Glömt hur man går i grimma

Sigfridrake

Trådstartare
Var för ett tag sen ute på promenad med hästen i grimma, då jag inte höll i grimskaftet för hästen slänger med huvudet och biter på skaftet, utan håller i grimman med handen.
Efter en promenad på väg tillbaks, i en brant nerförsbacke, börjar hästen springa om mig eller knuffa på i ryggen med sitt bröst, och styr ut åt vänster.
Då tänkte jag det berodde på nerförsbacken och hästen var trött och orka inte hålla emot sin tyngd.
Precis som han ökar farten i nerförbacke när han blir tömkörd.

Efter detta har han börjat bete sig så hela tiden och är nästan omöjlig att leda, försöker även ställa sig på bakbenen, och idag fick jag en spark i armbågen med framhoven.
Verkar som om han börjar försöka bestämma.
Blir 3 år till nyår.
Väldigt energisk.
Så här kan det hur som helst inte fortsätta, något måste göras.
Men vad.
 
Varför inte uppfostra hästen att inte bita i grimskaftet, ledas som en fungerande häst med avstånd och ta det från den punkten?

Vad har kastrering med uppfostran att göra?

Det är lättare sagt än gjort, efter att ha brottats med hästen tills svetten sprutar, går han helt plötsligt helt perfekt i grimma, som han alltid gjort innan, då får han beröm, strykning, på halsen, ett bra och en godisbit.
Ändå, nästa gång det är dags att ledas vet jag att han kommer bete sig sådär, knuffas osv.
Fast han vet att han inte får göra så, enda som verkar hjälpa är att daska till han på mulen och ryta till åt han, "nej".
Ungefär 10 gånger, innan han börjar gå som han ska.
Har blivit som en ond cirkel, och varje gång försöker han hitta på något nytt.
Idag sprang han en bit med mig hängande i grimman.
Finns något konkret tips på vad man kan göra som fungerar.
Har haft hingst förut, men vad jag minns var han inte så svår att leda.
När man rider är det en annan sak, då är man inte ivägen för hovar och sitter bra till att använda pisken.
På backen med endast grimskaft i handen är man något mer utsatt.
 
Dags att ta hjälp av någon kunnig problemlösare som kan hur hästar tänker? Jag tror inte buke kan hjälpa till i det specifika fallet, då det även handlar om känsla. Det går att förklara en sak, men det är inte säkert personen som får det förklarat förstår hur känslan ska va osv, för att ta ett exempel, lite luddigt jag vet men det är nog det bästa sättet jag kan förklara på.

Det är nu man ska ta tag i problemen innan de får fäste. Helst redan börjat när de var föl.
 
En häst som är hanterad sedan den är liten ska kunna uppföra sig ordentligt när man leder den vid tre år. En hingst MÅSTE uppföra sig när det är tre. PUNKT.
Dags att ta stöd av hingsthållare/ tränare. Ring närmsta stuteri och be dem komma ut för att hjälpa dig.
 
En hingst får bara inte beter sig så.
Redan när den biter i grimskaftet har du tillåtit för mkt skit. Det måste gå att leda en häst. Och en hingst framför allt får inte bli vare sig så oral eller bli så oledbar med grimskaft att du måste hålla i grimman.
Det är en säkerhetsrisk för dig och andra.

Det krävs mer av en om man ska ha hingst. Klarar man inte det får man kastrera eller låta någon annan sköta hästen.

Du har redan så stora problem med så grundläggande saker att du behöver mer hjälp än tips via nätet.
Du behöver en tränare på plats.
Om det så är problemlösare, hingsthållare etc är slitsamma. Men den måste vara bra på att lära ut och inte bara hantera hästen. För du måste lära dig mycket mer om du ska ha hingst.
 
Värsta är att han kunde gå fint förut.
Har haft hingst förut, men han reste sig inte på bakbenen och sprattla med frambenen.
Frågan är var har han lärt sig göra så, vad ska man tro.
Skyddsväst måste hur som helst införskaffas.
Har även jättestor hage så parasittrycket ska vara obefintligt.
 
Värsta är att han kunde gå fint förut.
Har haft hingst förut, men han reste sig inte på bakbenen och sprattla med frambenen.
Frågan är var har han lärt sig göra så, vad ska man tro.
Skyddsväst måste hur som helst införskaffas.
Har även jättestor hage så parasittrycket ska vara obefintligt.

Skojar du nu? :crazy:

En hingst som nu vid tre års ålder börjar känna av sin drift och att han är stor och stark, tro fasen du inte leder runt i grimma på myspromenader då?
Som skrivet, ta hjälp!
Och vill du inte det, led honom i stigbett med lång lina och öva placering och vett, gärna på inhängnat område för allas skull.

Jag säger inte att hingstar är monster på något sätt, har i stort sett bara träffat och hanterat väluppfostrade, men det är just för att det kräver koll för att hålla hingst på ett bra sätt, att hålla hingst om man inte har koll, det är potentiellt livsfarligt både för häst och människa. :(
 
Värsta är att han kunde gå fint förut.
Har haft hingst förut, men han reste sig inte på bakbenen och sprattla med frambenen.
Frågan är var har han lärt sig göra så, vad ska man tro.
Skyddsväst måste hur som helst införskaffas.
Har även jättestor hage så parasittrycket ska vara obefintligt.
Ja han har väl helt enkelt blivit så gammal så han börjar testa dina gränser. Hingstar är orala och sprattlar med frambenen det är helt enkelt medfött. Det är ett helt normalt hingstbeteende som man får arbeta för att lära dem att itne använda i närheten av människor.
Jag ska vara helt rak. Utifrån dina inlägg så låter det inte som om du är kunnig nog att ha hingst. Enligt mig har du tre val
1. Kastrera! Varför ska du ha hingst? De flesta hingstar får ett mycket bättre liv som valacker.
2. Ta omedelbart hjälp av kunnig hanteringstränare och det kommer inte räcka med tillfälle.
3. Sälj hästen omedelbart.
 
Värsta är att han kunde gå fint förut.
Har haft hingst förut, men han reste sig inte på bakbenen och sprattla med frambenen.
Frågan är var har han lärt sig göra så, vad ska man tro.
Skyddsväst måste hur som helst införskaffas.
Har även jättestor hage så parasittrycket ska vara obefintligt.
Hästen kan säkert gå finfint nu också, han har inte glömt utan har bestämt sig för att inte göra vad du vill.

Ingen behöver lära en häst att stegra, det ligger i generna. Du behöver kunskap för att hantera hästen, att uppfostra en hingst med våld fungerar så länge hingsten inte bestämmer sig för att ge igen. I så fall lär du behöva heltäckande kroppspansar.
 
Ja man kan fråga sig om det är ett troll- någon som registrerat en ny användare för att roa sig i tråden eller det är seriöst. @Sigfridrake ledsen om jag misstänker att du inte är seriös, men tänk lite. En häst glömmer lika lite bort hur man går i grimma som du glömmer bort att den tidigare gjort det. Likaså, allt en häst kan göra i frihet och mot sina kompisar (har du sett hingstföl/unghästar leka) kan den givetvis göra mot dig.
 
Förutom att jag håller med @Lovisaleonora så undrar jag hur hästen beter sig när du leder den i träns? När någon annan leder den? Grimskaft med kedja?

Har lett den i träns förut, och det gick hur bra som helst.
Kanske ska jag sätta på hingsten träns och leda han i, så känner han bättre när han gör fel.
Tycker det verkar vara ett utmärkt förslag du gav, och ska testa om det fungerar.
 
Har lett den i träns förut, och det gick hur bra som helst.
Kanske ska jag sätta på hingsten träns och leda han i, så känner han bättre när han gör fel.
Tycker det verkar vara ett utmärkt förslag du gav, och ska testa om det fungerar.
Använd absolut inte tränset för att han ska känna när han gör fel. Munnar är känsliga på hästar. Uppfostra hästen istället.
 
Ett till bekymmer kan vara att det går förbi så mycket folk som stannar till vid stängslet.
Har orsak att oroa mig för att hästen blir matad med godis och därför förstörd.
Kan det vara värt att sätta upp övervakningskamera kanske så man har uppsikt online hela tiden.
 
Ett till bekymmer kan vara att det går förbi så mycket folk som stannar till vid stängslet.
Har orsak att oroa mig för att hästen blir matad med godis och därför förstörd.
Kan det vara värt att sätta upp övervakningskamera kanske så man har uppsikt online hela tiden.

Du får inte sätta upp en kamera som filmar på allmän plats (dvs allmän väg) utan tillstånd (vilket är näst intill omöjligt att få).

Annars håller jag med övriga, ta professionell hjälp snabbt och ska hästen inte användas i avel kastrera den.
 
Ett till bekymmer kan vara att det går förbi så mycket folk som stannar till vid stängslet.
Har orsak att oroa mig för att hästen blir matad med godis och därför förstörd.
Kan det vara värt att sätta upp övervakningskamera kanske så man har uppsikt online hela tiden.

På vilket sätt skulle hästen bli förstörd av det?

Övervakningskamera måste man ha tillstånd för. Och vad tänkte du göra om du ser någon mata hästen när du inte är i närheten?
 
Har lett den i träns förut, och det gick hur bra som helst.
Kanske ska jag sätta på hingsten träns och leda han i, så känner han bättre när han gör fel.
Tycker det verkar vara ett utmärkt förslag du gav, och ska testa om det fungerar.

Tränset är inte för att det ska kännas när den gör fel. Tränset är för att du ska ha någon som helst kontroll på honom.

Jag tror att det bästa är att du skär honom. Du tycks inte kunnig nog för att ha hingst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp