Bukefalos 28 år!

Godkänd av SKK, men inte FCI.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har ju en valp av en ras som är godkänd av SKK (och motsvarande i UK och nordiska länder) men inte av FCI. Inget som störde mig i början (hade inga planer alls att röra mig utanför landets gränser) men nu när jag fått små tecken på att han ev. kommer att kunna bli riktigt fin så började jag fundera på det ändå. :angel:

På internationella utställningar kommer vi inte längre än BIR/BIM, får inte vara med i grupp eller show. Jag gissar att det finns liknande restriktioner inom bruks/lydnad/agility?

Vad jag klurat ut är att rasen inte är godkänd av FCI pga att den är för liten rent numerärt och inte heller tillräckligt homogen. Hur går processen till för att en ras ska bli godkänd av FCI?

Det här är saker jag aldrig har funderat över eller brytt mig om tidigare men nu väcktes frågan och jag är nyfiken. Försökte surfa men hade svårt att hitta mer info. Ska på rasklubbsträff i mars och hoppas få mer info om själva rasen då, hur läget ser ut osv.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Jag har ju en valp av en ras som är godkänd av SKK (och motsvarande i UK och nordiska länder) men inte av FCI. Inget som störde mig i början (hade inga planer alls att röra mig utanför landets gränser) men nu när jag fått små tecken på att han ev. kommer att kunna bli riktigt fin så började jag fundera på det ändå. :angel:

På internationella utställningar kommer vi inte längre än BIR/BIM, får inte vara med i grupp eller show. Jag gissar att det finns liknande restriktioner inom bruks/lydnad/agility?

Vad jag klurat ut är att rasen inte är godkänd av FCI pga att den är för liten rent numerärt och inte heller tillräckligt homogen. Hur går processen till för att en ras ska bli godkänd av FCI?

Det här är saker jag aldrig har funderat över eller brytt mig om tidigare men nu väcktes frågan och jag är nyfiken. Försökte surfa men hade svårt att hitta mer info. Ska på rasklubbsträff i mars och hoppas få mer info om själva rasen då, hur läget ser ut osv.

Det enda jag vet är att rasen inte är godkänd av FCI så kan man aldrig få CACIB men allt annat. Men vit herdehund får inte heller tävla om CACIB men de är med i Gruppfinaler m.m

Så varför skulle inte din ras få vara med i gruppfinalerna?
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Det finns ett antal FCI-dokument online som hänvisar till en bilaga om regler för erkännande från FCI av nya raser.
Det är bara det att denna bilaga inte finns att uppbringa nånstans...

Så det finns i alla fall inga klara regler online att hitta.

Det normala brukar väl i alla fall vara att kennelklubben i ursprungslandet ansöker till FCI om erkännande av rasen.
Tittar man på svenska raser så är det inte det första SKK gör, det tar ett antal år innan dom tar det steget.
Förmodligen finns det alltså krav från FCI som SKK anser att rasen måste leva upp till först innan dom går till FCI.

Det har talats mycket om att FCI anser att det måste finnas minst 8 helt klart separata blodslinjer där inga hundar i en blodslinje är släkt med någon hund (5 generationer har det spekulerats om) i någon av de andra minst 7 blodslinjerna, om det inte finns så många hundar o blodslinjer så skulle det inte vara aktuellt. Men ingen jag pratat med har t ex kunnat säga var de där 8 blodslinjerna skall finnas.
I ett land? IEuropa? Inom FCI-länderna? Globalt?

Sen finns det folk som säger sig diskuterat med folk inom FCI, d v s dom som sitter i dessa komitteer, där det finns önskningar inom FCI att kravet skall höjas från 8 separata blodslinjer till minst 24 blodslinjer.

Men detta är bara rykten, inget jag kunnat finna svart på vitt i några dokument på FCI's site, och då har jag ändå tagit hjälp av fransk- och tyskspråkiga människor för att söka i dokumenten på dom språken också.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Tack för ditt inlägg!! :laugh: Då är det inte bara jag som reagerat över hur luddigt det tycks vara. Verkar som det är en godtycklig bedömning med andra ord?

Jag undrar nu om det finns någon sådan ansökan inlämnad och på vilka grunder den i så fall avslogs. Heelern är inte en svensk ras utan kommer från England och det borde i så fall vara de som ansökt. Vad jag tolkat det som är rasen betydligt mindre homogen där, än här. Frågan är hur det skulle se ut om man gjorde en gemensam ansökan mellan de länder där rasen finns och är godkänd. *spånar hejvilt*
 
Senast ändrad:
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Mitt svarsinlägg till dig försvann visst.

Raser ej godkända av FCI får inte vara med i grupp/showfinal på internationella utställningar. Det står i bestämmelserna och är även upplevt av andra heelerägare, detsamma bör gälla för herden i så fall.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

England är inte med i FCI så då kanske vilken FCI-ansluten klubb som helst kan ansöka?
Det ligger väl på rasklubbarna att diskutera med sina kennelklubbar o se hur de resp kennelklubbarna ställer sig.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Det enda jag vet är att rasen inte är godkänd av FCI så kan man aldrig få CACIB men allt annat. Men vit herdehund får inte heller tävla om CACIB men de är med i Gruppfinaler m.m

Så varför skulle inte din ras få vara med i gruppfinalerna?

Det stämmer inte riktigt då vit herdehund faktiskt FÅR tävla om CACIB så länge de har full FCI stamtavla.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Inte heller på internationella utställningar i Sverige eller? Kan inte en heeler bli BIS på tex Malmö internationella?

Jag har ju också heeler och visste att det inte var gångbart internationellt men trodde absolut att de kunde gå gruppfinaler på internationella i tex Sverige.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Sida 23 i bestämmelserna:
Bäst i gruppen (BIG)
BIR-vinnande hundar tävlar inom respektive
grupp (raser som inte är erkända av FCI
tillåts inte delta i gruppfinaler på internationella
utställningar).

s.24
För raser som inte är erkända av FCI
gäller;
Dessa raser ska på internationella utställningar
placeras separat i katalogen och ska inte heller
tillåtas delta i gruppfinaler


Jag tolkar det som att det även gäller inom Sverige?

Dessutom, på s.32
Nordiskt utställningschampionat, Nord UCh
Tilldelas hund som erhållit godkänt utställningschampionat i tre av de nordiska länderna.

Vilket väl är CACIB? Vilket utesluter nordiskt championat även om rasen är godkänd i Sverige, Finland, Norge och Danmark...?
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

din hund kan bli nordisk champion då din hund kan erhålla vanliga CERTifikat men inte cacib (internationellt certifikat) så din hund kan aldrig bli internationell champion
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

din hund kan bli nordisk champion då din hund kan erhålla vanliga CERTifikat men inte cacib (internationellt certifikat) så din hund kan aldrig bli internationell champion

Så CACIB är alltså internationellt cert?
Tack för det förtydligandet, har jag gått och grunnat på ett tag:laugh:
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

Åh nej. Vad tråkigt. Jag trodde de kunde vara med på gruppfinalerna i de länder de var godkända.
 
Sv: Godkänd av SKK, men inte FCI.

*KL*
Jag var inne och läste championreglerna på SKK och då stod det att vit herdehund inte fick tävla om CACIB

De flesta får inte det i och med att de inte har full FCI stamtavla, men nu börjar det komma de som har full FCI stamtavla och DE får tävla om CACIB. Ingen av mina kan det, men kullsystern till en av mina har valpar nu och de valparna får tävla om CACIB.
Kommer inte ihåg just nu vad det är som gör att de får full FCI stamtavla men kan kolla upp det om du vill?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp