Bukefalos 28 år!

Goda recept med svenska rotfrukter

Ainon

Trådstartare
Vad gör ni för mat mm med alla våra fina rotfrukter (-potatis) som kan odlas i landet?

Kör lite fast i tärnade i ugn med honung samt såklart gnaga på de råa, det är iofs gott men mer variation kan ju vara trevligt. Rotmos är dock förskräckligt :wtf:
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

Palsternacksmos! Eller blanda potatis och palsternacka, späd med gräddmjölk och lite smör. :d Så gott till lamm!
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

  • Förvällda, panerade skivor av rotselleri, bara att stoppa i frysen och ta fram när man vill ha vegetariskt och steka på med svampstuvning/-sås.
  • Lättkokta med smör och lite salt.
  • Rostade i ugn.
  • Blandade rotfruktsgratänger.
  • Mos.
  • Grytor
:d:d:d
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

Rödbetor i ugn med Chevré på. Mums! Eller borstj! Eller rödbetsbiffar! Rödbetor är min favorit :). Jordärtskocka är godast kokt med lite smör. Smaken är underbar och påminner om kronärtskocka. Kålrot kan man skiva, panera och steka som snitzlar. Spetskål är förvisso ingen rotfrukt men höstmat och den är mkt god stuvad.
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

  • Förvällda, panerade skivor av rotselleri, bara att stoppa i frysen och ta fram när man vill ha vegetariskt och steka på med svampstuvning/-sås.


  • Det låter gott, man borde väll kunna behandla de andra rotfrukterna på samma sätt?
    Ska prövas iaf :d

    Mos i någon form görs inte här, knappt potatismos är ätligt, något med konsistensen...

    Rysk röbetssoppa låter spännande, ska se om jag vågar prova :D

    Ni som säger soppa och grytor, har ni några bra recept?
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

Har någon recept på rotsaksgratäng med blandade rotfrukter? Har flera gånger letat efter nån gräddig mumsig rotsaksgratäng, men inte hittat :meh:
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

Det är nog för att du googlar fel. Det heter rotfrukter. :)

Hehe, ja det gör det tydligen. Tror min rotSAKsdefekt beror på nåt konstigt från barndomen - att maträtter med rotfrukter hette rotsaks-någonting. Kan vara en lokal felsägning.

Tack för recepttipsen :d
 
Sv: Goda recept med svenska rotfrukter

Ett tips är att ugnsrosta rotfrukterna innan man gör soppa på dem - så gott.

Och servera med fetaost, mmm.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 502
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp