Bukefalos 28 år!

Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

L

Lillemim

Hej,
Har lite division med stallägaren om vad som är bäst för gödselstacken (om en bonde skall hämta när det brännt).
Halm, spån eller torv. Stallägaren vill ha halm, säger det är bäst. Nu är halmen väldigt dålig :( i år så jag vill använda spån eller i torv.
Jag har läst mig till att torv är det bästa (mindre stack, snabbare bränning)..sen spån och faktiskt halm sist. Men kan någon kunnig kanske ge några tips - svar?
Supertacksam för svar, gärna med någon källhänvisning...:bow:
Lillemim
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Jag kan säga att torv är det allra bästa!

Såg faktiskt på ett trädgårdsprogram på TV att när man "tillverkar"
trädgårdsjord så är basen torv.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Jag har oxå hört att torv är bäst. Enligt "mina" bönder så är halm bättre än spån - spånet tar tydligen lite längre tid att brytas ner.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Tack för svaren både Hillabilly och Krabban :)
Tänkte nog att det var torv, lite jobbigt bara när stallägaren envisas med halm (dålig) är det är bättre för stacken med torv. Visserligen blir det ju lite mörkare men att stenvägra torv för den sakens skulle är lite enerverade :mad:
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Tack för svaren både Hillabilly och Krabban :)
Tänkte nog att det var torv, lite jobbigt bara när stallägaren envisas med att halm (dålig) är bättre för stacken än torv. Visserligen blir det ju lite mörkare men att stenvägra torv för den sakens skulle är lite enerverade :mad:
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

sorry - försökte göra en ändring så blev det dubbelt. Attans också.:smirk:
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Men, torv räknas som en miljöbov om man räknar in "produktion" eller brytningen av torven på myrar då. Det är inte särskilt förnyelsebart i jämförelse med andra strö-medel vilket gör att man kan tveka att använda det av den anledningen - eller för att man har en miljöcertifiering av sin stallanläggning / gård.

Smartast av allt sett till gödselmängd torde vara någon form av bädd i stället för att växelströa.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Spånet innehåller en del giftiga ämnen (bla terpen) som inte är bra för växter (tomatplantorna dör direkt). Ska bonden gödsla åkern med stallgödsel så vill dom ha utan spån (häromkring iallafall).
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Torv är överlägset bäst ur gödselsynpunkt.

Kan tillägga att torv binder ammoniak mycket bättre än både spån och halm vilket leder till att mindre kväve dunstar vid förvaringen istället för att hamna på åkern.

JTI har bedrivit forskning avseende detta och rekommenderar torvblandad gödsel för att gödsla åkern med.

Spån är ett j-a elände... jag skulle bara gödsla med spånblandad gödsel om den är väl brunnen och man kan plöja ner den.

Torv är drygt, binder ammoniak, blir bra gödning och är lättmockat... jag kan inte förstå varför man skulle vilja ströa med något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Det är svårt att få tag på torv. Ur miljösynpunkt så är det inte bra med torv, eftersom att torvtäkterna tar slut (ej förnyelsebart) medans spån är förnyelsebart och alltså bättre för naturen på det sättet, men sämre att gödsla med efter användandet.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Att det ska vara farligt med spån är en myt, men det är svårt att få bönder att ändra sin inställning:crazy: ! Dock bör dyngan lagras först (fast det gäller ju all dynga!).
Torv är direkt olämpligt ur miljösynpunkt.
Halm brinner bra och är nog det som är bäst ur gödslingssynpunkt!
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

halmen bränner mycket fortare än spån, men tar mycket större plats. Får spånet bränna i ett år så är det sedan lättare än halm att sprida ut på åkrarna. Torv är väl allra bäst som gjordförbättrare, men dyrt och mörkt. Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna och se vad som passar bäst för ens egna förutsättningar och krav.
Jag har spån som läggs i container. Bonden som hämtar låter det stå och bränna ordentligt innan han sprider ut det. Detta passar oss som vill ha spån, men andra kan ju göra andra bedömningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Mina tomater brukar växa som attan när jag gödslat med vårt spångödsel. Bara den brunnit ordentligt är det bra gödning.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Att det ska vara farligt med spån är en myt, men det är svårt att få bönder att ändra sin inställning:crazy: ! Dock bör dyngan lagras först (fast det gäller ju all dynga!).

Ingen myt alls, jag hade en gammal "spån"-stack, flera år gammal som min grannbonde var och hämtade för att använda till sina hallon, de tvärdog! När han sedan fick halvårgammal gödsel med torv i så överlevde de nya plantorna!
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Spån, i synnerhet från barrträd, är ofta mindre bra för många grödor.
Jag skulle bara gödsla med spångödsel i det fall jag kan plöja ner den.

Torv håller kvar kväve bättre än både halm och spån, nästan dubbelt så bra, under lagringen på gödselplattan.
Detta faktum leder till effektivare kvävegödsling av åkern med torvblandad gödsel jämfört med halm eller spån.

Så, torvgödsel kan utgöra ett alternativ till konstgödsel som kanske bryts i länder långt borta och fraktas hit med långväga transporter... något som också ska räknas in bland miljöaspekterna.

Torv bildas av vitmossa, så att den inte skulle vara förnyelsebar är ju inte helt sant.
Men jag kan hålla med om att torvbrytning i känsliga naturområden kan utgöra en miljörisk.

Men i mitt stall kommer vi att använda torv.
Detta till stor del därför att gödselstacken ska vara en ekonomisk tillgång, inte en belastning.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Torv bryts ner snabbast .
Halm tar väldigt stor plats på gödselstacken.
Spån tar längre tid att bryta ner men gör ju stallet ljusare!
:bump:
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Problemet med halm på gödselstacken är ofta att det hamnar för mycket "torr och ren" halm där. Stacken brinner därför inte optimalt.
 
Sv: Gödselstacken - vilket strö är bäst för den?

Men en liten fundering, hur är det med tidningspapper då? :confused:
Dels för stacken o dels som göding...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Ni som kanske läst min tidigare tråd vet att jag ska flytta min häst och det varit problematik med hur snabbt jag kan flytta då...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: Fiorano
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 755
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp