"Gömma selenjäst"

MalanMjöl

Trådstartare
Har precis fått hem ett gäng tillskott från Forage Plus (Vit E, koppar, Zink och selenjäst).
Har blandat det i betfor men hästen har inte varit så förtjust… :cautious: Provade att blanda ut i ännu mer betfor idag så får se om hon har ätit upp imorgon.

Misstänker att det är selenjästen hon kan lukta (tycker själv den luktar allt annat än inbjudande :crazy:). Vad blandar ni andra ut det i? Hon är normalt sett väldigt matglad. Får lucernhack utöver betfor och grovfoder men det är inte hennes favoritföda i förvägen så misstänker att hon bara ratar det också ifall hon kan lukta tillskotten.

Kan ju såklart blanda med vatten i spruta och spruta in i munnen men det blir hon nog ganska trött på efter ett tag!
 
Mitt sto är vanligtvis matglad, men inte i selenjäst. Fick ge pyttedoser för att vänja in smak/lukt. Nu äter hon full dos utan problem.
 
Jag får börja om imorgon med minidos i massor av betfor så får vi se om fröken kan övertalas. Får undersöka ifall jag kan få tag på linfrökaka här i DK om det inte funkar..
 
Jag får börja om imorgon med minidos i massor av betfor så får vi se om fröken kan övertalas. Får undersöka ifall jag kan få tag på linfrökaka här i DK om det inte funkar..

Ja eller vad som helst som hon gillar. Klarar hon morötter eller äpplen så kan det fungera att riva ner lite och blanda med det.
 
Ja eller vad som helst som hon gillar. Klarar hon morötter eller äpplen så kan det fungera att riva ner lite och blanda med det.

Grejen är att hon gillar typ allt egentligen, också betfor! Men eftersom hon i princip alltid har tillgång till grovfoder så hoppar hon helt enkelt över krubbfodret om det inte passar för dagen och äter mer silage istället. Rivna morätter/äpplen skulle nog funka, hade dock hoppats på ett lite mer lättarbetat system :p.
 
Mina sa BAJS och vägrade äta. Jag började ha i pyttelite av en sak i taget och höjde långsamt var tredje dag. När full dos av det ena började jag smyga in det andra osv. Använde även mint för att maskera smaken lite.

Idag äter både full dos utan minsta knussel. De fick länge en uns mint bara för att göra slut på den men skulle säkerligen gått lika bra utan betydligt tidigare ä (i början fick de ungefär 10 ggr så mkt mint som i slutet).

NB att mint är dopingklassat i Sverige men kanske annorlunda utomlands.
 
Grejen är att hon gillar typ allt egentligen, också betfor! Men eftersom hon i princip alltid har tillgång till grovfoder så hoppar hon helt enkelt över krubbfodret om det inte passar för dagen och äter mer silage istället. Rivna morätter/äpplen skulle nog funka, hade dock hoppats på ett lite mer lättarbetat system :p.

Det kan räcka med att blanda i det i lite äpple/morötter i början och fasa ut det sedan. Du har ingen möjlighet att ge krubbmaten innan hösilaget? Speciellt min ena är också hopplös med sådant. Jag testade nog allt jag möjligtvis kunde komma på förra hösten. Till och med sockerfri saft :crazy: Till slut gick det ner men bara om hon fick 50/50 linfrökaka och speedibeet och stod inne hela natten.
 
Tack för svar @Alexandra_W och @TinyWiny
Provar att strunta i selenen idag och se om hon äter resten.

Inte riktigt möjlighet för att ge innan hösilaget och tror inte det skulle funka. Hon kan ha en del "gammalt" hösilage (läs, lagt på torven sedan morgonen) kvar i boksen men äter det inte eftersom hon ska ha "nytt" vid den tiden så hon står bara och kallar tills att hon får ett nytt nät. Hon är lite för smart och bestämd ibland.
 
Vår gamling som är väldigt kinkig får sitt selen blandat i soja. Han äter inte ens havre om det har fel konsistens. Men soja älskar han! Nu har vi lägre proteinhalt i höet så därför får han soja. Det är kanske inte ett alternativ för dej om hösilaget är ok.

Lillen äter sitt med lite lucern. Men han äter ALLT:p
 
Tack för svar @Alexandra_W och @TinyWiny
Provar att strunta i selenen idag och se om hon äter resten.

Inte riktigt möjlighet för att ge innan hösilaget och tror inte det skulle funka. Hon kan ha en del "gammalt" hösilage (läs, lagt på torven sedan morgonen) kvar i boksen men äter det inte eftersom hon ska ha "nytt" vid den tiden så hon står bara och kallar tills att hon får ett nytt nät. Hon är lite för smart och bestämd ibland.

De är luriga ibland hästarna :p Min ena är som @Lindon s gamling, får hon tillskott inblandat i soja så äter hon precis vad som helst :laugh:
 
Min förra fick jag smyga i tillskott via "gottemüsli" och dessutom var de tvungna att ha lägre socker+stärkelse än 12% pga PSSM-häst. Och med jämna mellanrum fick vi byta sort... Så här kommer en liten lista över "säkra" skrammel! En del innehåller massa onödigt bjäfs men sila mygg och svälja elefanter :p. Det är ju inga mängder man ger när det bara är skrammel.

Agrobs grön müsli
Agrobs grön mash
Agrobs luzerne+
Equsana Alfa Omega
Svenska Foder lusernpellets
Mustang RS lusernpellets
St. Hippolyt Palatin müsli
St. Hippolyt Equigard
Dodson & Horrell Safe and Sound
Dodson & Horrell Cushcare Condition
Lexa spannmålsfri strukturmüsli
Eggersmann spannmålsfri strukturmüsli
Speedibeet
Kwikbeet

Av dessa är nog Agrobs mina favvo pga enkel ingredienslista, man bör dock inte ge några mängder pga mkt högt järninnehåll. St. Hippolyt och Lexa är verkligen godisaktiga, går att gömma vadsomhelst i dom.
 
Jag var nog orolig i onödan, krubban var tom ikväll och idag smakade hon iaf på det direkt ;)

Men tack för alla tips, sparar dom ifall hon damen helt plötsligt bestämmer sig för att det inte går att äta iaf (inte helt osannolikt…. :cautious: )
 
Men hur mkt selenjäst ger du?

Väldigt lite knappt ett 1ml mått. Kan ju inte svära på att det är selenjästen men det är det jag tycker luktar :yuck: iaf så det var min första tanke då hon tidigare ätit andra luktlösa tillskott. Men kan ju lika gärna vara Zn, Cu eller vitamin e hon inte gillar…

Krubban var inte tömd ikväll så hon hade lämnat iaf. Nu provar jag i ännu mer betfor och med lite mindre selen samt lite godbitar med mintlukt för att maskera :p
 
Väldigt lite knappt ett 1ml mått. Kan ju inte svära på att det är selenjästen men det är det jag tycker luktar :yuck: iaf så det var min första tanke då hon tidigare ätit andra luktlösa tillskott. Men kan ju lika gärna vara Zn, Cu eller vitamin e hon inte gillar…

Krubban var inte tömd ikväll så hon hade lämnat iaf. Nu provar jag i ännu mer betfor och med lite mindre selen samt lite godbitar med mintlukt för att maskera :p

Kopparn smakar inte direkt godis heller enligt mina. Selenjäst och koppar var det jag fick smyga in långsammast.
Mina äter sin mat efter silaget. Troligen efter tuggat lite halm med. Men så länge de äter upp så. (Får de tex müsli slänger de sig på krubban så inte så de avskyr kraftfoder. Men den där "sörjan med äckel i" är tydligen nödmat ;P
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 826
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp