Gnisslar tänder. Vad göra?

Axeliina

Trådstartare
Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för första gången. Det var ett välanpassat bett och det vi gjorde var att vi gick en promenad med grimma och grimskaft utanpå tränset. Gnisslandet har fortsatt och hon gör det vid varje ridpass, oftast börjar det när man börjar trava henne. Ibland redan strax efter man kortare upp tyglarna i skritten efter framskrittningen och till och med under en skrittpaus på långa tyglar mitt i ridpasset. Hon är en väldigt känslig häst som står högt i blod, har väldigt lätt för att stressa upp och spänna sig. Hon har aldrig riktigt viljat ta stöd på bettet, men det kommer mer och mer. Man har i stort sett alltid en trevlig känsla på henne, men det här gnisslandet oroar mig..
Tänderna är regelbundet checkade av tandläkare och båda sadlarna är relativt nyligen utprovade till henne.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? (Just eftersom det har varit så hela tiden) Och om det är någon som har något husmorstips som kan hjälpa mig och min häst där vi kan försöka komma ifrån gnisslandet?
 
Jag varierar mellan dessa bett och har gjort det enda sedan jag red in henne i princip; novabett, poponcini, tvådelat extra böjt med fasta ringar samt ett tvådelat med parerstänger.
Jag har inte provat att rida utan bett någon gång, ska prova det! Men behöver ju ändå kunna rida med bett om vi ska fortsätta tävla fälttävlan. Men ska prova rida på hack ikväll och se vad hon gör då :)
 
Det sitter inte i munnen utan är med stor sannolikhet symptom på spänningar/ smärta i kroppen. Kolla upp hästen på klinik och särskilt ryggen då./ Lycka till från Amelia (med egen erfarenhe)
 
Tror du verkligen att det kan vara det? :( Jag menar eftersom hon har gjort det enda sedan hon var 2 år och med andra ord minst ett halvår innan jag ens satt på henne för första gången? Hennes mamma gnisslade tänder hon med, dock inte lika mycket. Vad hade din häst för problem som orsakade detta @Amelia ?
 
Kissing spines. Oavsett vilket är det ett symptom på obehag. Antingen det är ryttaren som skapar det eller den egna kroppen. Rid inte mer utan att kolla upp hästen är mitt råd. Det är inte ok
 
Om det är spänningar är det ju svårt att veta vad som kom först, den lär ju få spänningar om inte annat av att gnissla tänder. Jag tror mycket väl det kan vara en vana hästen gör oavsett, att den började som liten när den fick bettet första gången, kanske var nervös då och började och sen har det bara fortsatt. Speciellt eftersom den började redan långt innan det var tal om att belasta hästen så tror inte jag den gör det pga fysiskt fel.

Jag tror det främst sitter i huvet, att man får försöka lösgöra hästen psykiskt och fysiskt så den kan slappna av i nacke och käke.
 
Nja, riktigt så enkelt som Amelia säger att det är fel på alla hästar som gnisslar tänder är det ju inte. En häst kan gnissla pga spänning, pga den inte riktigt orkar med, pga ont så klart och pga koncentration. Så för att testa just din häst Axeliina så är ju bettlöst en bra grej att börja med, om det inte funkar får du prova dig vidare men slutar hon gnissla så har du hittat problemet, dvs bettet. Då får du väl åka till en riktigt duktig människa typ Bomberbits eller liknande som hjälper dig att hitta rätt bett till din fina häst!
 
Tankarna snurrar ju verkligen nu. Man blir verkligen orolig :/ Men som sagt, jag ska nu under kvällen prova att rida på hack så får vi se vad som händer då..
 
Jag har fått lära mig att en häst som gnisslar tänder beror oftast på spänningar/låsningar i kroppen, främst i nacken.
 
Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för första gången. Det var ett välanpassat bett och det vi gjorde var att vi gick en promenad med grimma och grimskaft utanpå tränset. Gnisslandet har fortsatt och hon gör det vid varje ridpass, oftast börjar det när man börjar trava henne. Ibland redan strax efter man kortare upp tyglarna i skritten efter framskrittningen och till och med under en skrittpaus på långa tyglar mitt i ridpasset. Hon är en väldigt känslig häst som står högt i blod, har väldigt lätt för att stressa upp och spänna sig. Hon har aldrig riktigt viljat ta stöd på bettet, men det kommer mer och mer. Man har i stort sett alltid en trevlig känsla på henne, men det här gnisslandet oroar mig..
Tänderna är regelbundet checkade av tandläkare och båda sadlarna är relativt nyligen utprovade till henne.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? (Just eftersom det har varit så hela tiden) Och om det är någon som har något husmorstips som kan hjälpa mig och min häst där vi kan försöka komma ifrån gnisslandet?

Har du kollat om hon har några vargtänder?
 
jag har haft en häst som gnisslade tänder. Han var vid sin död scintad i hela kroppen pga ovanlig tumördiagnos och hade mest sannolikt inga andra problem än sin (väldigt ovanliga) tumör då han några veckor innan var genomböjd och kollad i munnen ua och regelbundet kollad av ET. Tumören hoppas och tror jag han inte hade/kände av 3 år innan han fick avlivas tämligen akut pga avmagring och kolik (gick från fullt fräsch till heldålig på 4v, så det känns osannolikt) så en del hästar har faktiskt bara sånt för sig tror jag.
 
Har nu ridit på hack och kan meddela att det inte var det minsta gnissel, hon arbetade på bra i en rund och stadig form precis som vanligt. Men inget gnissel alls.. För mig känns det då lite motsägelsefullt om hon skulle ha ett fysiskt fel eller spänning. Vad tror ni?
Ja, vargtänderna är borttagna.
 
Har nu ridit på hack och kan meddela att det inte var det minsta gnissel, hon arbetade på bra i en rund och stadig form precis som vanligt. Men inget gnissel alls.. För mig känns det då lite motsägelsefullt om hon skulle ha ett fysiskt fel eller spänning. Vad tror ni?
Ja, vargtänderna är borttagna.

Jag har ridit och haft många fullblod och jag upplever att de om de är lite yviga och lätt spänner till vilket de kan göra i olika lägen eller olika sinnesstämningar, kan gnissla (eller i min värld är det inte gnissla utan jag skulle mera vilja säga att de typ "knirpar" lite på bettet i de fallen) och det har inte varit det minsta fel på dem varesig tänder, nackar, ryggar eller kropp osv utan det har varit hopkopplat med spänningsläget ffa mentalt de har haft just det tillfället osv.
Nu handlar det ju utifrån mig, inte om hästar som hela tiden går och knirpar - utan det händer bara ngn gång emellanåt i vissa sinnesstämningar eller lägen utifrån häst...... jag tror inte jag uppfattat riktigt i tråden om din häst går och knirpar konstant - isåfall hade jag också undrat och velat försöka gå till botten med det, men om det bara är sporadiskt lite då och då hade jag inte oroat mig faktiskt. Däremot vill man ju oavsett inte att de ska gå och göra så, utan då får man försöka ändra sinnesstämningen och ridningen lite så brukar det lösa sig :)

blir lite förvånad över ngn ordination du fick här i tråden att det var livsfara och sluta rida hästen osv...... väldigt märkligt.....

Edit: nu har jag läst noggrannare och det verkar vara så att hästen konstant gnisslar vid varje ridpass utan undantag. Då hade jag velat prova andra bett definitivt alt. bettlöst som Novali skriver om.
 
Senast ändrad:
Nu när du skriver det @mackan så gjorde mitt fullblod oxå så (inte den döda hästen i tråden även om han också är död.. ;))
Han knirpade på ganska friskt på tävling, dock aldrig hemma eller väl på tävlingsbanan. Hans spänningsläge gjorde honom till en fantastiskt trevlig tävlingsindivid, lite på spänn men aldrig överspänd, men nog "knirpade" han när jag red fram.
 
@mackan Hon går nästan jämt och gnisslar, oftast inte så högt. Hon brukar börja när man börjar trava henne och gör det då i princip konstant. Hon gör det betydligt mindre i galoppen och i skritten bara inne i ridpasset, alltså inte först när man kortare tyglarna. Hon gör det inte heller på långa tyglar. Svårt att förklara hur och när
Men skulle det vara så att gnisslet beror på fysiska problem så skulle det betyda att hon haft dem sedan hon var 1-2 år, eller kanske till och med medfödda, känns det som. Jag ska ringa till veterinär och rådgöra tänkte jag. Givetvis vill jag inte att min häst ska ha ont, men tanken har aldrig slagit mig eftersom gnisslet har funnits där sedan hon var liten..
 
Nja, riktigt så enkelt som Amelia säger att det är fel på alla hästar som gnisslar tänder är det ju inte. En häst kan gnissla pga spänning, pga den inte riktigt orkar med, pga ont så klart och pga koncentration. Så för att testa just din häst Axeliina så är ju bettlöst en bra grej att börja med, om det inte funkar får du prova dig vidare men slutar hon gnissla så har du hittat problemet, dvs bettet. Då får du väl åka till en riktigt duktig människa typ Bomberbits eller liknande som hjälper dig att hitta rätt bett till din fina häst!


Nu när du skriver det @mackan så gjorde mitt fullblod oxå så (inte den döda hästen i tråden även om han också är död.. ;))
Han knirpade på ganska friskt på tävling, dock aldrig hemma eller väl på tävlingsbanan. Hans spänningsläge gjorde honom till en fantastiskt trevlig tävlingsindivid, lite på spänn men aldrig överspänd, men nog "knirpade" han när jag red fram.

Ja de har ju ganska mycket i huvudet på olika sätt och tar ut lite energi ibland på lite otypiska maner jmf med halvblodspållarna kan jag tycka och erfara. Om TS häst är frisk och fräsch i övrigt och dessutom tandkollas regelbundet hade iallafall inte jag skrikit stopp och belägg och sluta rida hästen osv utifrån det. Däremot kanske man vill lägga in tätare munkontroller om det nu är så att hästen verkligen tok-gnisslar hela tiden mer eller mindre utan att den i övrigt är nedsatt eller ngt felas i övrigt i ridningen eller arbets eller harmoni mässigt.

Herregud vad buke spökar just nu - inlägg går inte att posta, det blir dubbelt, eller ngt postas som man satt och hade skrivit till hälften :(
 
Jag ska boka en tandläkartid genast och kolla över tänderna igen. Vilka bett kan tänkas fungera då? Rider ju i dagsläget med både novabett, poponcini, tvådelat extra böjt med fasta ringar, tvådelat med parerstänger och nu även hackamore då :)
 
Jag ska boka en tandläkartid genast och kolla över tänderna igen. Vilka bett kan tänkas fungera då? Rider ju i dagsläget med både novabett, poponcini, tvådelat extra böjt med fasta ringar, tvådelat med parerstänger och nu även hackamore då :)

Jag tycker inte alls det är ett ovanligt beteende hos högblodiga hästar innan de blir helt genomsläppliga och eftergivna i balans.
Jag har haft flera såna elever med hästar med diverse munproblematik då vi börjat arbeta ihop. Många ryttare har haft enorma issues kring att tungan far, de gnisslar eller knirpar eller flipprar med bettet. Det är ju inte önskvärt och leder för många till halvpanik bara de ser det.

Upplever man dem som friska och de är kollade i truten regelbundet kan man checka om de är riktigt loss, i balans och eftergivna mentalt och fysiskt.
De är de ju aldrig då, iaf har jag inte mött en sån. Alltså börjar man med balansering, formgivning och får till eftergiften via det. Då brukar munnen bli lugn. Utan specialbett eller åtdragna nosgrimmor.

För mig är det alltså inte så himla oroväckande om man ser att de inte rids optimalt och inte är i optimal form. För oftast är det ju som sagt spänningar. Och det oftast av obalans, upplever jag.

Man behöver inte anta att alla hästar som gnisslar har KS. Men visst ska man avhjälpa dem spänningarna.
 
Sbso
[QUOTE="tuaphua, post: 16523656, member
Man behöver inte anta att alla hästar som gnisslar har KS. Men visst ska man avhjälpa dem spänningarna.[/QUOTE]

Absolut inte. :) Men TS frågade vad som var den bakomliggande faktorn hos min häst, vilket var KS. Att tandgnissel är ett symptom för spänningar är vedertaget i min värld. Sen om det är pga ryttaren som orsakar spänningar eller den egna kroppen/psyket hade iaf jag velat utröna utifrån mina erfarenheter för att utesluta smärta.
Vänligen Amelia
 

Liknande trådar

Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 932
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 655
Ridning Har en häst som när man tränsat "skakar" bettet i munnen FORT, hon liksom nickar intensivt med huvudet.. hon gör det under kanske 2...
Svar
5
· Visningar
1 388
Senast: Neksja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp