"Göm henne bakom ett träd" #genusfail

Jag dog just lite. Har inte läst hela, måste hämta andan mellan varven.

http://www.genusfotografen.se/?p=5876

Hoppas hoppas hoppas att det är fejk. Alltså inte att genusfotografen är det, utan sajten det handlar om.

Det är inte fejk.
Men det är oerhört viktigt att någon belyser det här.

Jag har varit på föreläsning med genusfotografen, han är fantastisk och jag är så imponerad av att han orkar driva vidare trots det kraftiga motstånd han ständigt har. Det krävs en hel del för att orka fortsätta, han får utstå så mycket hat och hot. Det blir väl lätt så när patriarkatet ifrågasätts kraftigt av någon som har snopp. Könsförräderi liksom. *spysmiley*
 
Det är inte fejk.
Men det är oerhört viktigt att någon belyser det här.

Jag har varit på föreläsning med genusfotografen, han är fantastisk och jag är så imponerad av att han orkar driva vidare trots det kraftiga motstånd han ständigt har. Det krävs en hel del för att orka fortsätta, han får utstå så mycket hat och hot. Det blir väl lätt så när patriarkatet ifrågasätts kraftigt av någon som har snopp. Könsförräderi liksom. *spysmiley*
Ja, genusfotografen är alltid bra, och det här var nog bland det bästa jag sett.

Män ska fotas underifrån, kvinnor ovanifrån, och tjocka kvinnor bakom träd. För att göra ett kortsammanfattning.

Hoppas att alla som är på väg att gifta sig försäkrar sig om att deras valda fotograf tar avstånd från den där skiten.
 
Lite-rape-culture.jpg


huge_shock.gif


Loser_by_mysticalpha.jpg
 
Jag var en gång på en föreläsning om foto och genus. Mycket intressant. Och föreläsaren berättade att när hon själv ska fotograferas i samband med intervjuer om ämnet så ser hon till att styra upp det ordentligt.

Hon låter sig aldrig fotograferas uppifrån, hon lägger absolut inte huvudet på sned (att kvinnor gör det är supervanligt, upptäcker man när man tittar efter) och hon ler aldrig på bild. Det där senare, berättade hon, provocerar många fotografer. Och när de ber om ett leende brukar hon svara "Det här är inget att skratta åt" (hon är alltså totalt befriad från rädslan att bli betraktad som bitch)

Vid ett tillfälle hade till och med en fotograf ringt upp igen och bett att få komma tillbaka och göra om jobbet, redaktören hade underkänt hans bilder eftersom hon inte log på en enda av dem.
 
Det blir väl lätt så när patriarkatet ifrågasätts kraftigt av någon som har snopp. Könsförräderi liksom. *spysmiley*
Fast nä, kvinnor som kritiserar män eller mäns beteende får också enorma mängder hot och framförallt hot om våldtäkt. Så kuk eller inte, hotad blir man.
 
Ja, genusfotografen är alltid bra, och det här var nog bland det bästa jag sett.

Män ska fotas underifrån, kvinnor ovanifrån, och tjocka kvinnor bakom träd. För att göra ett kortsammanfattning.

Hoppas att alla som är på väg att gifta sig försäkrar sig om att deras valda fotograf tar avstånd från den där skiten.

Tyvärr så tror jag att många som ska fotograferas till brölloppet nog kan göra avsteg från många av sina ideal bara hon ser smal ut och han ser ut att ha pondus...
 
Jag har inte sett genusfotografen tidigare, tack @mandalaki.

Jag blir bedrövad, men vilken viktig läsning.

Och så var jag tvungen att ila iväg till dropbox och titta på bildserien min fotografkompis tog på mig och fölungarna (inget bröllop så lite fusk - jag vet) och till min glädje är bilderna tagna från tvärtomperspektivet genemot alla instruktionerna i ovan artikel :D
 
Jag läste hela och jag blev bara trött av alltihop. Jag blir så ledsen när människor inte förstår att de sitter fast i normer som inte är så bra (enligt mig i alla fall). Att man inte ser hur det påverkar oss alla i det långa loppet.
 
Jag var en gång på en föreläsning om foto och genus. Mycket intressant. Och föreläsaren berättade att när hon själv ska fotograferas i samband med intervjuer om ämnet så ser hon till att styra upp det ordentligt.

Hon låter sig aldrig fotograferas uppifrån, hon lägger absolut inte huvudet på sned (att kvinnor gör det är supervanligt, upptäcker man när man tittar efter) och hon ler aldrig på bild. Det där senare, berättade hon, provocerar många fotografer. Och när de ber om ett leende brukar hon svara "Det här är inget att skratta åt" (hon är alltså totalt befriad från rädslan att bli betraktad som bitch)

Vid ett tillfälle hade till och med en fotograf ringt upp igen och bett att få komma tillbaka och göra om jobbet, redaktören hade underkänt hans bilder eftersom hon inte log på en enda av dem.

Att vara fotograf är en av mina arbetsuppgifter.
Jag fotograferar bland annat politiker och chefer inom kommunen. Inte helt lätt, vill jag lova. Män är experter på att posera med händerna framför pungen och att skjuta fram hakan (målbild: tecknad superhjälte). Det är oerhört svårt att få dem att variera och välja en en annan pose.

Som tur är har jag en bra utbildning i normkritisk kommunikation och en hbt-certifierad verksamhet att luta mig mot, plus det fina i att folk faktiskt lyssnar på den som är fotograf så att jag kan regissera när det behövs. Jag brukar till exempel säga till kvinnorna jag porträtterar att "Var dig själv, se ut som du gör och sluta behaga den som ska se den här bilden." Det har jag fått oerhört mycket bra feedback och tacksamhet för. Det glädjer mig mycket att de uppskattar och lägger märke till att någon bryter poseringsmönstret.
 
Tyvärr så tror jag att många som ska fotograferas till brölloppet nog kan göra avsteg från många av sina ideal bara hon ser smal ut och han ser ut att ha pondus...
Det är jäkligt bra om många som ska anlita en bröllopsfotograf blir medvetna om de där tankarna bakom deras poser vid fotograferingen. Då kan de ju välja bort de poserna (själv skulle jag välja bort hela fotografen om hen inte tog uttryckligt avstånd. Man ska lägga sina pengar hos dem som förtjänar dem).
 
Att vara fotograf är en av mina arbetsuppgifter.
Jag fotograferar bland annat politiker och chefer inom kommunen. Inte helt lätt, vill jag lova. Män är experter på att posera med händerna framför pungen och att skjuta fram hakan (målbild: tecknad superhjälte). Det är oerhört svårt att få dem att variera och välja en en annan pose.

Som tur är har jag en bra utbildning i normkritisk kommunikation och en hbt-certifierad verksamhet att luta mig mot, plus det fina i att folk faktiskt lyssnar på den som är fotograf så att jag kan regissera när det behövs. Jag brukar till exempel säga till kvinnorna jag porträtterar att "Var dig själv, se ut som du gör och sluta behaga den som ska se den här bilden." Det har jag fått oerhört mycket bra feedback och tacksamhet för. Det glädjer mig mycket att de uppskattar och lägger märke till att någon bryter poseringsmönstret.

:up::up::up::up::up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp