Glömt hur man går i grimma

Till exempel någon som är intresserad av hästens kött, förstör han och gör den oridbar.
Eller rent av farlig.
Med övervakning behöver jag inte oroa mig likamycket för det.
Det finns olika folk som beter sig olika, en del är mer eller mindre sjuka.
En häst kan lätt ha ihjäl en människa.
Även om dom flesta vill väl, har dom olika sätt att säga det på.

Tja, hästen är redan farlig och oridbar (oinriden). Risken att någon är ute efter den för köttet är skrattretande minimal, är någon ute efter kött är det snarast får/lamm eller getter som är i farozonen.
 
Till exempel någon som är intresserad av hästens kött, förstör han och gör den oridbar.
Eller rent av farlig.
Med övervakning behöver jag inte oroa mig likamycket för det.
Det finns olika folk som beter sig olika, en del är mer eller mindre sjuka.
En häst kan lätt ha ihjäl en människa.
Även om dom flesta vill väl, har dom olika sätt att säga det på.
På vilket sätt förhindrar din olagligt uppsatta övervakningskamera att din hingst som du håller i strid mot djurskyddslagen att din häst har ihjäl någon? Är det inte bättre att sätta upp en skylt?
 
Jag tycker det är jättebra att du sätter upp en kamera för övervakning. Då kan polisen kräva in det som bevis på att du inte bara använder den olagligt utan också bryter mot djurskyddslagen.
Om någon är ute efter köttet så lär dom hellre välja en snäll ponny som är lättare att hantera än din ouppfostrade hingst. Troligtvis har människorna som kommer till din häst uppmärksammat att du bryter mot djurskyddslagen och förhoppningvis anmält dig till länstyrelsen. Du bör inte vara rädd för vad andra gör med sin häst utan vad du själv gör med den, dvs du förstör den värre än dom utanför hagen.
Du bör inte ha häst, du har varken kunskapen eller förståndet till det uppenbarligen men å andra sidan är jag rätt säker på att du är ett troll. Lite väl mycket i texten tyder på det.
 
Sammanfattningsvis så har TS en 3-årig avlagd travarhingst som hon inte har kunskap att hantera och som hon kan rida tack vare hon sitter bättre till för att slå hästen.
Hästen står ensam och trivs bra med det.
TS kan inte begripa hur hästen lärt sig stegra sig, hästen hugger efter folk som ger godis så hon är rädd att hästen ska bita någon och därför tänker hon installera ett kamerasystem med vidhängande högtalare så hon kan ropa åt folk att låta bli hästen. Kameran ska också användas för att förhindra att hästen blir stulen för att slaktas då hästkunniga som varit på besök varit intresserade av hästköttet.

Förslag som att skaffa kedja och använda träns vid hantering är intressanta, att lära sig hantera hästen är ointressant likaså att kastrera hästen. Hästen går inte att tömköra då den trasslar in sig i tömmarna, inte för att TS har dålig koll på tömkörning.


TS är dessutom nyregistrerad men deklarerar att hon visste att de skulle bli så pga det kontroversiella i ämnet. Sorry TS men du är inte så värst trovärdig.
 
Regeln är att det ska finnas annat hästsällskap, det går att få dispens skulle jag tro.
Nu kollade jag upp hur det var och hittade det.
Jag mindes visst inte fel, hade för mig jag läst om det förut. :D

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnes...gsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html
 
Väldigt stora framsteg vid den orala biten idag vid borstningen.
Han betedde sig väldigt lydigt, och verka förstå, inget nafsande tillåts över huvud taget.
8 steg bakåt och ett framåt, alltid något.
 
Varför vill folk egentligen ha en hingst :confused: jag fattar inte det.

Svarta hingsten böckerna där endast en ung pojk kunde hantera den stora vilda svarta hingsten var med all säkerhet inte sanna ;)

För att en rätt uppfostrad hingst ofta är en jävligt trevlig häst! Min är hur trevlig som helst, kan hanteras av de flesta på ett bra sätt, kan hanteras av alla utan att bli farlig.

Honom kan jag duscha lös på gräsmattan medans brunstiga ston går i hagen 3 meter ifrån honom. Han leds aldrig i kedja eller liknande utan i vanlig grimma. Är jag i en situation där jag verkligen behöver trappa upp min kontroll så sätter jag grimskaftet på sidan istället.
 
@kimmis87 fast ärligt så är ju svaret i ditt fall främst och snarast ffa att du har en godkänd hingst i avel liksom. Inte bara har din hingst "föratt den är så lättsam och trevlig" även om den är det .

Oavsett vadsom så är detta ju en trolltråd , fattar inte engagemanget folk lägger ner liksom :D
 
@kimmis87 fast ärligt så är ju svaret i ditt fall främst och snarast ffa att du har en godkänd hingst i avel liksom. Inte bara har din hingst "föratt den är så lättsam och trevlig" även om den är det .

Oavsett vadsom så är detta ju en trolltråd , fattar inte engagemanget folk lägger ner liksom :D

Han kommer inte gå i avel mer än på mitt eget sto efter i år. Han är hingst endast för att han är så pass trevlig. Hade han inte varit det så hade han kunnat vara världens snyggaste arab, kunnat hoppa 3 meter högt och ändå varit skuren.

Jag svarade på ett inlägg "Jag fattar inte varför folk har hingst". Tråden i övrigt bryr jag mig inte om ;)

Att han är godkänd, snygg och gör fina föl har inget med mitt beslut att behålla kulorna att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp