Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har vunnit budgivningen på en lägenhet med flera hemska golv som jag vill byta ut. Om golv vet jag mycket lite.

Viktigast är den i köket för den är skadad. Där vill jag har grårutigt golv. Jag vet att det finns golv i plattor och golv på rulle. Vilka material är slitstarkast? Vad är för- och nackdelar med olika typer av golv?

Jag vill gärna byta i några av de andra rummen också men där vet jag inte riktigt ännu vad jag vill ha. Jag kommer att låta måla väggarna i olika grå nyanser för det passar till min färgstarka inredning och jag avskyr vitt.
 
Jag har vunnit budgivningen på en lägenhet med flera hemska golv som jag vill byta ut. Om golv vet jag mycket lite.

Viktigast är den i köket för den är skadad. Där vill jag har grårutigt golv. Jag vet att det finns golv i plattor och golv på rulle. Vilka material är slitstarkast? Vad är för- och nackdelar med olika typer av golv?

Jag vill gärna byta i några av de andra rummen också men där vet jag inte riktigt ännu vad jag vill ha. Jag kommer att låta måla väggarna i olika grå nyanser för det passar till min färgstarka inredning och jag avskyr vitt.

Hur mycket hundar och ungar har du? För de flesta räcker ett hushållsmärkt golv, i slitstyrka. Golv på rulle tycker jag är oerhört tråkigt, men det är ju en smaksak. Har du någon Hornbach i närheten? Byggmax har fina och prisvärda laminatgolv.
 
Jag rekommenderar linoleumgolv som köps i rutor och klickas ihop. I näst senaste avsnittet av Äntligen Hemma (finns på TV4 Play) la Martin Timell sånt golv i ett kök. Vi hade det i lägenheten och kommer troligtvis lägga det även i huset när vi renoverar köket.

Linoleum är gjort av naturmaterial, är slittåligt, skönt att gå på och lätt att lägga. Det kan enkelt läggas ovanpå befintligt golv. Alternativen (vinyl?) har jag ingen erfarenhet av.
 
Vi har grårutigt linoleum klickgolv i köket och älskar det. Kan inte komma på en enda nackdel.
 
Hur mycket hundar och ungar har du? För de flesta räcker ett hushållsmärkt golv, i slitstyrka. Golv på rulle tycker jag är oerhört tråkigt, men det är ju en smaksak. Har du någon Hornbach i närheten? Byggmax har fina och prisvärda laminatgolv.

Det är bara jag som nöter på golvet. Men jag Har artros i händerna och tappar ibland tunga saker så lite måste det tåla.

Glömde skriva att jag kommer att anlita hantverkare och inte göra något själv p g a värk. Att jag tänker golv på rulle är nog för att jag en gång hade en underbar sådan som köksgolv. Den hade rutor på ca 5x5 cm i flera olika grå nyanser och nästan inget syntes på den:)
 
Även jag tycker att golv i linoleum är himla bra!

Även om du inte lägger det själv så påverkas ju priset av att det är lätt att lägga.
Det är enkelt att hålla rent, hållbart, bekvämt att gå på och finns i många fina färger :)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 454
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 283
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 590
Senast: Daff
·
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp