Glömt hur man går i grimma

Det jag tycker saknas är förståelsen för att hästen varken glömt något eller lärt sig stegra osv. Det är en hingst och han känner av testosteronet. Han går själv, motioneras inte och har både överenergi, är understimulerad, ouppfostrad och full i testosteron. Han beter sig helt normalt utefter den situation du har satt honom i. Och han kan av rent misstag ha ihjäl någon, dvs situationen är farlig.

När de inser de är hingst och tror de är ballast i stan varierar. Min förra kastrerade jag som 8 månaders. Hemma var han ett lamm, borta vrålade han, gick på bakbenen, var helt blockerad och skaftade ut. Det sprutade testosteron ur öronen på honom. Han blev efter det även jävligt dryg att hantera utanför hemmaplan. Han skars och fick en period med NOLL tolerans för annat än utmärkt beteende.

Min andra skars som treåring utan egen förskyllan. God som guld både borta och hemma, kunde prata lite med ston men inte mer, betedde sig som en valack i all hantering. Han hade dock nolltolerans han med. En hingst MÅSTE vara väluppfostrad och lätthanterad.

Sist nämnde är idag valack sen flera år. För dagen är han dryg som få. Studsar och hoppar i sin ände grimskaftet när man leder, knuffas och buffas när man tar på grimman, kastar med huvudet och taktar och är så ball att han inte vet till sig. Anledningen? Han har stått i liten hage med sin skadade kompis och jag har lett båda in/ut och låtit honom komma undan med att muppa. HAN är understimulerad och uttråkad - men JAG har skapat situationen och den är inte nåt som "bara hände". På samma sätt har du medverkat till att skapa den situation du är i med din häst. Med skillnaden att du även har en hingst som styrs och påverkas av sina hormoner.

Men det är inte hans "fel" - det är ditt.
 
Ju mer av TS inlägg jag läser ju mer tankar får jag på inlägg på ett annat forum där en person utan kunskap håller en unghingst (påstås iofs vara 1,5 år men jag tvivlar) ensam.
 
Precis som jag visste, ämnet ballar ur pga att det är känsligt för vissa.
Har fått några svar, sorterat en hel del.
Hej.
 
Precis som jag visste, ämnet ballar ur pga att det är känsligt för vissa.
Har fått några svar, sorterat en hel del.
Hej.

Hur skulle ämnet vara känsligt förutom det faktum att du inte kan hantera din häst?
Jag har själv hingst. Han uppför sig. Han har snävare regler än min andra häst. Det kallas uppfostran.
Gällande sällskap så går han i hage bredvid andra hästar och står i box bredvid annan häst.
 
Bevakning av stall hage och ridbana kopplat till SOS alarm eller? Eller på vilket vis skulle övervakning vara en hjälp att behålla liv och hälsa?

Till exempel någon som är intresserad av hästens kött, förstör han och gör den oridbar.
Eller rent av farlig.
Med övervakning behöver jag inte oroa mig likamycket för det.
Det finns olika folk som beter sig olika, en del är mer eller mindre sjuka.
En häst kan lätt ha ihjäl en människa.
Även om dom flesta vill väl, har dom olika sätt att säga det på.
 
Till exempel någon som är intresserad av hästens kött, förstör han och gör den oridbar.
Eller rent av farlig.
Med övervakning behöver jag inte oroa mig likamycket för det.
Det finns olika folk som beter sig olika, en del är mer eller mindre sjuka.
En häst kan lätt ha ihjäl en människa.
Även om dom flesta vill väl, har dom olika sätt att säga det på.

Hur många fall vet du om där någon skadat en häst i hage med avsikt att göra den oridbar eller "komma åt köttet"?

Vad vinner du på att slösa folks tid med att hitta på?
 
Snälla skaffa sällskap till hästen. Nu mår jag riktigt dåligt för hästens skull, hoppas verkligen det är troll :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp