Godkänd hovslagare eller inte?

Suskiv

Trådstartare
Min hovslagare är inte godkänd av jordbruksverket. Han har dock gått som lärlig hos en som är godkänd och han är jätteduktig (iaf tycker jag att han verkar och skor min häst bra och kan förklara varför han gör som han gör).

Vad innebär det rent praktiskt att han inte är godkänd? I den här stan finns inga godkända hovslagare och den som finns närmast som är godkänd vill inte ha fler kunder.
 
Han får inte sko sederad häst. Han ska inte ge sig på delar av arbetet där han inte har "reell kompetens". Dvs om han inte känner sig säker på vad som ska göras så ska han låta bli. Vissa försäkringsbolag kan ha reservationer vid t ex sjukbeslag eller hästar som har tidigare skadeproblematik.
 
"Godkänd" hovslagare är sådana som får göra mer veterinär lika saker, som djupa hovbölder och sjukbeslag. Det är typ de arbetsuppgifter som en klinikhovslagare har. Så man ska inte förväxla det godkännandet med att ha en bra hovslagare för vardagligt hovslageri som verkning och vanliga skor.
 
Min hovslagare är inte godkänd av jordbruksverket. Han har dock gått som lärlig hos en som är godkänd och han är jätteduktig (iaf tycker jag att han verkar och skor min häst bra och kan förklara varför han gör som han gör).

Vad innebär det rent praktiskt att han inte är godkänd? I den här stan finns inga godkända hovslagare och den som finns närmast som är godkänd vill inte ha fler kunder.
Rent praktiskt får en hovslagare som inte är godkänd av JV inte behandla några hovar där skada eller sjukdom pågår som t ex fång och hovböld.
 
@rebus Men det är väl ändrat igen? Hovis behöver ej vara JV-godkänd för att fångsko?

Jag vet faktiskt inte? Förut var ju det som stod på jordbruksverket väldigt detaljerat, men nu står det i princip bara att en icke-godkänd hovslagare bara får sko och verka friska hästar. En häst som har fång ÄR ju inte en frisk häst, så man skulle ju kunna tolka det som så att en icke-godkänd INTE får sko? Men det finns kanske någon hovslagare här som kan berätta hur det fungerar i praktiken :)!
 
@rebus Men det är väl ändrat igen? Hovis behöver ej vara JV-godkänd för att fångsko?

Svaret är enkelt,, så länge det inte leder till ett långvarigt lidande för den enskilda individen så behöver varesig hovis , ryttare, skötare eller hästägare varesig känna sig orolig eller vara av JV-godkänd.

Däremot när skadan redan är skedd och "vi" som av JV-godkända enligt deras regler är skyldiga att anmäla allt från a till ö så har vi ingått ett avtal om att så ska ske..

Så känner du dig osäker på om din hovis behöver eller inte behöver vara av JV-godkänd för att få fångsko din häst så är mitt råd.

Se till att din icke av JV -godkända hovis utför sitt yrkesutövande på ett sådan sätt att det kan bevisas leda till ett icke obetydligt långvarigt lidande, och främst.

Sky med alla medel allt som kan leda till att berörd Länsstyrelse kan komma på en inspektion som leder till en helt opartiskt objektiv bedömning.
 
Min hovslagare är inte godkänd av jordbruksverket. Han har dock gått som lärlig hos en som är godkänd och han är jätteduktig (iaf tycker jag att han verkar och skor min häst bra och kan förklara varför han gör som han gör).

Vad innebär det rent praktiskt att han inte är godkänd? I den här stan finns inga godkända hovslagare och den som finns närmast som är godkänd vill inte ha fler kunder.

En följdfråga: Varför väljer så förhållandevis få hovslagare att gå med i hovslagareföreningen och/eller bli JV-godkända? När jag kollar listorna för mina hemtrakter är det påfallande många namn som har rätt gott rykte, men som ändå inte är med.
 
Fast att en hovslagare är godkänd av Jordbruksverket är ju absolut ingen faktiskt garanti om att människan kan sko en häst korrekt. Det vet jag av egen erfarenhet samt kan man läsa om det i flera trådar (bla invincible´s tråd). Att förlita sig på att hovisen kan sko korrekt bara för att denne är godkänd är verkligen att stoppa huvudet i sanden.
 
Fast att en hovslagare är godkänd av Jordbruksverket är ju absolut ingen faktiskt garanti om att människan kan sko en häst korrekt. Det vet jag av egen erfarenhet samt kan man läsa om det i flera trådar (bla invincible´s tråd). Att förlita sig på att hovisen kan sko korrekt bara för att denne är godkänd är verkligen att stoppa huvudet i sanden.

Hej!

Det håller jag helt med om. Den av JV godkänd hovslagare jag tog ut verkade ner min häst så hon hade max 1 mm sula kvar (enligt röntgenbild). Sulan sviktade markant när klinikhovslagare tittade på hoven. Den JV-godkände hovisen slog ifrån sig helt, hävdade att det var nödvändigt att verka så mycket och när hen fick se den sviktande sulan på kliniken verkade det som om hen aldrig sett en sån innan. Läskigt!

Nu vågar jag inte låta någon annan än klinikhovis sko min häst.

/Lavinia
 
En följdfråga: Varför väljer så förhållandevis få hovslagare att gå med i hovslagareföreningen och/eller bli JV-godkända? När jag kollar listorna för mina hemtrakter är det påfallande många namn som har rätt gott rykte, men som ändå inte är med.

JBV-godkännande kan man eg bara få genom godkänd fortbildning/blockutbildning. Det finns dock ett tjugotal som halkat in bakvägen genom att skicka in den gamla certifieringen och betala 200kr.
Någon har processat och fått igenom godkännande för "lång o trogen tjänst"
Men man måste ansöka om det och det är inte alla som gör/vill av olika skäl.
Vad gäller SHF -medlemskap så är det så att de bara organiserar formellt utbildade hovslagare. Det kan innebära allt ifrån att man i bästa fall gått igenom en 7 månaders utbildning och sen aldrig satt sin fot på en kurs eller fortbildning, till att man försöker hålla sig up to date med nya rön, fortbildar sig, samarbetar m veterinärer etc etc.
Lägg därtill att hovslagarkåren under åren splittrats av interna bråk. Många tycker det är för dyrt att vara medlem i SHF mm mm så har du några anledningar t att du inte alltid hittar de m gott rykte.
 
Min hovslagare är inte godkänd av jordbruksverket. Han har dock gått som lärlig hos en som är godkänd och han är jätteduktig (iaf tycker jag att han verkar och skor min häst bra och kan förklara varför han gör som han gör).

Vad innebär det rent praktiskt att han inte är godkänd? I den här stan finns inga godkända hovslagare och den som finns närmast som är godkänd vill inte ha fler kunder.

Som systemet ser ut nu..Så innebär det egentligen "bara" att en av jordbruksverket godkänd hovslagare är de som anses ska få verka eller sko skadad eller sjuk häst. Och ett väldigt lamt försök enligt mig till någon slags "kvalitetsstämpel"..
Men därtill kan det finnas en gråskala vad som räknas som skadad eller sjuk också..
Anlitar man som hästägare en icket godkänd hovlsagare tillfaller mest ansvar på dig som hästägare medans en godkänd hovslagare får lite mer ansvar om det inträffar något under verkning el skoning.

Det finns inget kvitto på i alla fall att den godkända är bättre än den "inte godkända" tyvärr.
Men chanserna brukar ändå vara större, därför man bör leta hos de som är godkända först..i alla fall före att gå på billiga hovslagare som skor lite på fritiden. Yrkessamma hovslagare brukar ofta vara ett mer säkrare kort, med referenser, som är intresserade och hela tiden utbildar sig tex genom kurser, på kliniker etc.
Prislappen kan tala om en hel del - billiga hovslagare med liten kundkrets skor sämre, de som vågar ta ut högre pris och dessutom har stor kundkrets är ofta de bra

Finns många extremt duktiga hovslagare som väljer att inte gå fortsättningsblocken pga kostnad, tid, tillgänglighet men de kan vara lika bra om inte bättre.

Den enda vettiga lösningen tycker jag är och som kanske kommer i framtiden, är att man sätter legitimation och skyddad yrkestitel på hovslagare. De som inte har gått utbildning och genom denne inte blivit godkända ska inte få kalla sig hovslagare och ska inte överhuvudtaget få verka eller sko en hästhov.
Gärna att utbildningarna förlängs också.

Som det ser ut nu får vem som helst kalla sig hovslagare och ja, man får verka och sko sin egen häst om man så vill utan utbildning ..Så länge det inte orsakar skada = återigen tillbaka till gråskalan iom att en felaktigt verkad häst inte behöver ta skada av det direkt utan det kan gå flera år.

Systemet är helknas anser jag just eftersom att det lämnar så otroligt mycket ansvar i händer på hästägare, som i många fall inte är insatta men tvingas bli efter att hästen blivit felverkad och ev skadad. Blir allt för stora gråskalor i både ansvar och i bedömning om vem som ska ha kompetensen - djurägaren eller den som utför jobbet?
Man ska inte behöva genomgå en halv hovslagarutbildning bara för att kunna bedöma andras arbete tycker jag, men det är så läget ser ut idag.
 
Senast ändrad:
En följdfråga: Varför väljer så förhållandevis få hovslagare att gå med i hovslagareföreningen och/eller bli JV-godkända? När jag kollar listorna för mina hemtrakter är det påfallande många namn som har rätt gott rykte, men som ändå inte är med.

Brukar finnas många orsaker.

Många vill inte vara med i Svenska hovslagarföreningen för att de redan har så många kunder att de inte vill ha fler, de vill mao inte marknadsföra sig där för att det inte behövs.
Härikring är de bästa upptagna redan med fulla skolistor, även de som inte står med.

Likaså med JV-godkända finns det många som inte tar fortsättningsblocken/lägger slutprov pga tid och pengar, "för så lite".
Kompetensen finns men att det är alldeles för besvärligt för dem att kuska landet runt för det, att de avstår därav.
 
Brukar finnas många orsaker.

Många vill inte vara med i Svenska hovslagarföreningen för att de redan har så många kunder att de inte vill ha fler, de vill mao inte marknadsföra sig där för att det inte behövs.
Härikring är de bästa upptagna redan med fulla skolistor, även de som inte står med.

Likaså med JV-godkända finns det många som inte tar fortsättningsblocken/lägger slutprov pga tid och pengar, "för så lite".
Kompetensen finns men att det är alldeles för besvärligt för dem att kuska landet runt för det, att de avstår därav.

Och samtidigt förväntas vi kunder betala 1200-1300 kronor för en normalskoning utan att egentligen ha någon aning om vad hovslagaren håller för kvalitet. Vi som har haft häst länge och har en del utbildning själva har en chans att välja, men nya hästägare kan ju falla för vad som helst. Trist. Det kanske borde vara ett legitimationsyrke...
 
Och samtidigt förväntas vi kunder betala 1200-1300 kronor för en normalskoning utan att egentligen ha någon aning om vad hovslagaren håller för kvalitet. Vi som har haft häst länge och har en del utbildning själva har en chans att välja, men nya hästägare kan ju falla för vad som helst. Trist. Det kanske borde vara ett legitimationsyrke...

Det är det som är så tråkigt och jag har viss förståelse för att det går åt skogen för vissa hästägare faktiskt. Prisbilden behöver inte vara avgörande heller tyvärr..Det finns inget bra kvitto på kompetensen mer än att man själv måste bli insatt, vilket jag tycker är fel alltså det är fel på systemet då andra hantverksyrken kräver betydligt mer bevis på rätt kompetens vid utförande..och här handlar det ändå om så stora hälsorisker om det inte görs rätt. Att det ens ses som ett hantverk är egentligen tokigt det med..Djurhälsovård är vad det borde klassas som..Det känns förlegat att man bara ser hoven som en klump med dött material när en fungerande och välmående hov är betydande för hela hästens kropp.

Jag ser att mycket av problemen skulle försvinna, både för hästarnas hälsa men också marknaden OM det var så att det var olagligt att sko/verka en häst utan ett godkännande/legitimering från en centralt styrd utbildning där kraven ska vara densamma på både utbildningen men också kunskapskraven hos utövaren.
De flesta klåparna, alternativa, hemmafixare etc skulle försvinna.

Det säger sig självt även iom detta idag att de bra hovslagarna inte räcker till. Det är bara att kolla på hur många hästar som står inom ett visst område..och sedan kika på hur många bra hovslagare det finns..Resten står under vård av dessa "självlärda", tyvärr. Skrämmande men det är så det ser ut.

Ser man vad felaktig skoning och verkning kan leda till, ställer jag mig iaf undrande till att det inte ses som mer betydande/större/avgörande hälsovårdsbehandling än vad det gör idag..Det är alldeles för fritt.
 
Senast ändrad:
Som du säkert känner till så styrs både både marknaden och efterfrågan helt utifrån ett djupare synsätt.

Vi kanske inom en snar framtid får glädjen att öppna en tråd som avhandlar ämnet godkänd hästägare..;)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp