Göra egen ost

Migo

Trådstartare
Nån mer än jag som gett sig på projektet att göra egen ost? Har tre tackor som mjölkas efter att de är avvanda från lammen, och får ungefär en liter mjölk om dagen. Den är lite väl tjock att dricka så jag provade att göra fetaost av den och är nu inne på tredje fetaosten och har gjort lika många halloumisatser.

Fetaost direkt från pressen, på väg ner i saltlagen den lagras i.
10565146_10152460144368666_7912707949125983160_n.jpg


Av nån anledning blir fetan "knarrig", precis som halloumin brukar vara. Kan det bero på att min termometer är långsam så mjölken hinner bli för varm innan jag löper den?
 
Kan inget om att göra ost, men så coolt! Jag har en liten dröm om att också tillverka ost, lite avis på dina möjligheter;)
 
Vänligen posta inte sånt här där folk kan se det :cautious:

och har gjort lika många halloumisatser.
Ungefär här så började jag fundera över hur pass krångligt det skulle vara att hålla en flock får i trädgården.

När jag kom till bilden så höll jag på att dregla ned tangentbordet helt.

Nu sitter jag och försöker övertyga mig själv om att det där med att ha får i villaträdgård nog inte är en så bra ide trots allt... Kommer till mitt förtret dock inte på några särskilt bra argument :o
 
Nån mer än jag som gett sig på projektet att göra egen ost? Har tre tackor som mjölkas efter att de är avvanda från lammen, och får ungefär en liter mjölk om dagen. Den är lite väl tjock att dricka så jag provade att göra fetaost av den och är nu inne på tredje fetaosten och har gjort lika många halloumisatser.

Fetaost direkt från pressen, på väg ner i saltlagen den lagras i.
10565146_10152460144368666_7912707949125983160_n.jpg


Av nån anledning blir fetan "knarrig", precis som halloumin brukar vara. Kan det bero på att min termometer är långsam så mjölken hinner bli för varm innan jag löper den?
Så coolt! Vi provade göra ost i somras men det blev totalt misslyckat. Vad har du för recept?
 
Får är trevliga djur, men räkna inte med att ha nått annat än dem i trädgården. Bla är rosor populär föda...
Tror annars att det går att köpa både får och getmjölk i välsorterade mataffärer, eller hör med en lokal bonde. Det är LÄTT att mjölka tackor! Kul med både annan smak och en del andra egenskaper än komjölk när det kommer till förädling. Komjölk ger bara 10% ost (1 kg per 10 liter mjölk) men fårmjölk hela 25% (1 kg ost per 4 liter mjölk).

Recepten är löjligt enkla, det är först när man ger sig på att göra långtidslagrad hårdost som det blir riktigt krångligt.

Så gör jag feta:
Plantera in lite syrningskultur i rumsvarm mjölk ( jag tar både en skvätt fil och en skvätt yoghurt) och låt stå en timme. Värm mjölken till ca 37-40 grader, häll i en skvätt löpe och låt stå tills vasslen är klar och ostmassan fast. Skär i tärningar om ca 1½ * 1½ cm och låt stå en halvtimme till. Nu kommer det som blir lite knepigt - att få tag i en ostform. Jag har gjort hål i en enliters yoghurthink och pressar med en likadan ovanifrån. Lägg en duk i ostformen, häll igenom ostmassan och löpen. Pressa massan och låt den stå i press över natten. Ju torrare ost du vill ha, desto hårdare ska den pressas. För lite krämig feta räcker det med en halvliter vatten i "presshinken". Vänd osten ett par gånger när den är i press.

Om du vill ha ricotta så koka upp löpen, låt stå en halvtimme och sila sen genom en duk. Låt rinna av en stund - klart att krydda.

Den klara vasslen som är kvar använder jag både till saltlake att lagra osten i och att baka på - jättenyttigt. Saltlaken görs genom att röra ut ca 1 dl salt (utan jod) i 9 dl löpe.

Skär osten i ca 1 tum tjocka skivor och låt ligga i saltlösningen några dagar innan konsumtion så sältan går in i hela osten (som att man kan låta bli att småäta...).

Största skillnaden mellan feta och halloumi är att halloumin värms upp i löpen innan den pressas, och att saltlagen kryddas med mynta. Alla mina ostar har blivit goda att steka.

Finns massa bra recept här: http://dalmatianmom.blogspot.se/search/label/Mejeri
 
@Migo Men vad kul! Själv har jag bara testat att göra färskost på filmjölk, men det är ju tvärenkelt. Bara låta filen droppa igenom ett kaffefilter och sen i med kryddor och vitlök. :d Men det där var ju lite avancerat; fränt. Och bry dig inte om om vad @Tentalaki dillar om. :devil:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Såklart stickade av ullgarn som jag spunnit sjölv,av ull från mina får som jag klippt. (Det värsta är att ja, jo. Så är det ju. Fast det är min mamma som spinner och stickar. Och det är mest tröjor. Det är hon som gör det odrickbara vinet också...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp