, första gången jag har glömt det, tog det på onsdags eftermiddag, det hade alltså gått lite mer än 38 timmar eller vad det är.. Är risken stor att jag kan bli gravid? För vissa spermier kan ju tydligen leva flera dygn inuti än. Förlåt för flummig tråd. Tacksam för svar
 
Har du kollat vad det står i bipacksedeln?

Generellt sett så finns risken men jag skulle inte vara särskilt nervös om jag var du.
 
Alltså, har man sex finns det ju ALLTID en risk, men jag tror inte det är så särskilt troligt att du blivit gravid. Ta det lugnt du :)
 
Tisdag kväll till onsdag förmiddag är ju inte direkt 38 timmar. Inte ens 24 timmar så risken för graviditet pga den missen är nog inte enorm.
 
Tisdag kväll till onsdag förmiddag är ju inte direkt 38 timmar. Inte ens 24 timmar så risken för graviditet pga den missen är nog inte enorm.
Men hon glömde ju i tisdags :) och tog alltså måndag och onsdag.

TS. Jag hade inte varit särskilt otrolig heller men håll lite koll :)
 
Tiden mellan när hon skulle ha tagit och när hon tog är vad man räknar och det är inga 38 timmar däremellan.
 
Vilka piller äter du? Vissa piller gör inget alls om man glömmer ett av, sålänge man är i "rätt" fas av kartan. Läs bipacksedeln!
 
Hon skulle ha tagit ett piller tisdag kväll men tog det istället onsdag förmiddag. Tiden från tisdag kväll till onsdag förmiddag är INTE vare sig 38 eller 72 timmar..

Man räknar alltså INTE från senast tagna piller utan tiden som förflutit från när pillret skulle ha tagits tills det faktiskt togs.
 
Man räknar alltså INTE från senast tagna piller utan tiden som förflutit från när pillret skulle ha tagits tills det faktiskt togs.

Det är väl lättast, men då är det max 12 timmar som gäller för att det ska vara helt säkert.
Under vecka 2 på kartan går det dock att missa ett helt dygn.
 
Det är väl lättast, men då är det max 12 timmar som gäller för att det ska vara helt säkert.
Under vecka 2 på kartan går det dock att missa ett helt dygn.

Det är väl ändå olika beroende på vilket p-piller en har? Det står ju i bipackssedeln vad som gäller för varje sort.
 
Det är väl ändå olika beroende på vilket p-piller en har? Det står ju i bipackssedeln vad som gäller för varje sort.
Jo, det har du rätt i. Hittade t.ex. att med Yaz så är det upp till 24 timmar som är säkert att glömma oavsett vilken vecka. De allra flesta andra kombinerade p-piller är det dock 12 timmar. Men förstås ska man läsa bipacksedeln.
 
Hej! Jag och min pojkvän hade sex i Lördags eller Söndags, kommer inte riktigt ihåg, någon av dagarna var det. Han kom då i mig. Käkar p piller, så det har jag gjort nu, men i tisdags kväll glömde jag ta ett p piller, första gången jag har glömt det, tog det på onsdags eftermiddag, det hade alltså gått lite mer än 38 timmar eller vad det är.. Är risken stor att jag kan bli gravid? För vissa spermier kan ju tydligen leva flera dygn inuti än. Förlåt för flummig tråd. Tacksam för svar

Skulle inte oroa mig, jag glömmer att ta två-tre dagar emellanåt. .. :cautious:
 
Är du ironisk? :o
:D. När jag var yngre kunde jag lätt upptäcka att jag inte tagit mina piller på två tre dagar och då ta alla två eller tre på en gång. Har dock ingen aning om i fall att det är rätt eller inte.

(nuförtiden glömmer jag ytterst sällan, i princip aldrig)
 
:D. När jag var yngre kunde jag lätt upptäcka att jag inte tagit mina piller på två tre dagar och då ta alla två eller tre på en gång. Har dock ingen aning om i fall att det är rätt eller inte.

(nuförtiden glömmer jag ytterst sällan, i princip aldrig)

På de allra flesta bipackssedlar står det att man får ta max 2 st samtidigt. Har man glömt så man behöver ta fler lyder oftast andra instruktioner.

KL-ish

Dock har jag svårt att tro att glömma ett par piller skulle öka risken avsevärt, man stänger ju liksom av maskineriet och det tar ett tag för det att komma igång. Tror att de måste skriva så på bipackssedlarna för att skydda sig (pun intended :p)
 
:D. När jag var yngre kunde jag lätt upptäcka att jag inte tagit mina piller på två tre dagar och då ta alla två eller tre på en gång. Har dock ingen aning om i fall att det är rätt eller inte.

(nuförtiden glömmer jag ytterst sällan, i princip aldrig)

Då gör du som jag :D tror dock inte att det är helt rätt, haha.
 

Liknande trådar

Relationer Har haft lite otur när jag träffat killar, eller är kanske fel på mig. Då killar oftast tappar intresset och vill inte ses mer än några...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 726
Senast: Soffan74
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 740
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Risk att det redan finns liknande trådar! Men började med p-piller för snart tre veckor sedan, är dock inte alls så såld på idén...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Elektronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp